۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین افزایش کرایه حمل آرد چالش جدید نانوایان است/ نرخ کنونی نان متناسب با هزینه‌ تولید آن نیست
کد خبر: ۳۴۹۸۵۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۹ ساعت: ۷:۴۱ ↗ لینک کوتاه

نایب رئیس اتحادیه نانوایان استان قزوین:

افزایش کرایه حمل آرد چالش جدید نانوایان است/ نرخ کنونی نان متناسب با هزینه‌ تولید آن نیست

نایب رئیس اتحادیه نانوایان استان قزوین با اشاره به افزایش قیمت حمل آرد، گفت: در وضعیت اقتصادی کنونی معیشت نانوایان به سختی افتاده است و هزینه‌های تولید متناسب با نرخ نان نیست.

افزایش کرایه حمل آرد چالش جدید نانوایان است/ نرخ کنونی نان متناسب با هزینه‌ تولید آن نیست
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، چند سالی است که قیمت نان در استان قزوین هیچ افزایشی نداشته که سرانجام بعد از گذشت چهار تا پنج سال؛ در سال ۹۸ بدون در نظر گرفتن تورم نیز این قیمت‌ها بین ۲۵ تا ۴۰درصد افزایش یافت که متأسفانه چند ماه بعد از اجرایی شدن موج بزرگ گرانی از راه رسید.

از زمان مصوب شدن قیمت نان در سال ۹۸ تاکنون هزینه‌های تولید از جمله آب، برق، بیمه و گاز و مواد افزودنی به نان تاکنون چندین بار افزایش یافته؛ لذا نانوایان مدعی هستند در حالی که تورم همه ابعاد زندگی‌شان را تحت تأثیر قرار داده‌، چرا قیمت نان را تغییر نمی‌دهند؟

در همین راستا اسفندماه سال گذشته جمعی از نانوایان استان قزوین با حضور در مقابل استانداری خواستار رسیدگی مسئولان به مطالبات خود و افزایش نرخ نان شدند.

با گذشت چند ماه تجمع این قشر و ورود به سال جدید نانوایان همچنان چشم‌ انتظار افزایش قیمت‌ها هستند تا با خیال راحت بتوانند چرخ کارگاه و معیشت خود را بگذارنند.

علیرضا سبزعلی پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، ضمن گلایه از بی توجهی مسئولین به نانوایان اظهار کرد: در وضعیت اقتصادی کنونی که معیشت نانوایان به سختی افتاده است؛ دولت یا باید قیمت‌ها را مناسب با تورم افزایش دهد یا اینکه حداقل فکری به حال افزایش یارانه نانوایان کند تا ضمن حمایت از آن‌ها، عاملی برای بی‌کیفیتی نان نشود.

واحد‌های نانوایی ناچار به تعطیلی شدند

وی با اشاره به افزایش قیمت نان طی سال ۹۸ افزود: از زمان اجرایی شدن قیمت نان طی دو سال گذشته تاکنون چندین موج گرانی داشتیم که با توجه به ثابت ماندن قیمت نان؛ فشار زیادی را به نانوایان تحمیل کرده است.

نایب رئیس اتحادیه نانوایان بیان کرد: نان قوت اصلی مردم است و در این شرایط اقتصادی که سفره‌ بسیاری از مردم را پر می‌کند؛ ما هم راضی نیستیم که قیمت آن را افزایش دهیم اما با توجه به این حجم از گرانی، دیگر قادر به چرخاندن نانوایی‌ها نیستیم و متاسفانه دولت هیچ توجهی به این موضوع ندارد.

سبزعلی‌پور اذعان کرد: این حجم از گرانی‌ها فقط با ثابت نگه‌داشتن قیمت آرد قابل جبران نیست و این در حالی است که دولت از سال ۹۸ تاکنون چندین بار هزینه انرژی‌های حامل را افزایش داده و از طرفی هیچ تفاوتی برای نانوایان از نظر تامین هزینه‌های انشعبات گاز، برق و آب نسبت به مابقی صنوف در نظر گرفته نشده است.

وی با اشاره به افزایش دستمزد کارگران و حق بیمه آن‌ها در سال جدید ابراز کرد: با این شرایط دیگر صاحبان نانوایی‌ها قادر به ادامه راه نیستند به طوری که اکنون تقریبا تمام کارگران ماهر ما تغییر شغل داده و به شهرهای بزرگتر مهاجرت کرده‌اند؛ اگر نرخ جدید اعلام نشود، چند کارگر باقی‌مانده‌ای که مهارت دارند نیز از این شغل خواهند رفت.

افزایش دو و نیم برابری کرایه حمل آرد

نایب رئیس اتحادیه نانوایان از افزایش دو و نیم برابری کرایه حمل آرد نسبت به سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه با توجه به عدم افزایش قیمت نان و تشدید بازرسی‌ها از نانوایی‌ها که موجب نارضایتی نانوایان شده؛ اکنون با افزایش قیمت کرایه حمل آرد نیز مواجه هستیم.

سبزعلی‌پور افزود: با توجه به پایین بودن کرایه حمل و تخلیه آرد از درب کارخانه تا درب نانوایی؛ رانندگان از اول اردیبهشت حاضر به حمل آرد نبودند که ناچار به افزایش کرایه‌ها شدیم.

وی اذعان کرد: قیمت حمل هر کیسه آرد از درب کارخانه به درب نانوایی بر اساس سامانه طی سال گذشته مبلغ هزار و ۵۰ تومان بود که با توجه به نارضایتی رانندگان به ناچار تا ۱۵۰۰ تومان افزایش دادیم که اکنون به ۲۵۰۰ تومان رسیده است.

نایب رئیس اتحادیه نانوایان در پایان گفت: از مسئولین تقاضا داریم که بعد از ماه رمضان افزایش قیمت نان را اعمال کرده و این موضوع را به بعد از انتخابات واگذار نکنند تا نانوایان با دلگرمی بیشتری بتوانند به ادامه خدمت بپردازند.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان