۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ۷۰معتاد بهبودیافته از تسهیلات اشتغالزایی بهره‌مند شدند/پذیرش بیش از ۳هزار بیمار در مراکز اقامتی
کد خبر: ۳۴۹۵۱۰ نویسنده: زهرا غلامرضایی تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱/۲۸ ساعت: ۸:۵ ↗ لینک کوتاه

معاون پیشگیری بهزیستی استان در مصاحبه با صبح‌قزوین:

۷۰معتاد بهبودیافته از تسهیلات اشتغالزایی بهره‌مند شدند/پذیرش بیش از ۳هزار بیمار در مراکز اقامتی

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین گفت: در حوزه خدمات‌درمانی اکنون ۱۴ مراکز اقامتی ترک اعتیاد تحت نظارت بهزیستی در سطح استان مشغول به فعالیت است که یک مرکز متعلق به بانوان و ۱۳ مرکز متعلق به آقایان است.

۷۰معتاد بهبودیافته از تسهیلات اشتغالزایی بهره‌مند شدند/پذیرش بیش از ۳هزار بیمار در مراکز اقامتی
زهرا غلامرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، درباره اقدامات بهزیستی در حوزه اعتیاد اظهار کرد: سازمان بهزیستی در سه حوزه پیشگیری، درمان و کاهش آسیب به این گروه خدمات ارائه می‌دهد که هر یک از این قسمت‌ها بر اساس دستورالعمل‌ها، خدمات تخصصی خود را انجام می‌دهند.

وی افزود: در حوزه پیشگیری‌محور، سازمان بهزیستی بیشتر در حوزه آموزش و آگاه‌سازی عموم مردم در راستای عوارض مصرف اعتیاد و راهکارهای پیشگیری اولیه در سطح جامعه خدمات ارائه می‌دهد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی قزوین بیان کرد: در حوزه خدمات‌درمانی نیز اکنون ۱۴ مراکز اقامتی ترک اعتیاد تحت نظارت بهزیستی مشغول به فعالیت است که یک مرکز متعلق به بانوان و ۱۳ مرکز متعلق به آقایان است.

غلامرضایی با اشاره به راه‌اندازی مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در اقبالیه بیان کرد: فعلا در استان یک مرکز داریم که در اقبالیه راه‌اندازی شده و رویکرد این مرکز اقامتی از نظر مدت نگهداری و توانمندسازی بیماران برای گروه بهبود یافته با مراکز دیگر متفاوت است؛ از جمله خدمات این مرکز می‌توان به سم‌زدایی، مداخلات اجتماعی و روانی، آموزش خانواده، بازتوانی و حرفه‌آموزی معتادان اشاره کرد.

وی ابراز کرد: مراکز سرپایی و مراکزی که مجوز درمان سرپایی اعتیاد را بر عهده دارند زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی فعالیت می‌کنند تنها یک مرکز به جهت پوشش‌دهی بیمارانی که به MMT و سایر خدمات دارویی نیاز دارند، تحت اختیار سازمان بهزیستی قرار دارد که بیماران نیازمند به خدمات دارویی به این مرکز ارجاع داده می‌شوند.

فعالیت ۱۴مرکز اقامتی ترک اعتیاد در استان قزوین

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه طی سال گذشته ۳۰۳۵ بیمار در مراکز اقامتی ترک اعتیاد پذیرش شدند، عنوان کرد: از این میزان ۶۸۸ بیمار متجاهر بودند که از طریق معرفی دستگاه قضایی و با همکاری نیروی انتظامی به مراکز معرفی شدند و ۲ هزار و ۳۴۷ بیمار نیز به صورت خود معرف به مراکز اقامتی مراجعه کردند.

غلامرضایی درباره هزینه خدمات در مراکز اقامتی ادامه داد: برای بیماران متجاهر، کلیه خدمات به صورت رایگان ارائه می‌شود و برای بیماران تمایلی و خودمعرف هم باتوجه به تعرفه ابلاغی سازمان، هزینه دریافت می‌شود که درصورت نیاز به مساعدت مالی، یارانه‌ای از طرف سازمان به آن‌ها نیز تعلق می‌گیرد.

وی درباره اقدامات سازمان در راستای اشتغال بیماران بیان کرد: مراقبت‌های پس از ترک نیز محوری است که تمام دستگاه‌های شورای هماهنگی باید در این زمینه اقدام کنند که بهزیستی هم بر اساس میزان تسهیلات بانکی که در اختیار دارد، این کمک را به بیماران بهبود یافته واجد شرایط انجام می‌دهد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: معتادانی که یک سال از ترک آن‌ها گذشته باشد؛ براساس مدرک فنی و حرفه‌ای مرتبط و همچنین توانمندی مهارت به بانک‌های عامل برای اخذ تسهیلات بانکی معرفی می‌شوند؛ میزان اعتباری که به بیماران تعلق گرفته با توجه به نوع مشاغلی که برای آن‌ها تعریف شده از ۱۵ تا ۵۰ میلیون متفاوت است.

غلامرضایی افزود: سال گذشته ۷۰ نفر از افراد بهبود یافته توانستند از تسهیلات اشتغال استفاده کنند همچنین ۲۲ خانم بهبود یافته نیز به دفتر امور بانوان استانداری جهت تسهیلات ویژه بانوان در پایان سال معرفی شدند.

معرفی ۲۲ خانم بهبود یافته برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی

وی تصریح کرد: با توجه به آسیب‌های ناشی از کرونا، سازمان بهزیستی در ابتدای سال به منظور جبران بخشی از خسارت‌های مراکز کمک‌های بلاعوضی را در اختیار مراکز قرار داد که تقریبا هر مرکز ۵ تا ۱۰ میلیون تومان به عنوان کمک بلاعوض و خسارت ناشی از کرونا دریافت کردند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین بیان کرد: سازمان بهزیستی همچنین به منظور پیشگیری و کاهش آسیب و هدایت معتادین مستقر در پاتوق‌ها؛ مراکز سرپناه شبانه، مراکز گذری و تیم‌های سیار را در سطح استان راه‌اندازی کرد.

غلامرضایی اضافه کرد: وظیفه این مراکز امداد رسانی به بیمارانی است که عمدتا در پاتوق‌ها امرار و معاش کرده و امورات آن‌ها خارج از سیستم خانواده می‌گذرانند که طی سال گذشته در این راستا به ۶۳۳ بیمار خدمت رسانی شد.

وی اذعان کرد: در مراکز سرپناه شبانه بیمار امكان اقامت شب از ساعت ۶ بعدازظهر تا ۸ صبح، یک وعده غذای گرم، امکان استحمام، دریافت پک بهداشتی و در نهایت شرکت در جلسات مصاحبه انگیزشی به منظور ورود به مراکز اقامتی و ترك را دارد و در مراکز گذری روزانه از طریق تیم‌های سیار نیز این خدمات بصورت رایگان ارائه می‌شود.

غلامرضایی با بیان اینکه مراکز سرپناه شبانه هم برای بانوان و هم برای آقایان وجود دارد، ادامه داد: بر اساس دستورالعمل‌ها فقط امکان اقامت شب در مراکز اقامتی شبانه وجود دارد اما سازمان بهزیستی بصورت شبانه روزی این خدمت را انجام داده است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: ماسک، مواد ضدعفونی، دست‌کش و سایر ملزومات پیشگیری از کرونا هم از طریق ستاد سازمان بهزیستی کشور در اختیار بهزیستی استان قرار گرفت که در دو مرحله بین کلیه مراکز توزیع شد.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز تحت پوشش بهزیستی

وی افزود: ساماندهی بیماران متجاهر از طریق درمان دادگاه‌مدار هم یکی دیگر از خدمات دفتر اعتیاد است که در سال اخیر کلیه بیماران متجاهر از طریق درمان دادگاه‌مدار بر حسب ‌مدل‌های درمانی غربال اولیه و به سمت درمان‌های مناسب هدایت شدند.

این مقام مسئول گفت: در این مرکز از طریق مددکارانی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند سعی کردیم خدمات حمایتی بیماران و مراقبت‌های پس از ترک را برای خود بیمار و خانواده‌های آنان به عمل آوریم تا بر بهبودی ترک آن‌ها کمک کنیم.

غلامرضایی اذعان کرد: در درمان دادگاه‌مدار، رویکردهای حمایتی، اجتماعی، اقتصادی و خدمات کاملی را به بیماران ارائه می‌دهیم و امیدواریم با حمایت‌های چند جانبه بتوانیم بهبودی بیماران را بیش از پیش کنیم.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: باتوجه به شیوع ویروس کرونا، طرح شرایط اسکان بیماران از خرداد ماه سال گذشته آغاز شد که ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تعیین ضوابط بهداشتی؛ بیماران طی تاریخ‌های مشخص پذیرش و ورود و خروج افراد متفرقه و بازدید احتمالی تحت کنترل قرار دارد.

وی ادامه داد: تمام بیماران اعم از متجاهر و خود معرف لازم است که در ابتدای ورود با همکاری دانشگاه علوم پزشکی از لحاظ سلامت کرونا تست شوند و خوشبختانه مواردی که تست کرونای آن‌ها مثبت بوده، همان ساعت اول با اقدامات اولیه، شناسایی و به مراکز درمانی ارجاع داده شده‌اند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین در پایان گفت: به جهت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ضوابط تعریف شده سازمان بهزیستی و ستاد کرونا کلیه اقدامات در راستای پیشگیری از کرونا در مراکز انجام می‌شود.
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان