۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تفکر بالاترین عبادت در ماه میهمانی خدا/ چگونه از برکات ماه‌رمضان بهره‌مند شویم؟
کد خبر: ۳۴۹۴۴۷ نویسنده: حجت‌الاسلام رضاکاظم‌لو تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱/۲۶ ساعت: ۹:۵۱ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه صبح‌قزوین با کارشناس دینی بیان شد؛

تفکر بالاترین عبادت در ماه میهمانی خدا/ چگونه از برکات ماه‌رمضان بهره‌مند شویم؟

کارشناس دینی گفت: معتقد هستم که اگر انسان‌ها در معنای اعمالی که انجام می‌دهند تفکر کنند، طبیعتا به درجه اعلایی از فضائل می‌رسند؛ پس برای بهره‌بردن از کرامات این ماه مبارک به خودمان و اعمالمان فکر کنیم.

تفکر بالاترین عبادت در ماه میهمانی خدا/ چگونه از برکات ماه‌رمضان بهره‌مند شویم؟
حجت‌الاسلام رضاکاظم‌لو در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین در مورد فضائل ماه‌مبارک‌رمضان اظهار کرد: طبق فرمایش قرآن ما به میهمانی دعوت شده‌ایم و میزبان نیز خداوند است؛ بنابراین باید ادب ورود به میهمانی خدا را که لازمه آن اخلاص در عمل و پاکی‌روح و جسم است و از راه تلاوت قرآن، خواندن دعا و تفکر حاصل می‌شود را رعایت کنیم.

وی افزود: انسان باید در طول روز از اعمالی که روزه را باطل می‌کند اجتناب کند؛ اما جدا از اینکه دهان روزه است و چیزی نمی‌خورد؛ گوش و چشم نیز باید این خودداری را تمرین کنند؛ زیرا همه خطاها از دهان نیست و بخشی از خطاها از گوش و چشم است؛ بنابراین بهترین تمرین در این ماه نگاه داشتن گوش و چشم از چیزهایی است که نباید بشنود و نباید ببیند.

این کارشناس مذهبی گفت: بالاترین عبادت، تفکر است؛ عبادت بدون تفکر یک کار نمادین است؛ معتقد هستم که اگر انسان‌ها در معنای اعمالی که انجام می‌دهند تفکر کنند، طبیعتا به درجه اعلایی از فضائل می‌رسند؛ پس برای بهره‌بردن از کرامات این ماه مبارک به خودمان و اعمالمان فکر کنیم.

کرامات و فضائل ماه‌ مبارک رمضان

کاظم‌لو بیان کرد: یکی از توشه‌هایی که در روایات برای این ماه حاصل شده است آزادی انسان از نفس، خودبینی و نهایتا آزادی از آتش است؛ زمانی می‌توانیم از آتش آزاد شویم که از آتش درون خودمان آزاد بشویم؛ لذا در این ماه باید تلاش کنیم منیت، خودبینی و خودبزرگ‌بینی را کنار بگذاریم.

وی درباره روزه‌داری در زمان کرونا تصریح کرد: کرونا دلیل بر باطل شدن و یا روزه‌خواری نیست؛ اما اگر کسی بر اثر این عارضه مریض شده است؛ طبیعتا مریض نباید روزه بگیرد و مانند بیماران دیگر بعدا قضا می‌کند؛ همچنین اگر ترس منشا عقلایی داشته باشد و متخصصین نیز تایید کنند آن‌هم درست است.

این‌ کارشناس مذهبی ادامه داد: خواست خداوند است که از حیث جسمانی انسان در ماه رمضان به زحمت بیافتد؛ اینها دلیل بر روزه‌خواری نیست؛ روزه یک امر بهداشتی است و بالاترین مسئله در پیشگیری از کرونا نیز رعایت مسائل بهداشتی است.

کرونا دلیلی بر روزه‌خواری نیست

کاظم‌لو تاکید کرد: یکی از سفارشاتی که در این ماه شده است گذشتن از کمیت و ملاحضه کیفیت اعمال است؛ گاهی کارهای فراوانی انجام می‌دهیم؛ اما بهتر آن است که به کیفیت بپردازیم؛ لذا اصل اساسی این است که اعمال در جان انسان نفوذ کند؛ برای مثال دستور داریم که در تلاوت قرآن آیاتی را انتخاب کنیم که در طول روز ذهن با آن مشغول شود.

وی در پایان‌ گفت: نکات فراوانی در ماه‌مبارک رمضان وجود دارد؛ اما یکی از توصیه‌ها این است که ماه‌رمضان را با پاکی درک‌کنیم؛ به این معنا که پاکی در جان، لباس و اموال باشد؛ بناست که به میهمانی خداوند برویم؛ لذا نگرش و ظاهر خود برای ورود به محضر حق نکته‌ای است که باید به آن توجه کنیم.
انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان