۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ۵۵۰ واحد پلاسمای خون توسط بهبودیافتگان کرونا اهدا شد/ اعلام ساعات فعالیت مراکز انتقال خون استان قزوین
کد خبر: ۳۴۹۸۷۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۱۰ ساعت: ۸:۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون استان در مصاحبه با صبح قزوین:

۵۵۰ واحد پلاسمای خون توسط بهبودیافتگان کرونا اهدا شد/ اعلام ساعات فعالیت مراکز انتقال خون استان قزوین

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: از مردادماه سال گذشته که طرح جمع‌آوری پلاسمای خون بهبودیافتگان را آغاز کردیم تاکنون تقریبا ۵۵۰ واحد پلاسما دریافت کردیم که بالای ۸۰ درصد آن را توزیع کردیم.

۵۵۰ واحد پلاسمای خون توسط بهبودیافتگان کرونا اهدا شد/ اعلام ساعات فعالیت مراکز انتقال خون استان قزوین
مریم مدرسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، درباره وضعیت ذخایر خونی استان اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون در پاسخگویی به نیاز مراکز درمانی مشکل حادی نداشتیم اما در ماه مبارک رمضان همه ساله شاهد کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی آمار مراجعه کننده نسبت به روزهای عادی هستیم که امسال دومین سالی است که این ایام با شیوع ویروس کرونا نیز همراه است.

وی با اشاره به تغییر ساعات انقال خون در ایام ماه مبارک رمضان افزود: انتقال خون در ماه مبارک رمضان از ساعت هفت تا ۱۱ و نیم شب پذیرای اهداکنندگان است لذا از مردم تقاضا داریم همان طور که همواره یاری‌رسانی انتقال خون در بحث اهدا بودند، به همکاری خود ادامه دهند و نذر خون خود را ادا کنند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین بیان کرد: با اعلام اسامی و شماره پلاک خودروهای اهداکنندگان خون، این هماهنگی با مسئولین زی‌ربط انجام شده که بحث محدودیت‌های ساعت تردد و جرائم ناشی از آن شامل حال آن‌ها نشود لذا از مردم تقاضا داریم که ضمن رعایت پروتکل‌ها و محافظت از سلامت خود، بدانند که اهدای خون یک ضرورت و نیاز مستمر و همیشگی است.

اهدای خون هیچ منافاتی با روزه‌داری ندارد 

مدرسی با اشاره به تغییر ساعات کاری انتقال خون در شب‌های احیا و قدر ابراز کرد: شب نوزدهم و بیستم‌وسوم از ساعت هفت تا ۱۲ و نیم شب پذیرای اهداکنندگان هستیم اما شب بیست و یکم چون این احتمال وجود دارد که آمار مراجعه کنندگان بالاتر باشد این روند تا یک بامداد ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در شهرستان تاکستان نیز شب‌های نوزدهم و بیستم‌وسوم از ساعت از ساعت هفت تا ۱۱ و نیم و شب بیست‌ویکم از هفت تا ۱۲ نیز مرکز انتقال خون آماده خدمات‌رسانی به مردم است، همچنین سامانه سیار انتقال خون شهرستان بویین زهرا نیز شب بیست‌و یکم ماه مبارک رمضان از ساعت شش عصر تا ۱۰ شب پذیرای مردم این شهرستان خواهد بود تا بتوانند نذر خون خود را ادا کنند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین اذعان کرد: مردم بدانند که اهدای خون هیچ منافاتی با روزه‌داری ندارد و از اهداکنندگان تقاضا داریم تا روزی که تصمیم به اهدا دارند، وعده‌های سحر، افطار و افطار تا سحر مایعات بیشتری استفاده کنند تا مشکل خاصی برایشان پیش نیاید.

آمار اهداکنندگان خانم در استان قزوین پایین است

مدرسی عنوان کرد: خوشبختانه شرایط قابل قبولی در وضعیت خون داریم اما از آنجایی که بحث خون و فرآورده‌های خونی تاریخ انقضا دارد ما هر روز باید رصد و پایش لازم را داشته باشیم تا بتوانیم امانت‌دار ودیعه مردم باشیم تا به موقع به دست مصرف‌کنندگان برسد.

وی درباره وضعیت اهدای پلاسمای بهبودیافتگان ادامه داد: از مردادماه سال گذشته که طرح جمع‌آوری پلاسمای خون بهبودیافتگان را آغاز کردیم تاکنون تقریبا ۵۵۰ واحد پلاسما دریافت کردیم که اکنون بالای ۸۰ درصد از آن را توزیع و میزانی را به عنوان ذخیره داریم و اکنون نیز هماهنگی لازم را انجام می‌دهیم تا به صورت روزانه بتوانیم یک تا دو واحد از اهدا کنندگان پلاسما دریافت کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین در پایان ضمن دعوت از بانوان در امر خداپسندانه اهدای خون گفت: از آنجایی که درصد آمار اهداکنندگان خانم در استان پایین است انتظار داریم بانوان بیشتر در این امر شرکت کنند چراکه اهدای خون هیچ منافاتی با کمبود خون ندارد و معاینات بانوان با دقت بیشتری انجام می‌شود.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان