۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین ۳۸ شورای اسلامی کار در واحدهای تولیدی قزوین فعال است/عضویت ۵۳ درصد کارگران در تشکلات کارگری
کد خبر: ۳۴۹۵۵۴ نویسنده: علی صیادی تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۱ ساعت: ۷:۵۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره تشکلات کارگری و کارفرمایی استان در مصاحبه با صبح قزوین:

۳۸ شورای اسلامی کار در واحدهای تولیدی قزوین فعال است/عضویت ۵۳ درصد کارگران در تشکلات کارگری

رئیس اداره تشکلات کارگری و کارفرمایی استان قزوین گفت: هم‌اکنون ۳۸ شورای اسلامی کار در واحدهای تولیدی استان فعال است که نماینده کارگران نیز در واحدهای تولیدی حضور دارند.

۳۸ شورای اسلامی کار در واحدهای تولیدی قزوین فعال است/عضویت ۵۳ درصد کارگران در تشکلات کارگری
علی صیادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به آمار تشکل‌های کارگری استان قزوین اظهار کرد: از آنجایی که این تشکل‌ها مردم نهاد و جزو نهادهای مردمی بوده، تعداد اعضای آن در بازه‌های زمانی مختلف متغیر است.

وی افزود: براساس ماده 131 فصل ششم قانون کار، کارگران شاغل در واحدها، مکلف هستند عضو یکی از تشکلات موجود شورای اسلامی کار، انجمن صنفی درون کارگاهی یا نماینده کارگری باشند.

رئیس اداره تشکلات کارگری و کارفرمایی استان قزوین با اشاره به اهمیت تشکیل شوراهای اسلامی کار بیان کرد: مطالعه در حوزه این تشکیل‌ها از جمله موضوعاتی است که تأکید بسیاری به آن می‌شود.
 
صیادی گفت: تقریبا ماهیت تشکل‌ها به صورت کارگری یا کارفرمایی بوده اما ماهیت تشکل شوراهای اسلامی به صورت ترکیبی است که نماینده کارگران و مدیران در آن حضور دارد؛ براین اساس اثربخشی و مشارکت آنها بهتر از تشکل‌های دارای فعالیت یک سو است.

وی یادآور شد: برای نمونه مسلما تشکلی که ماهیت کارگری دارد تنها خود را به دفاع از منافع کارگر مکلف می‌کند یا تشکلی که کارفرمایی است تنها در حوزه حفظ کارفرمایی فعالیت می‌کند.

این مقام مسئول اذعان کرد: در وزارتخانه، براحیای شوراهای اسلامی کار تأکید می‌شود چراکه اگر این شوراها با ترکیبی از نمایندگان کارگران و کارفرمایان به درستی در مسیر حرکت کنند می‌توانند در کنار هم مشکلات واحدها را بررسی کنند.

عزم وزارتخانه در راستای تشکیل شورای اسلامی کار و فعالیت جدی آن است

صیادی یادآور شد: شورای اسلامی کار هم‌اکنون در کشور و به تبع آن در استان در یک مقطعی رو به افول بوده چراکه این شوراها در شرایط خاصی مانند جنگ تشکیل شد و مشکلاتی به وجود آمد؛ براین اساس، کارفرمایان آن گونه که باید از تشکل‌ها استقبال نکردند.

وی ادامه داد: اخیرا تلاش و عزم وزارتخانه در راستای تشکیل شورای اسلامی کار و فعالیت جدی آن است، در استان نیز این تلاش می‌شود که کارفرمایان را به فعالیت تشویق کنیم.

رئیس اداره تشکلات کارگری و کارفرمایی استان قزوین مطرح کرد: هم‌اکنون 38 شورای اسلامی کار در واحدهای تولیدی استان فعال است که نماینده کارگران نیز در واحدهای تولیدی حضور دارد؛ مجمع نمایندگان کارگران استان هم در راس آن قرار دارد.

صیادی تصریح کرد: هرواحدی که فاقد شورا یا انجمن درون صنفی کارگاهی باشد دارای نماینده کارگری است؛ براین اساس، 176 نماینده کارگر در 176 واحد استان حضور دارند که این نمایندگان در ذیل مجمع نمایندگان کارگر استان فعالیت می‌کنند.

وی گفت: همچنین 65 انجمن صنفی کارگری نیز در استان فعال بوده و در راس این انجمن‌ها، بعضا کانون‌هایی فعال است؛ کانون انجمن‌های صنفی کارگری در استان شامل 4 کانون است که 65 انجمن صنفی یاد شده را پوشش می‌دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: تعداد انجمن‌های صنفی کارفرمایی شامل 62 مورد و کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی موجود در استان نیز شامل دو کانون است.

فعالیت پنج کانون کارگری بازنشسته در شهرستان‌های استان

صیادی گفت: سعی کردیم یک هیئتی را با حضور اعضای کانون شورای اسلامی کار و انجمن صنفی کارفرمایی تشکیل داده و در راستای آن از واحدهای کارگری استان بازدید داشته باشیم اما کرونا مانع این امر شد.

وی عنوان کرد: از آنجایی که ماهیت تشکلات، برگزاری جلسات به صورت حضوری و با حضور اعضاست تا انتخابات برگزار شود، لذا بیشترین تأثیرپذیری را از شرایط کرونایی موجود داشته‌ایم.

این مقام مسئول اذعان کرد: علاوه بر کانون‌ انجمن‌های صنفی و کارگری، کانون شورای اسلامی کار در استان وجود دارد که تمام شوراهای اسلامی کار در آن عضویت دارد.

صیادی گفت: متناسب با پنج شهرستان استان، پنج کانون کارگری بازنشسته شهرستان در استان وجود دارد که این کانون‌ها در شهرستان‌های تاکستان، قزوین، البرز، آبیک و بوئین‌زهرا مستقر است؛ یک کانون کارگری بازنشسته هم به عنوان کانون استانی فعالیت دارد که پنج کانون شهرستانی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده سال‌جاری مطرح کرد: معمولا آنچه متداول بوده هر سال نسبت به سال گذشته، 10 درصد افزایش در تعداد تشکیل تشکل‌ها صورت گرفته است؛ طی سنوات گذشته بیش از این میزان را در استان شاهد بودیم که البته در سال گذشته استثنائا به دلیل شرایط کرونایی کشور شرایط بهتری محقق نشد.

رئیس اداره تشکلات کارگری و کارفرمایی استان قزوین با اشاره به اینکه 53 درصد کارگران استان عضو تشکلات کارگری هستند، یادآور شد: باتوجه به شرایط موجودکرونایی کشور، متناسب با تصمیم‌گیری وزارتخانه مانند سال‌های گذشته در راستای توسعه تشکل‌ها تلاش می‌کنیم.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان