۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین مسئولین شرایط بهره‌مندی مردم از مساجد را فراهم کنند/ فعالیت ۴۳۰امام جماعت در سطح استان قزوین
کد خبر: ۳۴۹۷۷۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۶ ساعت: ۱۲:۴۹ ↗ لینک کوتاه

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان در مصاحبه با صبح‌قزوین:

مسئولین شرایط بهره‌مندی مردم از مساجد را فراهم کنند/ فعالیت ۴۳۰امام جماعت در سطح استان قزوین

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین گفت: ۴۳۰ امام جماعت فعال در سطح استان قزوین داریم که در سامانه و کانال امور مساجد فعال هستند و به طور مرتب با آن‌ها ارتباط داریم.

مسئولین شرایط بهره‌مندی مردم از مساجد را فراهم کنند/ فعالیت ۴۳۰امام جماعت در سطح استان قزوین
حجت‌الاسلام سید رضا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با بیان اینکه ماه مبارک رمضان، اردوی تربیتی خدا برای بندگانش است، اظهار کرد: به طور طبیعی خداوند مانند تمام نظام‌ها برای تربیت انسان برنامه تربیتی در نظر گرفته و برای تمام لحظات آن از صبح تا هنگام خواب برنامه‌ریزی دارد و ماه رمضان هم یکی از برنامه‌های عمومی و جمعی خداوند بر بندگانش است.

وی با بیان اینکه خداوند در ماه رمضان نگاه ویژه به بندگانش دارد؛ افزود: در این ماه مجموعه عباداتی که انسان در طول سال داشته مانند نماز، انس با قرآن، کمک و مواسات به دیگران و مبارزه با مشکلات و تحمل سختی‌ها، همه به اوج می‌رسد و اگر انسان موفق عمل کند، تمام برکات و الطاف خداوند در شب قدر برای او مقدر می‌شود.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین بیان کرد: ماه رمضان بهترین فرصت است تا انسان بندگی را به اوج برساند به طوری که در حالات علما و عرفا روایت شده که در این ماه برای به اوج رساندن عبودیت و بندگی، تمام زندگی‌شان در عبادت خلاصه می‌شد.

موسوی ادامه داد: از روزه در قرآن به تمرین مهارت خویشتن‌داری و صبوری «لعلکم تتقون» تعبیر شده؛ بر اساس روایات داریم که شخصی نزد امام صادق(ع) می‌رود و از مشکلات می‌گوید، آن حضرت می‌فرماید «و استعینوا بالصبر و صلاة» از نماز و روزه کمک بگیر؛ درواقع روزه نوعی تمرین صبر و بردباری است.

وی تصریح کرد: بالاترین برکت روزه این است که انسان در برابر گناهان صبوری می‌کند؛ اگرچه خوردن آب بر ما حلال است اما در ماه رمضان این تمرین را می‌کنیم که از آشامیدن این حلال خدا نیز پرهیز کنیم و درواقع به خود عادت می‌دهیم که افسار و عنان نفسمان در اختیار خودمان باشد نه اینکه افسار ما در اختیار نفسمان باشد.

روزه گرفتن فرصتی برای کسب تقواست

این مقام مسئول ادامه داد: مَثَلِ نفس انسان مَثَل اسب سرکشی است که اگر صاحبش مهار و عنان آن را محکم نگیرد، او را به انتهای دره هلاکت پرتاب خواهد کرد؛ اما اگر کنترل نفس در دست انسان باشد آنگاه به تعبیر امیرالمومنین(ع) تقوا اتفاق می‌افتد.

موسوی ابراز کرد: روزه گرفتن فرصتی برای کسب تقوا است و با این کار می‌توانیم عنان افسار نفس را در دست گرفته و در برابر بسیاری از مسائل و مشکلات پیش رو صبوری کنیم چه بسا که اگر صبوری صورت گیرد بسیاری از مشکلات روحی و روانی ما حل می‌شود.

وی بیان کرد: این حقیقت باید روشن شود که نمی‌توان برای مسجد جایگزینی پیدا کرد چراکه هیچ نیروی دینی و مذهبی را نمی‌توان شناخت مگر اینکه در مسجد بزرگ و تربیت شده باشد اما متاسفانه امروزه بر اثر تهاجم فرهنگی در جامعه، بزرگ‌ترین اهرم فرهنگی یعنی مساجد با تعطیلی از دست مردم خارج شده که در نتیجه با ادامه این روند، فرهنگ را ویرانه‌تر خواهیم ساخت.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین اذعان کرد: ما در این شرایط کرونایی در مورد بازگشایی مساجد تابع امر ولایت فقیه هستیم اما متأسفانه گویا مسئولین بیشترین فشار را بر تعطیلی مساجد و مراکز فرهنگی دارند چراکه کسانی که دینی و مذهبی هستند تسلیم فرمان ولی فقیه خواهند بود؛ درحالی که شایسته است تعطیلی مساجد و مراکز فرهنگی به عنوان آخرین راه انتخاب شود.

وجود 178مسجد در سطح شهرستان قزوین

موسوی ادامه داد: براساس روایات شخص نابینایی نزد پیامبر اکرم(ص) می‌رود و می‌گوید یا رسول‌الله من چشمانم نمی‌بیند و راهم به مسجد دور است لذا برای در امان ماندن از حیوانات درنده و گم نکردن مسیر اجازه دهید شب‌ها به مسجد نیایم، پیامبر می‌فرماید از درب منزلت طنابی تا درب مسجد ببند اما شب‌ها خودت را به مسجد برسان؛ این نشان دهنده این است که مسجد جایگزینی ندارد.

وی تصریح کرد: در این شرایط که امکان حضور در مسجد وجود ندارد؛ می‌توانیم همانند سیره حضرت زهرا(س) در منزل خود مکانی را مانند محراب مخصوص نماز و عبادت درست کنیم تا با این روش، فرهنگ محراب، عبودیت و بندگی نیز به فرزندانمان منتقل شود.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین افزود: ما باید فرزندان خود را به مساجد ببریم که با فرهنگ عبودیت و بندگی آشنا شوند و اکنون که امکان حضور در مساجد وجود ندارد، بهتر است مانند حضرت زهرا(س) محراب‌های خانگی در منازلمان درست کنیم.

موسوی عنوان کرد: امسال برنامه‌های مختلفی برای ماه رمضان در نظر گرفته شده که برای نمونه می‌توان به برگزاری جشنواره قرآنی برای کودکان و نوجوانان در مساجد، ختم قرآن روزانه و هدیه به اهل بیت(ع) و روح شهدای شهر و محله‌ها و برگزاری مسابقه خطابه قرآنی برای ائمه جماعت و طلاب حوزه‌های علمیه و اهدای جوایز به برندگان این مسابقه اشاره کرد.

پخش آنلاین ختم روزانه قرآن از طریق فضای مجازی

وی با بیان اینکه سامانه و کانال امور مساجد فعال است و ختم روزانه قرآن به صورت آنلاین از طریق فضای مجازی پخش می‌شود، ادامه داد: باتوجه به شیوع ویروس کرونا ما برنامه‌هایی در نظر گرفتیم که علاوه بر امکان برگزاری به صورت حضوری، قابلیت برگزاری در فضای مجازی را نیز داشته باشد.

این مقام مسئول گفت: استاندار قزوین این وعده را داده‌اند که در صورت کاهش شیب کرونا نگاه ویژه‌ای به مساجد خواهند داشت لذا در صورت موافقت ستاد مقابله با کرونا، با رعایت اصول و ضوابط بهداشتی برنامه‌ها به صورت حضوری در مساجد برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: ۱۷۸مسجد در سطح شهرستان قزوین و ۱۲۰ مسجد در شهر قزوین داریم که در نظر داریم به طور مستمر از مساجد در سطح استان و شهرستان بازدید به عمل آوریم.

موسوی اذعان کرد: ۴۳۰ امام جماعت فعال در سطح استان قزوین داریم که در سامانه و کانال امور مساجد فعال هستند و به طور مرتب با آن‌ها ارتباط داریم؛ همچنین حدود ۳۷۰ نفر هیئت امنای مساجد از طریق ائمه جماعت معرفی شدند که هرگونه مطلبی در خصوص مساجد وجود داشته باشد از طریق سامانه پیامکی به آن‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

وی تصریح کرد: اگرچه بخشی از درمان درد و مشکلات مردم با اسباب ظاهری دارو و درمان معالجه می‌شود اما درمان درد بشریت تضرع و توسل است و مساجد محل تضرع و توسل هستند؛ درحالی که متاسفانه امروز فضاهای فرهنگی، مساجد اولین جایی است که دستور تعطیلی آن‌ها داده می‌شود.

این مقام مسئول در پایان گفت: طی چند روز آینده مساجدی که فضای باز دارند را بررسی خواهیم کرد تا با هماهنگی ستاد کرونا در صورت موافقت، این مساجد در ماه مبارک رمضان در فضای باز، برنامه نماز را داشته باشند.
انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان