۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین چگونه در ماه رمضان و شیوع کرونا، انس با مسجد را حفظ کنیم؟/ توصیه به ساخت محراب‌های خانگی در «ماه ‌رمضان»
کد خبر: ۳۴۹۵۳۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱/۲۹ ساعت: ۷:۵۹ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح‌قزوین از جای خالی مساجد در ماه ضیافت‌الهی؛

چگونه در ماه رمضان و شیوع کرونا، انس با مسجد را حفظ کنیم؟/ توصیه به ساخت محراب‌های خانگی در «ماه ‌رمضان»

ماه رمضان بهترین فرصت است تا انسان بندگی را به اوج برساند که معمولا مسلمانان طی این ماه سعی می‌کردند انس بیشتری با مساجد بگیرند که متاسفانه دو سالی است به علت شیوع ویروس کرونا نمی‌توانیم از فضیلت‌های حضور در اماکن مذهبی به ویژه در مساجد برخوردار شویم.

چگونه در ماه رمضان و شیوع کرونا، انس با مسجد را حفظ کنیم؟/ توصیه به ساخت محراب‌های خانگی در «ماه ‌رمضان»
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، رمضان نهمین ماه از ماه‌های قمری و بهترین ماه سال است که روزه گرفتن مسلمانان در این ماه از جایگاه مهمی در میان مسلمین برخوردار است.

در فرهنگ اسلامی از ماه رمضان به عنوان ماه خدا و به اعتبار نزول قرآن ماه یا بهار قرآن نام برده می‌شود؛ در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود؛ رمضان ماه مهمانی خدا، ماه بندگی و ماهی است كه در آن درهای رحمت الهی به روی بندگان باز است.

ماه رمضان بهترین فرصت است تا انسان بندگی را به اوج برساند که معمولا مسلمانان طی این ماه سعی می‌کردند انس بیشتری با مساجد بگیرند که متاسفانه دو سالی است به علت شیوع ویروس کرونا نمی‌توانیم از فضیلت‌های حضور در اماکن مذهبی به ویژه در مساجد برخوردار شویم.

اکنون که در ماه رمضان ورود کردیم با توجه به شیوع موج چهارم ویروس کرونا و تعطیلی مساجد مردم باید سعی کنند حداکثر بهره‌مندی را از فضایل دینی و مذهبی در منازل خود داشته باشند و بر اساس سیره اهل بیت(ع) که در روایات آورده شده عمل کنند؛ اگرچه با تجربه‌ای که در ایام محرم و صفر در برگزاری مراسمات اربعین حسینی داشتیم؛ مشاهده کردیم که خوشبختانه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هیچ مخاطره‌ای در جامعه ایجاد نشد.

رمضان بهترین فرصت برای به اوج رساندن عبودیت
حجت‌الاسلام سید رضا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح‌قزوین با بیان اینکه ماه رمضان، اردوی تربیتی خدا برای بندگانش است، اظهار کرد: به طور طبیعی خداوند نیز مانند تمام نظام‌ها برای تربیت انسان برنامه تربیتی در نظر گرفته و برای تمام لحظات آن از صبح تا هنگام خواب برنامه‌ریزی دارد.

وی افزود: ماه رمضان نیز یکی از برنامه‌های عمومی و جمعی خداوند بر بندگانش است و در این ماه نگاه ویژه به بندگان دارد؛ در این ماه مجموعه عباداتی که انسان در طول سال داشته مانند نماز، انس با قرآن، کمک و مساوات به دیگران و مبارزه با مشکلات و تحمل سختی، همه در در این ماه به اوج می‌رسد؛ اگر انسان موفق عمل کند؛ تمام برکات و الطاف خداوند در شب قدر برای انسان مقدر می‌شود.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین بیان کرد: ماه رمضان بهترین فرصت است تا انسان بندگی را به اوج برساند به طوریکه در حالات علما و عرفا روایت شده که در این ماه برای به اوج رساندن عبودیت و بندگی تمام زندگی‌شان در عبادت خلاصه می‌شد.

موسوی ابراز کرد: در واقع روزه گرفتن فرصتی برای کسب تقوا است و با این کار می‌توانیم عنان افسار نفس را در دست گرفته و در برابر بسیاری از مسائل و مشکلاتی پیش رو صبوری کنیم؛ چه بسا که اگر صبوری صورت گیرد بسیاری از مشکلات روحی و روانی ما حل می‌شود.

وی بیان کرد: این حقیقت باید روشن شود که نمی‌توان برای مسجد جایگزینی پیدا کرد؛ چراکه هیچ نیروی دینی و مذهبی را نمی‌توان شناخت مگر اینکه در مسجد بزرگ و تربیت شده باشد؛ اما متاسفانه در این ایامی که اینگونه تهاجم فرهنگی در جامعه موج می‌زند دقیقا بزرگ‌ترین اهرم فرهنگی یعنی مساجد با تعطیلی از دست مردم خارج شده که در نتیجه با ادامه این روند، فرهنگ را ویرانه‌تر خواهیم ساخت.

در شرایط کرونایی تعطیلی مساجد و مراکز فرهنگی آخرین راهکار باشد

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین اذعان کرد: ما در این شرایط کرونایی در مورد بازگشایی مساجد، تابع امر ولایت فقیه هستیم، اما متأسفانه گویا مسئولین فقط زورشان به تعطیلی مساجد و مراکز فرهنگی می‌رسد و این نیز به خاطر این است که کسانی که دینی و مذهبی هستند تسلیم فرمان ولی فقیه خواهند بود؛ درحالیکه شایسته است که تعطیلی مساجد و مراکز فرهنگی به عنوان آخرین راه انتخاب شود.

وی تصریح کرد: در این شرایط که امکان حضور در مسجد وجود ندارد؛ می‌توانیم همانند سیره حضرت زهرا(س) در منزل خود مکانی را مانند محراب مخصوص نماز و عبادت درست کنیم تا با این روش، فرهنگ محراب، عبودیت و بندگی نیز به فرزندانمان منتقل شود.

به گزارش صبح قزوین؛ یکی از نکاتی که در زمینه ماه رمضان وجود دارد توجه به خودسازی است که در این ماه باید بسیار مورد توجه قرار گیرد چون انسان طی این ماه به خود ریاضت می‌دهد.

ریاضت درعربی به معنای ورزش است و ماه رمضان در واقع فرصتی برای ورزش روحی و تمرین نفس است و انسان طی این ماه نفس خود را کنترل و ضمن پرهیز از گناه، از خوردن و آشامیدن که یک امر طبیعی عادی است، اجتناب می‌کند.

ماه رمضان تمرین مقاومت در برابر هواهای نفسانی

حجت‌الاسلام محسن غرویان در گفت‌وگو با خبرنگار صبح‌قزوین، با تصریح بر اینکه ماه مبارک رمضان نوعی تمرین مقاومت در برابر هواهای نفسانی است، بیان کرد: اصل روزه‌داری نیز برای این است که ما از حال فقرا و نیازمندانی که درآمدی برای تامین معیشت زندگی ندارند باخبر شویم.

وی افزود: بروز دگرخواهی در برابر خودخواهی نیز نکته دیگری است که طی ماه رمضان باید مورد توجه قرار گیرد و در این ماه باید به فقرا و مساکین اطرافمان افطاری و اطعام دهیم ولو مختصر باشد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: باید در ماه رمضان یاد بگیریم با نیازمندان و فقرا همدلی و همدردی داشته باشیم که در واقع این همان روحیه عاطفه و مهرورزی و دیگرخواهی است که در ماه مبارک رمضان تمرین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ارتباط با خدا و آرامش در پرتو ایمان نکته‌ دیگری است که در ماه مبارک رمضان مورد توجه قرار می‌گیرد، اذعان کرد: ماه رمضان؛ ماه عبادت، سحرخیزی و نیایش است چه بسا که انسان نیازمند ارتباط با خداست و اکنون که تمام انسان‌های روی کره زمین به دنبال آرامش و آسایش روحی هستند بهتر است از این ماه حداکثر بهره‌مندی را داشته باشند.

غرویان اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان ما هر سال شاهد کاهش جنایات، قتل‌ها و خلافکاری‌ها هستیم که این فرصت به دلیل آرامشی است که در ارتباط با خدا برای ما انسان‌ها حاصل می‌شود؛ لذا باید این ارتباط را در ماه مبارک رمضان تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: کرونا اکنون یک بیماری و ویروس است که تمام پزشکان، اطبا و متخصصین در برابر زمان پایان و جهش‌های آن اظهار عجز می‌کنند و نادانسته‌های بسیاری در برابر این ویروس مطرح می‌شود؛ لذا اینجا است که انسان باید دست به دعا بردارد و امیدوار باشد که خداوند با فضل و کرم خود این گرفتاری و بیماری را برطرف کند.

غرویان تصریح کرد: البته ما باید ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمام تلاش خود را برای نابودی این ویروس داشته باشیم و دانشمندان ما باید تلاش کنند تا علم لازم را برای نابودی آن کشف کنند، اما در هر حال احساس می‌شود که باید از غیب استمداد کنیم.

رمضان ماهی برای استمداد از غیب و بهره‌مندی از فضل خدا

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: ماه مبارک رمضان ماه استمداد، دعا و امیدواری است که می‌تواند به انسان آرامش دهد و توکل ما در این ماه باید به خدا باشد و از او بخواهیم که هر چه زودتر بیماری و گرفتاری کرونا برطرف شود.

غرویان افزود: براساس فرمایشات دینی این حدیث مطرح شده که «القلب حرم الله فلا تسكن فی حرم الله غير الله» یعنی قلب هر انسانی حرم خداست، پس در این حرم الهی غیر خدا را جای ندهید لذا اگر این آیه «القلب حرم الله» در ذهن ما باشد یعنی قلب تک‌تک ما یک مسجد و حرم بوده و مقدس است هیچ گاه نباید از یاد خدا غافل شویم.

وی بیان کرد: در این شرایط که نمی‌توانیم در محافل عمومی و مساجد حضور داشته باشیم اجازه حضور در قلب خود را که داریم بنابراین باید قلب‌ها را با خدا مرتبط کنیم؛ اگرچه کرونا درب مساجد و حرم‌ها را می‌بندد، اما قلب انسان‌ها هیچ‌گاه بسته نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه قم در پایان گفت: ما باید قلب خود را با خداوند مرتبط کنیم و با معبود ارتباط قلبی پیدا کنیم و اصل نیز بر این است که با شرکت در مساجد و محافل عمومی قلب ما بشکند و به خدا مرتبط شود، لذا اکنون که مساجد بسته است ما می‌توانیم با خدا ارتباط قلبی برقرار کنیم.

به گزارش صبح‌قزوین؛ براساس فرمایش پیامبر اکرم (ص) ماه مبارک رمضان ماهی همراه با برکت، رحمت و مغفرت است که به سمت انسان روی ‌آورده؛ ماهی که خیر دائمی و مستدام دارد.

روزه‌داری تحمل شرایط کرونایی و استرس ناشی از آن را آسان‌تر می‌کند

حجت الاسلام محمدجواد زهرایی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح‌قزوین اظهار کرد: مردم در شرایط استرس و اضطراب باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند؛ چه بسا که هر کس آستانه تحمل بالاتری دارد رفتار منطقی‌تری در برابر مشکلات خواهد داشت که یکی از مسیرها و روش‌های آن روزه‌داری است و اینکه انسان از خوردن، آشامیدن و افعال حرام در طی شبانه‌روز ماه رمضان امساک می‌کند، تحملش بیشتر شده و راحت‌تر می‌تواند به استرس و اضطراب ناشی از کرونا غلبه کند.

زهرایی افزود: متاسفانه با شیوع کرونا این تجمعات مذهبی کمرنگ‌تر شده و علت آن هم محدودیت‌ها یا شیوه‌نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی است که باید اعمال شود؛ مساجد هم به عنوان یکی از مهمترین پایگاه‌های اجتماع مومنین نیز دستخوش این مسئله قرار گرفته؛ از این جهت مسئولین ستاد ملی کرونا محدودیت‌هایی قائل شدند، ما هم به عنوان افراد جامعه از حیث عقلانیت موظف هستیم، این پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌ها را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا متدینین و افراد مذهبی بیشترین همکاری و همراهی را با دستورات بهداشتی از لحاظ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و کمک به مقابله با این بیماری داشته‌اند؛ همچنین طی این 14ماهی که از شیوع این ویروس می‌گذرد، اماکن مذهبی نظیر مساجد ما به محلی برای مواسات و کمک به نیازمندانی تبدیل شده که زندگی آن‌ها به واسطه کرونا تحت‌الشعاع قرار گرفته بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به مشارکت روحانیون در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها اذعان کرد: اهالی مسجد و اعضای هیئت‌های مذهبی نیز زمانی مطلع می‌شدند، فردی مبتلا به کرونا شده به او در تامین نیازهایش کمک می‌کردند و همواره با عقلانیت و دلسوزی در کنار کادر سلامت وسط میدان بودند.

مساجد در مواجهه با سختی‌های کرونا، پویا و انقلابی عمل کردند

زهرایی با تصریح بر اینکه ما معتقدیم در ماه مبارک رمضان مساجد ما فعال‌تر از سال‌های گذشته عمل کردند، عنوان کرد: طی مدت شیوع کرونا اگرچه تجمع‌ها و برگزاری نماز جماعت در مساجد با محدودیت‌هایی همراه بود؛ اما این به معنای تعطیلی مساجد نیست بلکه مساجد ما در برابر سختی‌ها و وضعیت نامناسب معیشتی که برای برخی مردم ایجاد شد، زنده و پویا و انقلابی عمل کردند.

این مقام مسئول بیان کرد: جامعه مذهبی ما نیز همواره پشتیبان تصمیمات عاقلانه بودند؛ امیدواریم با قطع این زنجیره و کم شدن سطح شیوع کرونا، طی هفته آینده بتوانیم برنامه‌ها را در مراکز دینی به ویژه مساجد برگزار کنیم.

زهرایی اذعان کرد: ما معتقدیم که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جهت قطع زنجیره کرونا بسیار موثر و کمک کننده خواهد بود؛ اما طی این ۱۴ ماه گذشته تجربیات بسیار خوب و موفقی در ایامی مانند محرم‌ و صفر داشتیم که در عین حالی که برنامه‌های عزاداری سیدالشهداء با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد؛ شاهد بودیم که نه تنها فضای معنوی جامعه بلکه فضای بهداشتی هم دچار مخاطره نشد.

وی در پایان گفت: مسئولین استان قزوین نیز معتقدند که جلسات دینی ولو با محدودیت‌ها باید اجرا شود؛ بنابراین امیدواریم از هفته آینده بتوانیم در فضای باز با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی از ظرفیت مساجد و کانون‌های دینی نیز استفاده کنیم و شرایطی را فراهم سازیم تا مومنان بتوانند از فضائل این ماه استفاده کنند.

برگزاری مراسم دعا و کلاس احادیث در خانه

محمدشاه‌محمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار صبح‌قزوین، اظهار کرد: هر فردی باید پیش‌از آغاز ماه مبارک رمضان تعریف مشخص و برنامه‌ریزی لازمی را با توجه به نوع فعالیت و مدیریت زمانی خود داشته باشد تا تمام فرصت‌ها را برای بهره‌گیری از این ماه مبارک مغتنم شمارد.

وی افزود: باید با برنامه‌ریزی زمانی و عملی سعی کنیم از ماه رمضان که معدن برکات است بیشترین بهره را بگیریم، اگرچه با توجه به شیوع ویروس کرونا مساجد و اماکن مذهبی تعطیل هستند؛ اما می‌توانیم در منازل برای خود و اعضای خانواده مراسم دعا و کلاس احادیث برگزار کنیم.

روانشناس امور خانواده بیان کرد: متاسفانه با توجه به مطالعات انجام شده مشخص شده بار روانی کرونا از خود بیماری خطرناک‌تر است؛ به ویژه برای نوجوانانی که در طی مراحل بلوغ هستند و والدین باید با برنامه‌ریزی دقیق و زمان‌بندی مشخص برای کل خانواده در کنار فعالیت‌های شخصی؛ فضای معنوی ایجاد کنند تا مقداری از موج افکار این بیماری کاسته شود.

شاه‌‌محمدپور با بیان اینکه کرونا یک بیماری است، ابراز کرد: یک بیماری هم می‌تواند از راه دارو و هم دعا کردن درمان شود که در این رابطه اهل بیت(ع)، قرآن و دین همه توصیه دارند که برخی اوقات دعا سریعتر نتیجه بخش بوده و گاهی دارو اثرگذارتر است.

وی اضافه کرد: با توجه به بحث ابعاد روانی بیماری کرونا، مباحث طلاق، درگیری‌های خانوادگی و دوستانه و مشکلات شغلی افزایش داشته لذا نباید نسبت به این بیماری غافل شویم بلکه باید عینک واقع‌بینی را نسبت به این بیماری بر چشمانمان بزنیم و این بیماری را باور کنیم.

روانشناس امور خانواده بیان کرد: اگر بنا داریم این بیماری را شکست دهیم باید ضمن ایجاد تغییرات، همزمان از دعا و درمان استفاده کنیم یعنی علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پیشگیری و درمان به عنوان بحث مادی و علمی و از دعا به عنوان بحث معنوی استفاده شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود اضافه کرد: با توجه به اجرائیات صورت گرفته در زمینه پیشگیری از کرونا، این تفکر مغرضانه در ذهن شکل می‌گیرد که چرا مرز کشور ترکیه باز و کربلا بسته است یا حتی جاده شمال کشور و بسیاری از مشاغل پرتردد باز و فعال اما اماکن مذهبی و مساجد تعطیل است.

شاه‌محمدپور بیان کرد: زمانی خداوند می‌فرماید «هرآنچه در آسمان‌ها و زمین‌ها و مابین آن‌ها به صورت ظاهر و پنهان وجود دارد متعلق به من است و تحت اختیار من است حتی تفکرات شما» و بر اساس حدیث داریم «یا من اسمه دواء و ذکره شفاء» کسی که نامش دوا و ذکرش شفاست یعنی مراسم ذکر و شفا، دارو و درمان و پیشگیری است؛ آیا در این شرایط منطقی است که اماکن مذهبی را تعطیل کنیم؟

روانشناس امور خانواده افزود: مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود فرمودند معنویت را در فضاهای اجتماع و خانواده‌ها پررنگ‌تر کنید که این نشان از دقت ظریف ایشان به مسائل است؛ بنابراین خانواده‌ها نیز می‌توانند با روش‌هایی مختلف، آموزش قرآن و احادیث را برای فرزندان‌شان ایجاد کنند چه بسا که متاسفانه ما از قرآن فاصله گرفتیم لذا ضعف اعتقادی به وجود می‌آید و معنویت کمرنگ می‌شود.

به گزارش صبح‌قزوین؛ مراسم ذکر و دعا نوعی درمان و پیشگیری از بیماری است و اکنون که محافل عمومی تعطیل است می‌توان از ظرفیت فضای مجازی و راه‌اندازی گروه‌های آنلاین برای برگزاری مراسم‌های معنوی و شب‌های احیاء استفاده کرد؛ اگرچه مردم انتظار دارند که مسئولین نگاه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند تا درصورت امکان بتوانند از فضای باز مساجد با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی و ظرفیت محدود بهره‌مند شوند.
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان