۱۴/ذو القعدة/۱۴۴۲

-

۱۴۰۰/۰۴/۰۳ پنجشنبه

صبح قزوین دوری دانش‌آموزان از مدارس باعث رشد آسیب‌های اجتماعی می‌شود/ هیچ مدرسه عادی حق دریافت وجه را ندارد
دوری دانش‌آموزان از مدارس باعث رشد آسیب‌های اجتماعی می‌شود/ هیچ مدرسه عادی حق دریافت وجه را ندارد
کد خبر: ۳۵۰۰۲۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۱۶ ساعت: ۱۴:۳۸ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین:

دوری دانش‌آموزان از مدارس باعث رشد آسیب‌های اجتماعی می‌شود/ هیچ مدرسه عادی حق دریافت وجه را ندارد

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: هیچ یک از مدارس عادی استان قزوین حق مطالبه وجهی از دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی به استثنای هزینه کتاب و بیمه ندارند.

حسنعلی اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اهمیت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: خوشبختانه استان قزوین جزو استان‌های با کمترین آسیب‌های اجتماعی است اما آنچه برای ما نگران کننده بوده، رشد آمار آسیب‌های اجتماعی است.
 
وی افزود: شناسایی افراد در معرض آسیب با کمک خودِ دانش‌آموزان در مدارس و اقدامات بالینی از جمله فعالیت‌هایی است که در راستای کاهش آسیب بین دانش‌آموزان انجام می‌شود اما اکنون با غیرحضوری شدن کلاس‌های آموزشی انجام اقدامات بالینی نیز مقدور نیست.
 
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: وجود مشکلات اقتصادی، ماندن دانش‌آموزان در محیط خانه، کاهش تحرکات و تعاملات اجتماعی آنها موجب افزایش افسردگی در بین آنان شده است.
 
وی بیان کرد: در راستای اجرای طرح ملی نماد 13 دستگاه در استان با مشارکت یکدیگر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تلاش می‌کنند که به همت دستگاه‌های مربوطه اقدامات خوبی در استان انجام شده است.
 
اصغری عنوان کرد: کاهش حضور اجتماعی افراد در یک جامعه در افزایش آسیب‌های اجتماعی موثر است و فضای مجازی که امروز دانش‌آموزان بیش از گذشته با آن سروکار دارند زمینه یک سری انحرافات و آسیب‌ها را فراهم کرده است که در این حوزه دغدغه جدی داریم.

استان قزوین رتبه نخست کشوری در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
 
وی تصریح کرد: با برگزاری جلسات متعدد به مشاوران، معاونان و مربیان پرورشی توصیه شده که توانمندتر شوند تا بتوانند راهنمایی و مساعدت بیشتری به دانش‌آموزان داشته باشند؛ تا با شناسایی به هنگام دانش‌آموزان در معرض آسیب اقدامات لازم صورت گیرد.
 
این مقام مسئول گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که مطالبه جامعه از آموزش و پرورش تغییر کند زیرا به جای اینکه مطالبه اولیا از ما پرداختن به همه ساحت‌های تعلیم و تربیت باشد اما متاسفانه مهمترین مطالبه اولیا از مدارس فقط در ساحت علم و فناوری است و ارزیابی آنان از مدارس این است که چقدر در آزمون کنکور در رشته‌های دلخواه قبولی داشته یا در ورود به مدارس تیزهوشان موفق عمل کرده است.
 
وی با تاکید بر اهمیت آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان بیان کرد: البته هیچ کدام از مباحث مذکور دلیلی بر این نیست که ما به وظایف خود در ساحت‌های شش گانه نپردازیم لذا همت خود را برای تحقق همه ساحت‌ها به کار گرفته و همواره بر آن تاکید داریم.
 
اصغری تصریح کرد: یکی از اقدامات انجام شده در استان قزوین به طوریکه براساس ارزیابی وزارتخانه استان در رتبه نخست کشوری قرار داریم موضوع گفتمان سازی و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

اصغری تصریح کرد: یکی از اقدامات انجام شده در استان قزوین موضوع گفتمان سازی و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که براساس ارزیابی وزارتخانه، در رتبه نخست کشوری قرار داریم؛ لذا مهمترین عنصر در نظام تعلیم و تربیت، معلم است بنابراین اگر می‌خواهیم به وظایفمان به درستی اجرا شود باید معلمان ما توانمند باشند.

کاهش آمار بازماندگان از تحصیل در استان قزوین
 
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: هم اکنون بیش از چهار میلیون نفر در بستر شاد و در کانال انجمن اولیا و مربیان کشور عضو هستند که در آن راهکارهای آموزش به خانواده‌ها برای آشنایی با داشتن رفتار مناسب با فرزندان به ویژه در شرایط کرونایی ارائه می‌شود و توصیه می‌کنیم که همه خانواده‌ها با عضویت در این کانال از ظرفیت آن بهره‌مند شوند.
 
وی عنوان کرد: یکی از وظایف مدارس ارائه آموزش‌های خانواده از طریق انجمن اولیا و مربیان است و تاکید شده که مدارس به سمت نظام آموزشی غیرمتمرکز حرکت کند.
 
اصغری تصریح کرد: پیش از شیوع کرونا همواره دانش‌آموزان را از استفاده گوشی منع می‌کردیم اما امروز به دلیل بیماری کرونا شرایط تغییر کرده است و همه در تلاش برای تهیه این ابزار جهت آموزش بودیم؛ به طوریکه در استان قزوین 22 هزار و 700 دانش‌آموز فاقد گوشی هوشمند بودند که با همت خیرین به حدود چهار هزار نفر رسیده است.

وی بیان کرد: بحث کرونا موجب شد که یک سری از خانواده‌ها ترجیح دهند فرزندانشان یک سال دیرتر تحصیل خود را شروع کنند اما با توجه به تبعات منفی این موضوع ورود جدی‌ صورت گرفت و با همکاری ثبت احوال لیست همه دانش‌آموزان تهیه و به مدیران نواحی و مناطق ارسال شد.
 
این مقام مسئول گفت: علی رغم اینکه آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در قیاس با سال تحصیلی گذشته در کشور افزایش داشت اما قزوین جزء معدود استان‌هایی بود که تعداد بازماندگان آن در سال تحصیلی 1399-1400 نسبت به سال 98_99 کمتر است.

هیچ نگرانی برای تامین نیروی انسانی وجود ندارد
 
اصغری عنوان کرد: یکی از اقدامات انجام شده در قزوین برای کاهش آمار بازماندگان از تحصیل، تشکیل شورای تعلیم و تربیت روستا بود که با انجام اقدامات مناسب، خیلی از بازماندگان تحصیل مجدد وارد چرخه تحصیل شدند. 
 
وی در مورد مطالبه وجه مدارس از اولیا گفت: هیچ یک از مدارس عادی استان قزوین حق مطالبه وجهی از دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی به استثنای هزینه کتاب و بیمه ندارند البته در برخی مواقع انجمن اولیا مربیان مدارس تصمیماتی اتخاذ می‌کنند که انجام آن نیز باید با رضایت اولیا باشد.
 
این مقام مسئول بیان کرد: هیچ مدیر مدرسه عادی نمی‌تواند دانش‌آموز یا اولیایی را مجبور به پرداخت هزینه یا شهریه‌ کند و چنانچه موردی وجود دارد به آموزش و پرورش استان مراجعه و گزارش دهند و حتما برخورد لازم صورت خواهد گرفت.
 
وی در ادامه گفت: سال گذشته حدود 70هزار ساعت حق التدریس در استان قزوین داشتیم به عبارتی بیش از سه هزار نفر کمبود معلم داشتیم که این نیاز را از طریق حق التدریس معلمان شاغل و کمک گرفتن از همکاران بازنشسته تامین کردیم.
 
اصغری در پایان گفت: سال جاری تعدادی از همکاران بازنشسته می‌شوند اما از سویی دیگر تعداد نیرو از دانشگاه فرهنگیان به عنوان ورودی جدید داریم لذا به دنبال پر کردن خلا حاصل از بازنشستگی همکاران در سال‌های آتی هستیم اما هیچ نگرانی با توجه به ظرفیت موجود در استان برای تامین نیروی انسانی وجود ندارد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین