۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین مذاکرات «وین» جز کاربرد انتخاباتی منفعتی برای ملت ندارد/ نمایندگان مجلس بر عملکرد تیم مذاکره‌کننده نظارت کنند
کد خبر: ۳۴۹۶۹۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۳ ساعت: ۸:۱۸ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) درمصاحبه با صبح‌قزوین:

مذاکرات «وین» جز کاربرد انتخاباتی منفعتی برای ملت ندارد/ نمایندگان مجلس بر عملکرد تیم مذاکره‌کننده نظارت کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) گفت: به نظر می‌رسد که مجلس باید قانونی تصویب کند که تعدادی از نمایندگان حین مذاکره ناظر بر اعمال تیم مذاکره‌کننده باشند.

مذاکرات «وین» جز کاربرد انتخاباتی منفعتی برای ملت ندارد/ نمایندگان مجلس بر عملکرد تیم مذاکره‌کننده نظارت کنند
محمد امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح‌قزوین، درباره روند مذاکرات وین اظهار کرد: مهمترین مشکل مذاکرات، این است که دموکرات‌ها اعلام کردند که در برخورد با موضوع مذاکرات ایران هوشمندانه عمل می‌کنیم، یعنی مانند ترامپ علنا اعلام نخواهند کرد که از مذاکرات خارج شده یا با آن‌ها برخورد شدید خواهیم کرد.

وی افزود: دموکرات‌ها با هماهنگی هم‌پیمانان خود اهدافشان را در بحث‌های هسته‌ای، حضور منطقه‌ای، جریان مقاومت و موشک‌ها و مسائل دیگر از طریق فشار اقتصادی، جنگ نرم و عملیات روانی بر روی مردم ایران پیاده خواهند کرد.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اکنون که بایدن اعلام کرده به برجام بازمی‌گردد به شرط اینکه ایران نیز به برجام بازگردد؛ یعنی اقداماتی که ایران انجام داده ‌و بخشی از تأسیسات هسته‌ای را مجدد فعال کرده است، باید به حالت تعطیلی درآورد.

وی ادامه داد: بنابراین طی این مدت ما نیز باید یک تیم قوی و کارآزموده که منافع ملی برایش در اولویت باشد را روانه این مسیر می‌کردیم، چون طرف مقابل بسیار قوی، کارکشته و هماهنگ با اروپاست که درنظر دارد، به ما ضربه بزند.

مذاکرات بیهوده به نظر می‌رسد

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌الملل امام خمینی(ره) با تصریح بر اینکه متاسفانه دولت کنونی طرفدار منافع ملی ایران نیست، بیان کرد: چند سال پیش در بحبوحه مذاکرات وین روحانی با اعلام اینکه خزانه دولت خالی است، علنا چراغ سبز به امریکا نشان داد در صورتی که این مسئله صحت نداشت و اگر هم این موضوع درست بود نباید آن را در مقابل دشمن علنی می‌کرد.

وی ابراز کرد: روحانی اکنون هم درنظر دارد نشان دهد که طی فرصت باقی مانده تحریم‌ها را لغو خواهد کرد و این موضوع نشان می‌دهد که می‌خواهند به صورت ظاهری بخشی از تحریم‌ها را به کمک امریکایی‌ها به تعلیق درآورده یا بخشی از پول‌ها را آزاد کنند که این‌ حرکت‌ها جز کاربرد انتخاباتی، هیچ منفعتی برای ملت نخواهد داشت.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: متاسفانه دولت سال ۹۲ و ۹۶ با نشان دادن کلید و مطرح کردن بحث کدخدا، مردم را فریب داد و اکنون هم متاسفانه همین نقشه را دنبال می‌کند و از طرفی مجلس هم دو هفته اعلام تعطیلی کرده درحالی که اکنون حضور مجلس الزامی است و به نظر می‌رسد که مجلس باید قانونی تصویب کند که تعدادی از نمایندگان حین مذاکره ناظر بر اعمال تیم مذاکره‌کننده باشند.

وی با بیان اینکه این مذاکرات بیهوده به نظر می‌رسد، اذعان کرد: به نظر می‌‌آید که دولت از پیش با غربی‌ها هماهنگ کرده است که به صورت مقطعی برخی تحریم‌ها را تا زمان انتخابات کاهش یا به تعلیق درآورند تا آن‌ها به محل درآمدی برای تبلیغات انتخاباتی خود دست یافته و از رسانه‌های دنیا برای تبلیغات استفاده کنند تا بتوانند این انتخابات را به سود خود تمام کنند.

وضعیت نسبت به دور گذشته مذاکرات بسیار حساس‌تر است

امیدی عنوان کرد: امروز وضعیت نسبت به دور گذشته مذاکرات بسیار پیچیده‌تر و حساس‌تر است، چون اگر جریان این‌ دولت مجدد بر مسند قرار گیرد هشت سال دیگر اقتصاد را شرطی می‌کنند و بعدها نبض اقتصاد کشور در اختیار امریکایی‌ها قرار می‌گیرد؛ لذا جامعه باید هوشیار عمل کند و اجازه ندهند مجدد ملت ایران را به چاه بیندازند.

وی اضافه کرد: تیم مذاکره‌کننده ما هم تیم شفافی نیست چه بساکه در دور اول مذاکرات مفاد برجام از طریق رسانه‌های خارجی منعکس می‌شد اما آن‌ها ادعا می‌کردند که این طور نیست و اخبار رسانه‌ها دروغ است؛ در حالی که همان برنامه‌ها پیش رفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌الملل امام خمینی(ره) اضافه کرد: اکنون هم به همان منوال است که رسانه‌های دنیا در حال انتشار این اخبار هستند که تیم مذاکره‌کننده ایران پذیرفته‌اند که به مدت چند ماه تحریم‌ها را به تعلیق درآوریم و آن‌ها نیز به مدت یک هفته راستی آزمایی خواهند کرد.

لغو تحریم‌ها در روزهای پایانی این دولت کاربرد انتخاباتی دارد

وی اذعان کرد: مگر می‌توان مسئله به این حساسی را طی یک هفته راستی آزمایی کرد؟! به هر حال دولت بار دیگر درصدد فریب مردم است، لذا امیدواریم تصمیم عاقلانه‌ای اخذ شود؛ مجلس نیز قوانینی وضع کند که اگر تیم مذاکره‌ کننده مجدد درست عمل نکرد، اعمال قانون شده و با آن‌ها برخورد شدید شود.

امیدی ابراز کرد: قوه قضائیه نیز باید نسبت به این موضوع ورود کند تا کسانی که خلاف منافع ملی عمل می‌کنند پاسخگو باشند؛ مردم باید بصریت لازم را داشته باشند چه بسا دولتی که کارش به اتمام رسیده و در حال طی کردن آخرین روزهای خود است اگر تحریمی را لغو می‌کند، کابرد انتخاباتی دارد.

وی با تصریح بر اینکه تنها کار باقی مانده دولت بحث اجرای انتخابات است، بیان کرد: این موضوعات باید اطلاع رسانی شود در حالی که متاسفانه این روزها مساجد، منبرها، میتینگ‌ها، کارهای سیاسی و فرهنگی به دلیل شیوع کرونا تعطیل است، اگرچه دور از ذهن نیست که این امر هم عمدا از سوی رئیس جمهور انجام شده باشد.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: پیش از عید تعداد فوتی‌های کشور به زیر ۶۰ نفر، تعداد مبتلایان به زیر شش هزار نفر رسیده بود و تمام کارشناسان درمان اعلام می‌کردند که باید محدودیت‌های کرونایی در تعطیلات برقرار باشد.

وی در پایان گفت: اما در چنین شرایطی رئیس جمهور اعلام کرد که ما پیک کرونا و موج سوم پشت سر گذاشته‌ایم، لذا مشکلی پیش نخواهد آمد؛ درواقع با این حرکت درنظر داشت مردم را سرگرم کند و اکنون نیز با این شرایط بحرانی که تمام کشور تعطیل است آن‌ها راحت‌تر اقدام خواهند کرد.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان