۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین احکام قرآن را با اخلاق و منش قرآنی می‌توان در جامعه نهادینه کرد/ بهترین هدیه‌ام از مسیر قرآنی، سفر حج بود
کد خبر: ۳۴۹۹۸۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۱۵ ساعت: ۸:۳۷ ↗ لینک کوتاه

بانوی حافظ کل قرآن قزوینی:

احکام قرآن را با اخلاق و منش قرآنی می‌توان در جامعه نهادینه کرد/ بهترین هدیه‌ام از مسیر قرآنی، سفر حج بود

بانوی حافظ کل قرآن با اینکه احکام قرآن را با اخلاق و منش قرآنی می‌توان در جامعه نهادینه کرد، گفت: فکر می‌کنم مردم به کسانی که همراه قرآن هستند به عنوان الگو می‌نگرند و این وظیفه ما را سنگین می‌کند.

احکام قرآن را با اخلاق و منش قرآنی می‌توان در جامعه نهادینه کرد/ بهترین هدیه‌ام از مسیر قرآنی، سفر حج بود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، مهمترین نقشی که قرآن توانسته با عظمتش در زندگی ما داشته باشد، ایجاد صبر در برابر سختی‌ها و مشکلاتی است که با آن مواجه می‌شویم و چه بسیار موانعی که با حضور قرآن از سر راه برداشته شده‌اند.

حفظ قرآن یکی از توفیقات بزرگ الهی به حساب می‌آید که شامل حال هر کس نمی‌شود. استعداد، آمادگی، لیاقت، توفیق، سعادت باعث می‌شود خداوند متعال، این نعمت بزرگ را به فردی عطا فرماید و سعادتمندترین افراد کسانی هستند که پس از حفظ قرآن کریم، آن را از دست ندهند و درون خود را از گنج‌های بیکران قرآن کریم خالی نکنند.

رهبر معظم انقلاب نیز همواره در بیانات خود بر اهمیت جایگاه قرآن و تلاوت آن اشاره دارند.

فاطمه افشار ایرانی متولد سال ۵۹، یکی از حافظین برجسته کل قرآن کریم استان است که در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: از کودکی هر موقع به منزل پدربزرگم می‌رفتیم در حال تلاوت قرآن بود و این تصویر همچنان در ذهنم مانده بود تا اینکه در پایه سوم ابتدایی به واسطه معلمم که بسیار روش تدریس خوبی داشت، انگیزه و اشتیاق بیشتری در من ایجاد شد.

وی افزود: همواره موقع برگزاری صف مدرسه، قرآن می‌خواندم، در دوران دبیرستان هم در کارهای پرورشی فعالیت داشتم تا اینکه سال آخر دبیرستان با مهد قرآن قزوین آشنا شدم.

این حافظ قرآن کریم بیان کرد: با تعدادی از دوستانم در یک جلسه هفتگی برای تلاوت زیارت عاشورا و روضه شرکت می‌کردیم که به پیشنهاد یکی از دوستان تصمیم گرفتیم روزهایی که در این مراسم حضور می‌یابیم میزانی از قرآن را حفظ کنیم.

از جزو سی‌ حفظ قرآن را آغاز کردم

افشار ایرانی ادامه داد: از جزو سی‌ حفظ قرآن را با هفته‌ای یک صفحه آغاز کردیم اما از یک گروه چند نفره فقط دو تا سه نفر همچنان پابرجا باقی ماندیم که در نهایت بعد از حفظ یک جز با معرفی به مهد قرآن که اولین دوره تخصصی حفظ قرآن را آغاز کرده بود، ثبت‌نام کردیم.

وی بیان کرد: سال ۷۹ حفظ قرآن را با شرکت در کلاس‌های تخصصی حفظ، ترجمه، تفسیر و اخلاق آغاز کردم و به لطف خداوند بعد از سه سال یعنی سال ۸۲ توانستم حفظ کامل را به اتمام برسانم.

این حافظ قرآن کریم ادامه داد: اوایل که حفظ قرآن را آغاز کرده بودم چون جو آن ایجاد نشده بود؛ خانواده خیلی همراهی نداشتند اما در ادامه مادرم بسیار همراهم بود به طوری‌که حتی گاهی که خسته می‌شدم و در کلاس شرکت نمی‌کردم با تشویق‌های مادرم در این مسیر محکم و استوار می‌شدم؛ پدرم نیز بسیار مشوقم بود و بعد از قبولی در هر آزمون به منظور ایجاد انگیزه بیشتر، هدیه‌ای به اقتضای سنم به من می‌داد.

استادم بسیار همراهم بود

افشار ایرانی اذعان کرد: در کنار تشویق‌های پدر و مادرم؛ تنها چیزی که من را محکم و استوار می‌کرد، همراهی استادم بود به طوری‌که حتی اضافه‌تر از ساعت کلاس و بیشتر از همکلاسی‌هایم با من کار می‌کرد و با تشویق‌های او بود که در مسابقات شرکت کردم.

وی ادامه دادم: اولین مسابقه‌ای که شرکت کردم مسابقات پنج جز بود که بعد از برنده شدن، بسیار انگیزه و روحیه گرفتم و از آن حس ترس و نگرانی‌ که همیشه برای انجام‌کارهایم داشتم، فاصله گرفتم که در واقع ادامه کار و راه برایم هموارتر شد.

این حافظ قرآن کریم بیان کرد: بعد از اولین تجربه‌ در مسابقات پنج جز، در مسابقات نهادهای مختلف از جمله اوقاف، اداره ارشاد، بسیج، سازمان تبلیغات و اداره کار شرکت کردم و اهم آن‌ها مسابقات استانی یا شهرستانی بود که غالبا رتبه اول و گاهی دوم را در رشته حفظ کل کسب می‌کردم؛ همچنین کسب رتبه دوم مسابقات کشوری اوقاف و رتبه اول کشوری مسابقات وزارت کار از دیگر افتخاراتی است که توانستم در آن‌ موفق شوم.

افشار ایرانی افزود: سازمان تبلیغات به کسانی که حافظ کل هستند و مراحل آزمون را طی می‌کنند مدارک تخصصی در سه درجه لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا را با توجه به حفظ کل، حفظ کل به همراه مفردات و حفظ کل همراه مفردات و تفسیر اعطا می‌کند که به لطف خدا بنده سه مرحله قبلی را با موفقیت گذراندم و اکنون در مرحله شرکت کردم که بعد از آن مدرک درجه استادی را به عنوان معادل دکترا کسب خواهم کرد.

وی با اشاره به یکی از خاطرات خود بعد از شرکت در اولین مسابقات قرآنی ابراز کرد: اولین مسابقه‌ای که سال ۸۲ بعد از به اتمام رساندن حفظ کل شرکت کردم، مسابقات پنج جز قرآن بود که همزمان با ایام مبعث در شهر مقدس قم و جمکران برگزار می‌شد؛ احساس بسیار خوبی داشتم هم از این جهت که برای اولین بار بود که در مسابقات حضور می‌یافتم و هم اینکه با آن ایام پر برکت که ارتباط بسیاری با قرآن داشت، تلاقی می‌کرد.

هدیه تولدم را از امام زمان(عج) گرفتم

این حافظ قرآن کریم افزود: به خاطر دارم که همان سال تولدم با روز نیمه شعبان یکی می‌شد و از همان ابتدای سال با خود زمزمه می‌کردم که امسال باید هدیه زیبایی از آقا امام زمان دریافت کنم.

وی اضافه کرد: شب مبعث که مسابقات برگزار شد همه در تب و تاب دریافت نتایج بودیم؛ فضای بسیار معنوی و خوبی در جمکران حاکم بود و من آنجا همانطورکه داشتم با امام زمان نجوا می‌کردم گفتم مولایم، ما شما را نمی‌بینیم اما مطمئن هستیم که شما ما را می‌بینید و صدایمان را می‌شنوید.

افشار ایرانی ادامه داد: از امام زمان(عج) درخواست کردم در این شب که مهمانش هستم بعید است که دست خالی برگردم و چیزی که آن شب به ذهنم رسید که از آقا بخواهم سفر حج به عنوان کادوی تولدم بود چون با توجه به شرایط اقتصادی خانواده، در حدی نبودیم که همچین سفری در ذهنم خطور کند که بخواهم با خانواده‌ام مشرف شوم.

وی بیان کرد: دلم خیلی شکست و این حاجت را از خداوند درخواست کردم و شاید تصور هم نمی‌کردم که به زودی اجابت شود؛ زمانی که از مسابقات بازگشتیم و رتبه‌ها اعلام شد؛ مهد قرآن طبق روال برای کسانی که در مسابقات کشؤر حائز رتبه برتر می‌شدند یک تشویقی در نظر می‌گرفت.

این حافظ قرآن کریم عنوان کرد: آن سال اعلام کردند که هدیه ویژه‌ای که در نظر گرفتیم کمک هزینه سفر حج است، باورش برایم سخت بود حتی بعد از گذشت چندین سال اکنون که دارم خاطراتم را بازگو می‌کنم اشک از چشمانم جاری می‌شود که آن شب آقا امام زمان (عج) چقدر زیبا به دل کوچکم نگاه کرد و این هدیه بزرگ را نصیبم کرد.

سفر حج زیباترین هدیه‌ای بود که از مسیر حفظ قرآن دریافت کردم

افشار ایرانی اضافه کرد: برکات زیادی از قرآن در زندگیم دارم اما زیباترین هدیه‌ای که از مسیر حفظ قرآن دریافت کردم همان سفر حج بود که الحمدلله به برکت این مسابقه دریافت کردم و قشنگتر اینجاست که به من تسهیلاتی اعطاء کردند تا بتوانم همراه پدر و مادرم مشرف شوم.

وی با بیان اینکه احکام قرآن را با اخلاق و منش قرآنی می‌توان در جامعه نهادینه کرد، عنوان کرد: فکر می‌کنم مردم به کسانی که همراه قرآن هستند به عنوان الگو می‌نگرند و این وظیفه ما را سنگین می‌کند که بیشتر مراقب رفتارمان باشیم که بتوانیم الگوی خوبی برای دیگران شویم.

این حافظ قرآن عنوان کرد: اگر رفتار ما به عنوان حافظ، قاری، مربی در ارتباط با اطرافیانمان برگرفته از قرآن باشد قطعا این فرهنگ در جامعه نهادینه خواهد شد و دیگر نیازی نیست که کاری کنیم تا دیگران جذب قرآن شوند بلکه اخلاق و رفتار است که دیگران را به این مسیر دعوت می‌کند.

افشار ایرانی درباره فضای قرآنی قزوین ادامه داد: قزوین از نظر قرآنی جایگاه خوبی دارد؛ با توجه به ارتباط‌هایی که با نهادهای قرآنی دارم علاوه بر اینکه از نظر کمیت یعنی تعداد افراد در رشته‌های مختلف از نظر کیفی نیز خوب عمل کرده است.

قزوین وضعیت قرآنی خوبی دارد

وی بیان کرد: اگرچه از نظر کمی و کیفی در استان وضعیت قرآنی خوبی داریم اما از آنجایی که مقام معظم رهبری پرورش ۱۰ میلیون حافظ را از مجموعه کشور انتظار دارند درواقع می‌توان گفت که کار خاصی در استان انجام نشده و تعداد حافظان قرآن بسیار کم است.

این حافظ قرآن ابراز کرد: متاسفانه عدم تعامل و موازی‌کاری مجموعه‌ها و نهادها یکی از دلایل پایین بودن رتبه قرآنی در استان است اگرچه مجموعه‌های قرآنی مردمی نسبت به ادارات عملکرد بهتری دارند؛ در بخش آقایان تعداد حافظان و قاریان به نسبت انتظار بسیار پایین است درحالیکه ظرفیت استان بسیار بالاست و ما در استان رتبه بین‌المللی در بین بانوان و آقایان داریم.

افشار ایرانی ادامه داد: متاسفانه ادارات دولتی عملکرد چشمگیری در حوزه قرآن ندارد چراکه تنها ارشاد سالی یک‌‌مرتبه مسابقه یا آزمون برگزار می‌کند که تاثیر چندانی ندارد.

وی ابراز کرد: شهرداری قزوین از سال ۹۰ اقدام مثبتی را با همکاری مهد قرآن انجام می‌دهد؛ اعضای شورای شهر و شهرداری مصوب کردند که هر فردی که بتواند در یک مدت مشخص یک جز قرآن حفظ کند و یا یک جز به محفوظات خود بیفزاید با برگزاری یک آزمون جوایزی را برای او در نظر می‌گیرند.

این حافظ قرآن کریم عنوان کرد: این اقدام مثبتی جهت ایجاد انگیزه به ویژه در نوجوانان است چون که مسئولیت اجرای این آزمون را دارم از نزدیک شاهد رشد خوب نوجوانان در این بخش هستم؛ اگرچه شاید برخی معتقد باشند که این کار جنبه مادی دارد اما معتقدم که در آن برهه سنی می‌تواند در تشویق نوجوانان بسیار موثر باشد.

افشار ایرانی با بیان اینکه از سال ۹۰ تاکنون ۲۳ دوره آزمون با همکاری شهرداری برگزار شده است، اذعان کرد: از آنجایی که مسابقات دیگر در چارچوب خاصی برگزار می‌شود فقط افراد خاصی می‌توانند در آن مسابقات کسب رتبه کنند اما در آزمون شهرداری هر کسی که به حد نصاب برسد، جایزه دریافت می‌کند که در تشویق افراد موثر است.

وی بیان کرد: سال گذشته آزمون شهرداری را در مناطق اطراف مرکز شهر نظیر شال، اسفرورین و بویین زهرا نیز برگزار شد که نتایج خوبی داشت به طوری که در بویین زهرا ما تعداد قابل توجهی از حافظان بالای ۵ جز در این آزمون شرکت کردند که کار بسیار زیبایی بود.

این حافظ قرآن کریم ابراز کرد: اگر شهرداری با برنامه‌ریزی لازم تعداد آزمون‌ها را بیشتر کند و نهادهای دیگر مانند اداره ارشاد و سازمان تبلیغات نیز سالی یک تا دو بار از این آزمون‌ها داشته باشد، انگیزه خوبی به ویژه برای قشر کودک و نوجوان ایجاد خواهد کرد.

مبانی تربیت قرآنی در خانواده شکل می‌گیرد

افشار ایرانی ادامه داد: خوشبختانه نوجوانان مهدقرآن در عرصه مسابقات رتبه‌های کشوری درخشیدند به طوریکه ما سال گذشته در بخش دانش‌آموزی در رشته حفظ کل رتبه دوم، ۲۰ جز رتبه دوم و در ۱۰ جز هم رتبه اول را داشتیم.

وی بیان کرد: اگر نهادهای مختلف عرصه مسابقات را بیشتر و پررنگ‌تر کنند که در طول سال به طور مستمر آزمون و مسابقات برگزار شود سطح کیفی بچه‌ها بالاتر خواهد رفت و حتی می‌توانیم آن‌ها را در سطح بین‌المللی نیز ببینیم کما اینکه سال گذشته حمیدی از حافظان قرآن را داشتیم که در سطح مسابقات بین‌المللی بسیار خوب درخشید.

وی با اشاره به نقش خانواده در تربیت قرآنی فرزندان افزود: قطعا اصلی‌ترین و عمده‌ترین نقش را خانواده خواهد داشت به ویژه در این ایام کرونایی که کلاس‌ها و مدارس تعطیل است فرزندان بیشتر در فضای خانه هستند و بیشترین نقش را مادر خانواده دارد به طوری که اگر خودش اخلاق قرآنی داشته باشد و برنامه‌ریزی کند که روزانه حتی یک صفحه قرآن تلاوت کند، بسیار موثر خواهد بود.

این حافظ قرآن کریم ابراز کرد: همه اعضای خانواده می‌توانند روی ترجمه قرآن کار کنند و درک کنند که قرآن از ما چه خواسته است، مثلا بیش از ۱۵۰ مورد از آیات قرآن با « یا ایها الذین آمنو....» آغاز شده که در واقع خطاب به کسانی است که ایمان آورده‌اند؛ بر اساس احادیث داریم که می‌فرمایند زمان تلاوت قرآن که به این آیه بگویید «لبیک اللهم لبیک» یعنی بنگریم که خداوند از ما چه می‌خواهد.

افشار ایرانی اضافه کرد: اگر خانواده‌ها در تربیت قرآنی و اسلامی فرزندان کار کنند بسیار موفق خواهند بود همانطور که ما هر کجا که همراهی والدین را در کنار نوجوانان داشتیم بسیار موفق عمل کردند.

حفظ قرآن تاثیر زیادی در مقابله با جنگ نرم دارد

وی تصریح ‌کرد: همچنین حفظ قرآن و آشنایی با آن تاثیر بسیار زیادی در مقابله با جنگ نرم دارد باید سعی کنیم که آیات قرآنی را با زبان کودکان و نوجوانان ترجمه کنیم و موضوعات مختلف مانند دین‌مداری و عفاف و حجاب را با زبان خودشان به آن‌ها بیاموزیم؛ اگر والدین با این شکل با فرزندانشان ارتباط برقرار کنند آیات قرآن را ذره ذره به خوردشان خواهیم داد.

این حافظ قرآن کریم عنوان کرد: آموزش آیات قرآن و ترجمه به زبان کودکان و نوجوانان می‌تواند تاثیر فراوانی در مقابل هجمه‌هایی که در فضای مجازی و مدرسه وجود دارد، داشته باشد که به نظر می‌رسد جای خالی آن در مجموعه‌های قرآنی، آموزش و پرورش و حتی خانواده‌ها حس می‌شود چه بسا که آموزش قرآن در مدارس به قدری سنگین بوده که کودکان و نوجوانان رغبتی به خواندن قرآن ندارند.

افشار ایرانی تصریح کرد: باید بتوانیم این هنر را احیا کنیم که مربیان قرآن و خانواده‌ها در تعامل با هم بتوانند آیات قرآنی را با زبان کودکان و نوجوانان به آن‌ها بیاموزند.

وی در پایان گفت: حفظ قرآن برای کودکان باید از زمانی آغاز شود که خود کودک علاقه نشان دهد اما اگر به شکل موضوعی کار شود علاوه بر آموزش نکات اخلاقی می‌تواند زمینه حفظ را در آن‌ها ایجاد کند اما فکر می‌کنم که هفت سالگی بهترین سن برای آغاز حفظ است که از جهت دینی و اسلامی نیز بر آن تاکید شده است اگرچه استثنائاتی نیز وجود دارد.
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان