۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین چرایی عدم ریاست ایرانی ها در کنفدراسیونهای آسیایی
کد خبر: ۳۴۹۹۹۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۱۵ ساعت: ۱۰:۴ ↗ لینک کوتاه

وزارت ورزش و کمیته اجازه فرصت سوزی ندهند

چرایی عدم ریاست ایرانی ها در کنفدراسیونهای آسیایی

دبیرکل اسبق کنفدراسیون شنای آسیا گفت: ما در رشته‌های زیادی سرآمد هستیم اما هیچ رئیسی را نمی‌بینید که در این قاره ایرانی باشد.

چرایی عدم ریاست ایرانی ها در کنفدراسیونهای آسیایی
 

به گزارش سرویس ورزشی صبح قزوین به نقل از فارس ؛وحید مرادی درباره کرسی‌های بین‌المللی و اینکه گفته می‌شود ۹۰ درصد آنها تاثیرگذار نیستند، عنوان کرد: تمام کرسی‌های بین‌المللی دارای ارزش هستند اما سطوح متفاوتی دارند. نمی‌توانیم بگوییم کرسی‌های ما در کمیته‌های مختلف در فدراسیونهای جهانی یا آسیایی بی ارزش هستند چرا که بررسی‌های تخصصی و تصمیم سازی در این کمیته‌ها صورت می‌گیرد و بعد جهت تصویب نهایی به هیات رئیسه می‌رود.

* همه کرسی‌ها باارزش هستند

وی افزود: این مسائل هم در موضوعات تخصصی- فنی و هم در خصوص مسائل انضباطی صورت می‌پذیرد. پس همه کرسی‌ها درجای خود با ارزش هستند. اینکه اعضای هیات‌رئیسه شامل رئیس، نواب رئیس، دبیرکل و سایر اعضا مقام بالاتری دارند، شکی نیست اما نباید کرسی‌های پایین‌تر را نادیده گرفت.

دبیرکل اسبق کنفدراسیون شنای آسیا درباره اینکه چرا ما با وجود برتری در برخی رشته‌ها کرسی مهم نداریم، خاطرنشان کرد: ما در برخی از رشته‌ها در جهان و در بسیاری از رشته‌ها در آسیا سرآمد هستیم و حرفی برای گفتن داریم اما متاسفانه در بسیاری از فدراسیون‌های جهانی و آسیایی حضور پررنگی در هیات رئیسه و مقامات تصمیم‌گیرنده نداریم. مثلاً در آسیا که در بسیاری از رشته‌ها سرآمد هستیم و در بازی‌های آسیایی در رده‌های چهارم و پنجم قرار می‌گیریم اما حتی در یک فدراسیون آسیایی نمی‌بینید که رئیس فدراسیون ایرانی باشد. این موضوعی است که باید از منظر دیپلماسی ورزشی به آن توجه کنیم.

* مقامات سیاسی هم برای کسب کرسی باید تلاش کنند

مرادی یادآور شد: اینکه سیاست از ورزش جدا باشد اینطور نیست. می‌بینید تصمیماتی در حوزه‌های مختلف گرفته می‌شود که به مسائل سیاسی مرتبط است. نمایندگان سیاسی کشورمان در سایر کشورها نیز باید در مواقع مورد لزوم از طریق رایزنی با مقامات سیاسی تاثیرگذار، برای این هدف ملی تلاش و ایفای نقش کنند. اگر طالبیم در مدیریت ورزش جهان و آسیا مشارکت کنیم، باید با زبان و روش‌های معمول و مرسوم بین‌الملل صحبت و لابی کنیم تا در مواقع مختلف حمایت لازم از نمایندگان ما صورت پذیرد.

* حضور باثبات به کسب کرسی کمک می‌کند

وی یادآور شد: برای ورود انتخاباتی به یک کرسی جهانی و قاره‌ای نگاه می‌کنند ببینند چقدر سابقه و فعالیت دارید. متاسفانه اینکه رئیس یک فدراسیون تغییر می‌کند، همه چیز عوض می‌شود و نمایندگان سایر کشورها در مجامع بین المللی با آدم‌های جدید مواجه می‌شوند. این برای ما امتیاز منفی است. کسانی برای کسب کرسی موفق می شوند که حضور باثباتی دارند. زمانی که افراد دیده شوند، فعالیت مستمر داشته باشند و روابط صحیح و قوی در مناسبات بین‌المللی داشته باشند، انتخاب هم می‌شوند.

* بارها از ایران برای عدم کسب کرسی تماس گرفته شده

رئیس اسبق فدراسیون شنا در پاسخ به این سوال که عباس جدیدی در شورای کشتی آسیا رای نیاورد و رئیس آسیا گفته بود اگر او رای بیاورد جدیدی را کنار می‌گذاریم، خاطر نشان کرد: من با آقای جدیدی صحبت داشتم. او گفت متاسفانه موقع انتخابات تلفن‌های زیادی از سوی برخی ایرانی‌ها به نمایندگان سایر کشورها زده شد و درخواست کرده بودند به جدیدی را ندهید! با کمال تاسف باید بگویم این اولین بار نیست که چنین اتفاقاتی می‌افتد. زمانی که بنده هم کاندیدای دبیرکلی فدراسیون شنای آسیا بودم، یک نفر از ایران به کشورهای مختلف زنگ زد که به مرادی رای ندهید. البته کسی اهمیت نداد چون کشورها من را می‌شناختند.

زمانی که بنده هم کاندیدای دبیرکلی فدراسیون شنای آسیا بودم یک نفر از ایران به کشورهای مختلف زنگ زد که به مرادی رای ندهید، البته کسی اهمیت نداد

 

وی خاطرنشان کرد: پیش از آن ۱۲ سال نایب رئیس کمیته فنی کنفدراسیون آسیا بودم و در انتخابات از ۴۰ رای، ۳۸ رای را کسب کردم و برای اولین بار یک ایرانی موفق به کسب یک کرسی مهم اجرایی و دفتر مرکزی آن نیز به تهران منتقل شد اما در مورد آقای جدیدی علیرغم سابقه درخشانی که در کسب مدال‌های متعدد جهانی و المپیک داشت چنین نشد، چون در حوزه مدیریت کشتی از قبل در مجامع حضور نداشت. متاسفانه این تماس‌ها تأثیرگذار بود.

مرادی ادامه داد: اینکه شورای کشتی آسیا بتواند این کار را بکند و بگوید حتی اگر جدیدی انتخاب شود ما نمی‌گذاریم، این را بعید می‌دانم. ممکن است مخفیانه برنامه‌های خود را اعمال کنند اما اینکه صراحتاً بگویند اگر جدیدی انتخاب شود نمی‌گذاریم، فکر نمی‌کنم اینطور باشد اما آنها در پنهان و نهان ممکن است با لابی با سایر اعضا کنگره از دادن رای به او جلوگیری کنند. ما بارها دیده‌ایم که مقامات بین‌المللی مقابل نامزدهای ایرانی موضع می‌گیرند.

* آنهایی که با رانت‌های خاص انتخاب شدند زود محو شدند

دبیر سابق فدراسیون قایقرانی با بیان اینکه برای کسب یک کرسی باید به موارد متعددی توجه داشت، تصریح کرد: باید به این موضوع توجه شود که آیا کاندیدا واجد شرایط هست یا نه؟ اگر آدمی اهلیت داشته و با حضور مستمر در مجامع او را بشناسند، شانس موفقیت هم بیشتر می‌شود. چقدر کاندیدای ما به زبان بین المللی آشناست؟ بدون این موارد نمی‌توان لابی و بحث کرد. بعضی از عزیزانی که صلاحیت لازم را نداشتند و با استفاده از رانت‌های خاص انتخاب شدند، بعد از یک دوره کوتاه محو شدند چون حضور پررنگ نداشتند. اما سوال اینجاست آیا توانستند در طول مدت اشغال آن کرسی نظرات خود را مطرح کنند؟

* تعریف روشنی برای کسب کرسی نداریم

وی با اشاره به اینکه متاسفانه ورزش ایران مانیفیست روشنی برای حضور در مجامع بین‌المللی و کسب کرسی‌های تاثیر گذار ندارد، گفت: افرادی که موفق به کسب کرسی‌های بین‌‌المللی می‌شوند، بیشتر ناشی از تلاش فردیست تا مسائل دیگر.

دبیرکل سابق کنفدراسیون شنای آسیا درباره نقش وزارت امور خارجه در کسی کرسی، اظهار داشت: وزارت امور خارجه آنقدر درگیر مسائل مختلف است که توجه به امور ورزش در اولویت آنها نیست. شاید از آنها خواسته نشده در این خصوص ورود کنند و اگر ورودی هم داشتند، موارد خاص بوده است. ما قهرمانان زیادی داریم که جهان آنها را می‌شناسد اما کسب کرسی دیپلماسی قوی می‌خواهد. مدیر ورزشی که قابلیت دارد باید نامزد شود. ما تعریف روشن و برنامه راهبردی در این خصوص نداریم.

ما قهرمانان زیادی داریم که جهان آنها را می‌شناسد اما کسب کرسی دیپلماسی قوی ورزشی می‌خواهد. در واقع تعریف روشن و برنامه راهبردی برای کسب کرسی نداریم

 

* اهمیت کسب کرسی جا نیفتاده است

مرادی گفت: البته مدیرکل روابط بین‌الملل وزارت ورزش تلاش زیادی کرده اما حمایت لازم از او نمی‌شود. شاید اهمیت موضوع جا نیفتاده است. مثل زنگ ورزش مدارس که در گذشته اهمیتی چندانی نداشت. وضعیت کرسی‌ها همین است.

دبیر سابق فدراسیون قایقرانی در پاسخ به این سوال که ما بارها شاهد بودیم سرپرستان فدراسیون‌ها برای کسب کرسی برای خود اقدام کردند فکر می‌کنید نقش وزارت ورزش برای حل این مشکلات چیست، عنوان کرد: وزارت ورزش باید دستورالعمل صریح بدهد که سرپرستان اجازه کاندیدا شدن نداشته باشند.

* کمیته و وزارت اجازه فرصت‌سوزی ندهند

وی افزود: تعریف روشنی از کاندیداها باید داشته باشیم. مگر کسی برای ماموریتی مشخص که چند ماه در یک فدراسیون میهمان است و فاقد شرایط احراز چنین سمت بین‌المللی است، می‌تواند کاندیدا شود؟ چرا وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک ورود نمی‌کنند و اجازه فرصت‌سوزی می‌دهند؟ وقتی شرایط احراز تعریف شود، حمایت و پشتیبانی هم باید صورت بگیرد و کشور هم هزینه کند. اگر پست مهم است، چه بسا همه بخشهای تاثیرگذار کشور باید بسیج شوند تا موفقیت حاصل شود اما متاسفانه ما برنامه خاصی نداریم و صدمه هم خوردیم.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان