۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین روزهای سخت فوتی بیماران کرونایی در انتظار قزوین/ بیش از ۱۶هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده است
کد خبر: ۳۴۹۸۹۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۱۱ ساعت: ۱۲:۸ ↗ لینک کوتاه

رئیس علوم پزشکی استان قزوین خبر داد

روزهای سخت فوتی بیماران کرونایی در انتظار قزوین/ بیش از ۱۶هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده است

رئیس علوم پزشکی استان قزوین گفت: در هفته‌های آینده شاهد نزول بیماران بستری خواهیم بود؛ اما روزهای سختی برای از دست عزیزان خواهد بود.

روزهای سخت فوتی بیماران کرونایی در انتظار قزوین/ بیش از ۱۶هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده است
به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین، پیمان نامدار ظهر امروز(شنبه) در جلسه ستاد مقابله با کرونا که در محوطه باز استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: آمارها نشان دهنده این است که از پیک چهارم کرونا عبور کردیم و در هفته‌های آینده شاهد نزول بیماران بستری و سرپایی در استان خواهیم بود؛ البته آمار فوتی‌ها به وضعیت تثبیت نخواهد رسید و روزهای آینده روزهای سختی برای از دست عزیزان خواهد بود.

وی افزود: باوجودی که تعداد تخت‌های پیش‌بینی شده برای بیماران بستری آی.سی.یو برای 105 بیمار درنظرگرفته شده بود با تبدیل بخش‌های آی سی یو و سی سی یو موفق شدیم این عدد را به 135 تخت برسانیم؛ البته علی‌رغم همه مشکلات سعی شد 30 تخت دیگر آی‌ سی‌ یو اضافه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: اتفاق خوبی در استان رقم خورد و طرح خدمات پرستاری و پزشکی در منزل برای نخستین بار به عنوان پایلوت در قزوین اجرا شد که کمک بسیاری در حوزه کرونا کرد؛ در قالب این طرح، هزار و 800 نفر در قزوین ویزیت شدند.

بستری بیش از 200 بیمار کرونایی در بیمارستان صحرایی

نامدار با اشاره به وضعیت بیمارستان صحرایی اذعان کرد: در 10 روز گذشته 212 بیمار در بیمارستان صحرایی بستری شدند که بالغ بر 800 روز تخت بیمارستان خدمات به آنها ارائه شد و با همکاری بیمه‌ها، مجموع درمان این افراد به صورت بیمه انجام می‌شود.

وی ضمن تقدیر از همکاری مردم و اصناف در رعایت پروتکل‌های بهداشتی یادآور شد: استان قزوین در زمینه رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی در بین استان‌های کشور، رتبه هفتم را به خود اختصاص داده و در میزان استفاده از ماسک در فضای عمومی با 69درصد رتبه ششم و درصد رعایت پروتکل‌ها در اماکن عمومی به عنوان پنجمین استان با 70 درصد است.


این مقام مسئول با بیان اینکه کمیته‌ای ذیل قرارگاه کرونا از امروز در استان تشکیل می‌شود، یادآور شد: هم‌اکنون روند بستری‌های استان به سمت نزولی بوده و موارد کل بستری‌ها کاهش یافته است؛ اما موارد تست مثبت‌ها در هفته گذشته، رشد نسبی داشته است.
 
نامدار گفت: در 24 ساعت منتهی به روز جمعه، 115 بیمار بستری و مجموع بستری‌ها به 22 هزار و 589 مورد رسیده و 212 مورد بیمار سرپایی موقتی بوده که از خدمات استفاده می‌کنند؛ 75 درصد تخت‌ها دانشگاهی و 25 درصد تأمین اجتماعی، 5 درصد هم در اختیار بخش خصوصی است.

وی مطرح کرد: در 24 ساعت گذشته، 5 فوتی داشتیم و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده شرایط مناسبی را نداشته باشیم؛ شهرستان البرز و آوج در وضعیت نارنجی است و امیدواریم شهرستان آبیک و بوئین‌زهرا نیز به زودی این وضعیت را به خود بگیرند.

این مقام مسئول یادآور شد: در طی 10 روز گذشته، آمار بستری‌ها روبه کاهش و تعداد ترخیص از روزهای گذشته بسیار افزایش یافته و بیماران بدحال متصل به دستگاه ونتیلاتور رو به کاهش است.

دریافت 28 هزار و 201 دوز واکسن در قزوین

نامدار ادامه داد: تعداد مجموع آزمایشات به 210 هزار و 18 نفر رسیده و با رایزنی‌های صورت گرفته موفق شدیم تعداد تست‌ها را افزایش دهیم که البته طرح شهید سلیمانی نیز در این بین موثر بوده است.

وی با اشاره به واکسیناسیون کرونا در استان اذعان کرد: مجموع واکسن دریافتی استان تا به امروز شامل 28 هزار و 201 دوز واکسن بوده که 22 هزار و 843 واکسن برای نوبت اول بوده است و از این تعداد، 16 هزار و 832 دوز تزریق شده و در نوبت دومی‌ها، سه هزار و 776 نفر تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به آمار واکسن موجود در استان گفت: تعداد واکسن موجود بیش از شش هزار دوز است و فراخوان دریافت واکسن برای افراد بالای 80 سال توسط نیروهای علوم پزشکی صورت می‌گیرد.

نامدار یادآور شد: تقریبا واکسیناسیون گروه‌های اصلی درمان و بهداشت انجام و جانبازان صدرصد انجام شده است و واکسیناسیون سالمندان و افراد تحت پوشش بهزیستی تقریبا 60 درصد انجام شده است.

وی ابراز کرد: گروه بالای 80 سال تقریبا 19 هزار و 800 نفر بوده که یک سامانه‌ای در وزارت‌خانه تهیه شده است؛ براساس اولویت گروه‌های سنی واکسیناسیون انجام می‌شود؛ شروع واکسیناسیون با تعداد بالا قطعا در ماه‌های خرداد و تیرماه انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به اینکه تقریبا شش هزار واکسن در استان باقی مانده که این تعداد در روزهای آینده تمام می‌شود، یادآور شد: در استان قزوین بالای 92 درصد جمعیت به عبارتی یک میلیون و 230 هزار نفر در سامانه ثبت کردیم و براساس این سامانه درباره واکسیناسیون اطلاع رسانی می‌شود.

نامدار اذعان کرد: تأکید داریم مردم استان به هیچ عنوان به مراکز بهداشتی مراجعه نکنند و اطلاع رسانی توسط دانشگاه به افراد انجام می‌شود.

36 درصد مبتلایان بانوان خانه‌دار هستند

وی با اشاره به روند کرونا یادآور شد: روند بستری از 36.5 به 34.3 کاهش یافته است و از پیک عبور کردیم؛ روند بیماران مشکوک تنفسی نیز روند نزولی داشته؛ همچنین خدمات در حوزه تشخیص تست رپید روند نزولی دارد.

این مقام مسئول یادآور شد: 36 درصد ابتلا مربوط به بانوان خانه‌دار بوده که نیازمند توجه جدی به این بخش است؛ درصد ابتلا به کرونا با شرکت در مهمانی‌ها نیز بسیار بالا بوده و افزایش یافته است و پیشنهاد داریم محدودیت تردد شبانه انجام شود و نیروی انتظامی ورود جدی داشته باشد.

نامدار گفت: در شرایط فعلی، شهرستان تاکستان بیشترین میزان خطر را دارد و باعث افزایش قله پیک کرونا شده است و انتظار داریم محدودیت‌های مربوط به این شهرستان با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی در پایان یادآور شد: هم‌اکنون مهمترین اصل، فرهنگ سازی است و نقش ارشاد و تبلیغات اسلامی در تحقق این امر موثر است و می‌طلبد پای کار باشند.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان