۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین راه‌های بهره‌مندی ازفضائل و برکات روزه‌داری/ در شرایط کرونایی از قرائت و تفسیر قرآن غافل نشویم
کد خبر: ۳۴۹۵۱۲ نویسنده: نرگس ترادیون تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱/۲۸ ساعت: ۹:۲۲ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با مدرس حوزه و دانشگاه مطرح شد

راه‌های بهره‌مندی ازفضائل و برکات روزه‌داری/ در شرایط کرونایی از قرائت و تفسیر قرآن غافل نشویم

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: هرکس به فراخور احوالش می‌تواند از ماه مهمانی خدا بهره‌مند شود؛ باید تلاش کنیم تا ظرف وجود را برای دریافت فیوضات این ماه آماده کنیم چون در این ماه شیطان در غل و زنجیر است.

راه‌های بهره‌مندی ازفضائل و برکات روزه‌داری/ در شرایط کرونایی از قرائت و تفسیر قرآن غافل نشویم

نرگس ترادیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ با بیان اینکه لغت رمضان در زبان عرب، برگرفته از کلمه رمضاء و به معنای حرارت و سوزندگی است، اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) در این باره فرموده‌اند: به این علت این ماه را رمضان نامگذاری کرده‌اند که گناهان را می‌سوزاند و بندگان خدا با ورود به این ماه، امید بخشایش و محو گناهان را از درگاه خداوند مسئلت می‌کنند.

وی با بیان روایتی از پیامبر اسلام در باره ورود به ماه رمضان افزود: پیامبر (ص) وقتی در آستانه ماه رمضان قرار می‌گرفت به اصحاب خود  می‌فرمود:
خداوند پاک و منزه است، می‌دانید به استقبال چه چیزی می‌روید؟ و اصحاب می‌پرسیدند که یا رسول الله آیا وحی نازل شده؟ و ایشان می‌فرمودند که ماه رمضان در پیش است و در آغاز این ماه همه مسلمانان آمرزیده می‌شوند مگر سه گروه،
کسی که نام مرا بشنود و از روی عمد صلوات نفرستد، کسی که عاق والدین است و سوم کسی که از این ماه بهره‌مند نشود.

ظرف وجود را برای دریافت فیوضات این ماه آماده کنیم

مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه توصیف این ماه کریم یادآور شد: توصیه‌های عمده در این ماه مبارک این است که تلاش کنیم با لباسی پاک به این مهمانی وارد شویم مانند شرکت در بزرگترین مهمانی‌ها و تعبیر لباس پاکیزه و آراسته نیز زدودن غبار گناه، کینه و ادای دین و امانت به صاحبان حق است که همه این اعمال نوعی تطهیر جان و جسم است که انسان را آماده میهمانی الهی در این ماه می‌کند.

وی اضافه کرد: اما به این به معنی نیست که اگر کسی غبار گناه دارد حق ورود به مهمانی خدا را ندارد، چراکه خوان رحمت الهی برای همه گسترده است و هرکس به فراخور احوالش می‌تواند از این مهمانی بهره‌مند شود؛ باید تلاش کنیم تا ظرف وجود را برای دریافت فیوضات این ماه آماده کنیم چون در این ماه شیطان  در غل و زنجیر است.

ترادیون با مقایسه مهمانی الهی با مهمانی انسان‌ها یادآور شد: مهمانی الهی سفره‌ای گسترده از بخشش و کرامت و غفران است و چه چیزی از این بالاتر که با خوردنی‌ها و آشامیدنی‌های دنیایی قابل مقایسه نیست و به گفته پیامبر اسلام ( ص) اگر بنده، می‌دانست چه خیری در ماه رمضان است، آرزو می‌کرد همه ایام سال ماه رمضان بود.

این کارشناس امور دینی با اشاره به نزول همه کتب آسمانی در ماه رمضان اذعان کرد: همه کتب آسمانی مانند تورات، انجیل، زبور، صحف و قرآن در ماه رمضان نازل شده است و این مطلب نشان می‌دهد که ماه رمضان تنها به امت اسلام تعلق نداشته بلکه ماهی مقدس در بین تمامی ادیان بوده است.

نفس روزه نوعی صیقل زدن به زنگار وجود بنده است

ترادیون افزود: از واجبات این ماه روزه‌داری در تمام روزهای آن است مگر اینکه عذری موجه مانع روزه‌داری شود و نفس روزه در ایام این ماه نوعی صیقل زدن به زنگار وجود بنده است؛ در بهره‌مندی کافی و وافی از این ماه پر فضیلت می‌توان گفت که شاید در ظاهر روزه، نخوردن و نیاشامیدن است ولی در باطن سپری در برابر آتش است.

وی با اشاره به شرایط کرونا و تعطیلی بخشی از مشاغل و رونق فضای مجازی یادآور شد: ماه رمضان امسال با شیوع کرونا بسیاری از مشاغل تعطیل هستند یا غیر حضوری فعالیت می‌کنند و خیلی از افراد در بیرون از منزل فعالیتی ندارند که این فرصت مغتنمی است برای قرائت قرآن که در این ماه بر طبق روایات خواندن یک آیه از قرآن، ثواب ختم قرآن را دارد.

مدرس حوزه و دانشگاه درباره نحوه قرائت قرآن در روزهای ماه مبارک افزود: اگرچه ختم قرآن در این ماه فضیلت فراوان دارد و افراد زیادی خود را مقید می‌کنند که حداقل یک ختم قرآن داشته باشند، پیشنهاد می‌شود که خود را درگیر این مستحبات نکنیم و تا جایی که مقدور است قرآن با تدبر قرائت شود و با مراجعه به تفاسیر ساده و روان اثر مطلوب‌تریی از قرائت قرآن را درک کنیم.

ترادیون با اشاره به سفارشات دین مبین در روزه‌داری اعضاء و جوارح در این ماه عنوان کرد: کمترین حدی را که برای روزه قائلیم بستن دهان است و در روایات بیان شده که روزه قلب؛ بهتر از روزه اعضا و جوارح است و مراقبت از این موضوع بسیار سفارش شده که تمام وجود ما باید روزه باشند.

این کارشناس امور دینی در پایان گفت: روزه امانت الهی است و گاهی افراد به دلایلی قادر به روزه‌داری نیستند اما می‌توانند از برکات روزه‌داری بهره‌مند شوند و این تمرینی است که اثر روزه را تا سال دیگر حفظ می‌کند.

انتهای پیام/1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان