۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ماما، اولین نوازشگر جسم پاک نوزاد است/مامایی حرفه‌ای پرمسئولیت و استرس‌زا
کد خبر: ۳۴۹۹۸۴ نویسنده: مهناز زارع تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۱۶ ساعت: ۸:۴ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مامایی در مصاحبه با صبح‌قزوین:

ماما، اولین نوازشگر جسم پاک نوزاد است/مامایی حرفه‌ای پرمسئولیت و استرس‌زا

کارشناس مامایی گفت: مامایی یک حرفه پرمسئولیت و استرس‌زاست؛ چرا که ماماها با جان دونفر سروکار دارند و کوچکترین غفلت، پیامدهای ناگواری در پی دارد.

ماما، اولین نوازشگر جسم پاک نوزاد است/مامایی حرفه‌ای پرمسئولیت و استرس‌زا
به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ روز جهانی ماما بهانه‌ای است برای پاسداشت کسانی که هر لحظه برای تپیدن قلب نوزادی فداکاری می‌کنند؛ پابه‌پای دردهای مادر درد می‌کشند تا در اشک و لبخند نوزادی سهیم شوند که اولین نگاهش را به آنها هدیه می‌دهند.

گرچه نام ماما با مادر باردار و نوزاد عجین شده است اما یک دختر پس از بلوغ در تمام مراحل زندگی خود می‌تواند از کمک وی بهره‌مند شود.

مهناز زارع در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین در تعریف حرفه مامایی اظهار کرد: ماما به شخصی اطلاق می‌شود که کارشناسی یا کارشناسی ارشد مامایی را گذرانده و توانسته است مدرک مامایی را از مقامات صلاحیت‌دار اخذ کند.

نقش مهم ماماها در افزایش سطح سلامت خانواده

وی افزود: ماماهای حوزه درمان که مسئولیت‌های قابل لمس‌تری دارند، در بخش جراحی زنان مشغول به کار هستند؛ اما ماما‌های بخش بهداشت فعالیت‌هایی همچون مراقبت‌های پیش ‌از بارداری، بارداری، پس از زایمان، مشاوره‌های باروری سالم، معاینات میان‌سالان، مشاوره شیردهی و غربالگری‌های مختلف بیماری زنان را انجام می‌دهند.

کارشناس سلامت مادران و مسئول بهداشت خانواده شهرستان آبیک بیان کرد: از آنجایی که زن اصلی‌ترین رکن یک خانواده محسوب می‌شود؛ ماماها با وظیفه‌‌ای که برعهده دارند می‌توانند نقش خیلی خوبی در بالا بردن میزان آگاهی و سطح سلامت خانواده داشته باشند. باتوجه به نقشی که ماماها در مراکز بهداشت دارند آنها یکی از ارکان مهم انتقال دانش به زنان و مادران باردار هستند.

حضور ماما در تمام مراحل زندگی بانوان

زارع تصریح کرد: یک خانم در مراحل مختلفی همچون دوران بلوغ، آموزش‌های پیش از ازدواج، مراقبت‌های قبل و بعد از بارداری و در زمان شیردهی و مراقبت از نوزاد به ماما احتیاج دارد؛ ماماها می‌توانند در تمام مراحل زندگی خانم‌ها حتی یائسگی در کنار آنها باشند.

وی عنوان کرد: درحوزه بهداشت آموزش‌های ما از دوران مدرسه آغاز می‌شود به این صورت که در دوره متوسطه آموزش‌های بلوغ را می‌دهیم و اگر دانش‌آموزی در این زمینه مشکلی داشته باشد می‌تواند مراجعه کند و مشکل خود را حل کند.

این مقام مسئول گفت: با اینکه اطلاعات بانوان در زمینه سلامت خود نسبت به سال‌های گذشته بهبود پیدا کرده است اما مراقبت‌های پیش از بارداری و شناسایی اهمیت آن نیاز به زمان و توجه بیشتری دارد چرا که مراقبت‌های پیش از بارداری کمک بسزایی در بارداری سالم می‌کند.

ماما، اولین ‌نوازشگر جسم نوزاد

وی با اشاره به لحظات شیرین حرفه مامایی اظهار کرد: مامایی یک شغل بسیار شیرین و لذت‌بخش است؛ مگر می‌شود روزی چندین‌بار صدای معجزه آفرینش و صدای قلب جنین را شنید و لذت نبرد؛ مگر می‌شود اشک شوق مادری که برای اولین‌بار صدای قلب جنین خود را می‌شنود و حرکت آن را حس می‌کند دید و خوشحال نبود.

زارع افزود: ماما اولین نوازشگر جسم پاک نوزاد و اولین کسی است که نوزاد را برای شیردهی روی سینه مادرش می‌گذارد و سپس نگاه قدردانه مادر را بعد از آن هم درد و رنجی که برای به دنیا آوردن فرزندش کشیده است می‌بیند؛ همان مادری که بهشت زیر پای اوست و همه اینها جز لذت نیست.

لحظات دشوار حرفه مامایی

وی ادامه داد: در کنار همه لذت‌هایی که حرفه مامایی دارد لحظات سخت نیز در شغل ما بسیار زیاد است؛ مامایی یک حرفه پرمسئولیت و استرس‌زاست؛ چرا که ماماها با جان دونفر سروکار دارند و کوچکترین غفلت، پیامدهای ناگواری در پی دارد.

این کارشناس مامایی عنوان کرد: همکارانم در دورترین روستاهای استان قزوین از جمله روستاهای الموت، آبیک، بویین‌زهرا، تاکستان، آوج و البرز در تمام روزهای هفته در حال خدمت‌رسانی به مادران و نوزادان این سرزمین هستند.

وی بیان کرد: معمولا انتظار می‌رود که بارداری به یک اتفاق خوشایند منجر شود؛ اما همیشه اینطور نیست و ما بعضا با شرایط و مادران باردار پرخطر زیادی‌ مواجه می‌شویم که نیاز دارند ماما در کمترین زمان ممکن بهترین تصمیم را بگیرد و آنها را از جاهایی که امکانات کمتری دارد به یک مکان امن و باامکانات بهتر منتقل کند.

ماما یک مشاور و مددکار و در یک کلمه مادر است

این مقام مسئول ادامه داد: غیر از مشکلات بارداری ممکن است خیلی از مادران مشکلات اعصاب و روان، مشکلات اجتماعی یا اقتصادی داشته باشند یا حتی تحت خشونت‌های خانگی قرار گرفته باشند؛ از آنجایی که معمولا مادران با ماما ارتباط خوبی برقرار می‌کنند بنابراین ماماها در این موارد نیز دخیل می‌شوند.

وی تصریح کرد: برای مثال گاهی پیش می‌آید مادری توانایی پرداخت هزینه آزمایش را نداشته باشد و ماما شخصا آن را پرداخت کند؛ یا ماما سعی می‌کند شرایط خانه را برای مادری که تحت خشونت خانگی قرار دارد آرام کند.

زارع ابراز کرد: همچنین ماماها با اتباع افاغنه در ارتباط هستند که آنها نیز مشکلات مربوط به خود را دارند؛ در نهایت فردی که ماما می‌شود یک مشاور، یک مددکار و در یک کلمه مادر است.

تاثیر شیوع کرونا بر حرفه مامایی

مسئول بهداشت خانواده آبیک با بیان اینکه شیوع کرونا کار ماماها را سخت‌تر کرده است؛ گفت: مادران باردار از جمله اقشار آسیب‌پذیری هستند که ممکن است در معرض ابتلا به بیماری قرار بگیرند.

وی بیان کرد: همکاران ماما در مراکز بهداشت برای کاهش ابتلا به بیماری کرونا هر ۱۰ روز یک بار با مادران باردار تحت پوشش خود تماس می‌گیرند و آنها را از لحاظ بیماری کرونا غربال می‌کنند.

زارع تصریح کرد: ما در استان قزوین برای کمک به ارتقای سلامت مادران گروه‌های مجازی تشکیل دادیم که ماماها در ساعت‌های غیراداری از طریق فضای مجازی با مادران در ارتباط هستند.

لزوم توجه بیشتر به حرفه مامایی

وی بیان کرد: مامایی یک شغل جامعه‌نگر است یعنی غیر مادر تمام اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اما متاسفانه عدم توجه به نقش و جایگاه ماماها نه تنها ما را دچار مشکل کرده، بلکه ضرر آن متوجه مادران و نوادان نیز شده است.

این کارشناس مامایی در پایان گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی جمعیت، کشور نیاز به افزایش نرخ باروری دارد؛ بنابراین توجه بیشتر به حرفه مامایی می‌تواند در این امر کمک‌کننده باشد و باید نقش‌ ماماها پررنگ‌تر شود.
انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان