۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین روح انسان در ماه رمضان به عالی‌ترین مقام می‌رسد/ نقش‌آفرینی مساجد و هیئات مذهبی در بحران کرونا بی‌بدیل بود
کد خبر: ۳۴۹۹۶۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۱۳ ساعت: ۱۳:۲۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین:

روح انسان در ماه رمضان به عالی‌ترین مقام می‌رسد/ نقش‌آفرینی مساجد و هیئات مذهبی در بحران کرونا بی‌بدیل بود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: اهالی مسجد و اعضای هیئت‌های مذهبی زمانی مطلع می‌شدند فردی مبتلا به کرونا شده به او در تامین نیازهایش کمک کرده و همواره با عقلانیت و دلسوزی در کنار کادر سلامت بودند.

روح انسان در ماه رمضان به عالی‌ترین مقام می‌رسد/ نقش‌آفرینی مساجد و هیئات مذهبی در بحران کرونا بی‌بدیل بود
حجت الاسلام محمدجواد زهرایی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، با اشاره به آثار و برکات ماه مبارک رمضان اظهار کرد: هر انسان نسبت به درکی که از ماه مبارک رمضان می‌کند، نوع رحمت و مغفرت متفاوتی دارد، بنابراین باید مراقب باشیم و با دقت به استقبال این ماه برویم و از ماه رجب و شعبان برای این ماه آمادگی ایجاد کرده باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به اینکه نفس کشیدن‌های مومن در این ماه عبادت محسوب می‌شود، ابراز کرد: زمانی که به ماه مبارک رمضان ورود پیدا می‌کنیم باید قوانینی را برای خودمان تدوین کرده و دقت کنیم و برای تمام لحظه لحظه‌هایی که در این ماه نفس می‌کشیم برنامه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حبس شدن شیطان در این ماه یکی از برکات خداوند است، ادامه داد: شب‌های ماه مبارک رمضان از تمام روزها و شب‌های سال برتر و ساعت‌های آن افضل ساعات است؛ یعنی هر لحظه از این ماه مبارک از لحظات عادی افضل و با فضیلت‌تر است به گونه‌ای که خواندن هر آیه از قرآن پاداشی برابر ختم قرآن دارد و همچنین خواب مومن نیز عبادت محسوب می‌شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: خداوند با قرار دادن ماه مبارک رمضان مسیری را هموار کرده که بندگانش مشمول رحمت و مغفرت شوند و برکات دائمی به آن‌ها داده شود لذا باید این بهانه را جدی گرفته و برای آن برنامه داشته باشیم.

زهرایی اضافه کرد: براساس روایت به افرادی که دچار بلا و گرفتاری می‌شوند نیز توصیه می‌شود برای رفع شدائد روزه بگیرند؛ برای روزه حکمت‌های مختلفی می‌توان برشمرد که یکی از آن‌ها این است که خداوند در غالب امساک ظاهری که همان روزه است، روح انسان را به مقام عالی می‌رساند.

وی افزود: امام حسین علیه السلام در صحنه کارزار کربلا در روز عاشورا در اوج سختی می‌فرماید "خدایا اگر رضایت تو در این است که من در این شدائد و سختی باشم، راضی هستم"؛ این همان مقام عالیه و روح بلند است که فرد از طریق عبادت و بندگی به آن دست می‌یابد؛ افراد مومن کمتر دچار اضطراب و افسردگی و بیماری‌های روانی می‌شوند و همواره از آرامش بیشتری برخوردارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین اظهار کرد: در احوالات انبیاء و اهل بیت(ع) و اولیا و علما بارها شنیدیم که آرامش ویژه‌ای همیشه بر قلب آن‌ها حاکم بوده به طوری که امام سجاد(ع) می‌فرمایند "هرچه به عصر عاشورا و شهادت پدرم نزدیک می‌شدیم اعضا و جوارح امام حسین(ع) آرامش بیشتری می‌یافت".

روزه‌داری تحمل شرایط کرونایی و استرس ناشی از آن را آسان‌تر می‌کند

زهرایی اذعان کرد: یکی از مصادیق ویژه بندگی روزه است، اینکه فرد به دنبال رسیدن به این آرامش باشد باید یک مسیری را طی کند؛ آرامش و معنویت به سادگی به سراغ انسان نمی‌آید بلکه حتما باید خودش را در مسیر بندگی قرار دهد.

وی ادامه داد: ما در نماز یومیه در روز چند بار از خداوند می‌خواهیم که به ما کمک کند اما خداوند هیچ وقت کمک‌هایش را رایگان در اختیار ما قرار نمی‌دهد؛ قرآن می‌فرماید اگر آرامش بیشتری را خواستار هستید و می‌خواهید بر مشکلات فائق آیید از روزه و نماز بهره بگیرد برای اینکه باطن روزه به قدری نیرومند است که انسان را به اذن خدا بر طبیعت پیروز می‌کند.

این مقام مسئول بیان کرد: طبیعتاً ما امروز با مشکل سختی مواجه هستیم و موضوع کرونا که آرامش روانی بشر را به مخاطره انداخته و محصول آن نیز استرس، اضطراب و افسردگی است که مشاهده می‌کنیم بر تمام مردم جهان غالب شده است.

وی اضافه کرد: مردم در شرایط استرس و اضطراب باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند؛ چه بسا که هر کس آستانه تحمل بالاتری دارد رفتار منطقی‌تری در برابر مشکلات خواهد داشت که یکی از مسیرها و روش‌های آن روزه‌داری است.

این مقام مسئول ادامه داد: اینکه انسان از خوردن، آشامیدن و افعال حرام در طی شبانه‌روز ماه مبارک رمضان امساک می‌کند، تحملش بیشتر شده و راحت‌تر می‌تواند به استرس و اضطراب ناشی از کرونا غلبه کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین بیان کرد: یکی از منابع اصلی قدرت شیعه، تجمع‌های معنوی است مانند پیاده‌روی اربعین که انقلابی ایجاد کرد و مراسم‌های اعیاد و شهادت‌های اهل بیت(ع) که مومنین کنار هم جمع و از برکات آن بهره‌مند می‌شدند که متاسفانه بعد از شیوع کرونا در این مسائل دچار مشکل شدیم که امیدواریم با فضل الهی با رفع این بیماری فراگیر جمع‌های مومنین گسترده‌تر شود.

مساجد در مواجهه با سختی‌های کرونا، پویا و انقلابی عمل کردند

زهرایی افزود: متاسفانه با شیوع کرونا این تجمعات مذهبی کمرنگ‌تر شده و علت آن هم محدودیت‌ها یا شیوه‌نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی است که باید اعمال شود؛ مساجد هم به عنوان یکی از مهمترین پایگاه‌های اجتماع مومنین نیز دستخوش این مسئله قرار گرفته؛ از این جهت مسئولین ستاد ملی کرونا محدودیت‌هایی قائل شدند، ما هم به عنوان افراد جامعه از حیث عقلانیت موظف هستیم، این پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌ها را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا متدینین، افراد مذهبی و دینی بیشترین همکاری و همراهی را با دستورات بهداشتی از لحاظ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و کمک به مقابله با این بیماری داشته‌اند؛ همچنین طی این ایامی که از شیوع این ویروس می‌گذرد، اماکن مذهبی نظیر مساجد ما به محلی برای مواسات و کمک به نیازمندانی تبدیل شده که زندگی آن‌ها به واسطه کرونا تحت‌الشعاع قرار گرفته بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به مشارکت روحانیون در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها اذعان کرد: اهالی مسجد و اعضای هیئت‌های مذهبی نیز زمانی مطلع می‌شدند، فردی مبتلا به کرونا شده به او در تامین نیازهایش کمک می‌کردند و همواره با عقلانیت و دلسوزی در کنار کادر سلامت وسط میدان بودند.

زهرایی با تصریح بر اینکه ما معتقدیم در ماه مبارک رمضان مساجد ما فعال‌تر از سال‌های گذشته عمل کردند، عنوان کرد: طی مدت شیوع کرونا اگرچه تجمع‌ها و برگزاری نماز جماعت در مساجد با محدودیت‌هایی همراه بود؛ اما این به معنای تعطیلی مساجد نیست بلکه مساجد ما در برابر سختی‌ها و وضعیت نامناسب معیشتی که برای برخی مردم ایجاد شد، زنده و پویا و انقلابی عمل کردند.

وی اضافه کرد: در مساجد افرادی پرورش می‌یابند که نمی‌توانند نسبت به مشکلات مردم بی‌تفاوت باشند و دائما تلاش می‌کنند که به همنوعان خود کمک کند، بنابراین مساجد ما در ماه مبارک رمضان امسال پویاتر، فعال‌تر و انقلابی‌تر از سال‌های گذشته عمل می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین بیان کرد: جامعه مذهبی ما نیز همواره پشتیبان تصمیمات عاقلانه بودند؛ امیدواریم با قطع این زنجیره و کم شدن سطح شیوع کرونا، بتوانیم برنامه‌ها را در مراکز دینی به ویژه مساجد برگزار کنیم.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان