۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین تزئیناتی که با ذکر و تسبیحات روی لباس‌های بخت جاخوش می‌کند/ طوبی، سال‌هاست با نخ و سوزن مانوس است
کد خبر: ۳۴۹۳۲۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱/۲۱ ساعت: ۹:۱۹ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح‌قزوین از یک شغل خانگی؛

تزئیناتی که با ذکر و تسبیحات روی لباس‌های بخت جاخوش می‌کند/ طوبی، سال‌هاست با نخ و سوزن مانوس است

این بانوی هنرمند می‌گوید: در تمام این سال‌ها سعی کردم کار روی لباس عروس را با وضو شروع کنم و برای دخترانی که قرار است این لباس‌ها را بپوشند آرزوی خوشبختی و عاقبت بخیری داشته باشم و در حین انجام کار، لباس‌ها را به ذکر صلوات و تسبیحات متبرک کنم.

تزئیناتی که با ذکر و تسبیحات روی لباس‌های بخت جاخوش می‌کند/ طوبی، سال‌هاست با نخ و سوزن مانوس است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ بعضی کارها به قدری ظریف است که شاید زیاد به چشممان نیاید و توجهمان را جلب نکند اما بودنشان، محیط زندگیمان و حتی ظاهر و سیمای ما را آراسته‌تر و زیباتر می‌کند و به زبانی ساده‌تر به زندگی روح می‌بخشد و این ویژگی و اوصاف چیزی جز هنر برآمده از دستان هنرمندان نیست که این همه زیبایی را به چشمان زیباپسند ما هدیه می‌دهد.

لباس، بدیهی‌ترین اجزای ظاهری هر فردی است که انتخاب نوع آن حتی در شناساندن شخصیت افراد می‌تواند موثر باشد. حال برخی لباس‌ها جایگاه ویژه‌تر دارند و حتی برای افراد به ویژه بانوان خاطره‌ساز هستند، مانند لباس عروس که می‌توان گفت انتخاب آن از حساس‌ترین و لذت‌بخش‌ترین انتخاب‌ها در زندگی بانوان است.

نقش ونگارها و طرح‌هایی که روی لباس‌ها به روش‌های مختلف ایجاد می‌شود نیز از مهمترین مواردی است که یک لباس ساده را خاص‌تر و زیباتر می‌کند؛ منجق‌ها، ملیله‌ها و پولک‌های و انواع سنگ‌های تزئینی که روی لباس‌ها به کار برده می‌شود در بسیاری از مواقع به سادگی از جلوی دیدگان ما عبور می‌کند و گاه تصور می‌کنیم که دوختن این طرح‌ها بسیار ساده و کاری پیش پا افتاده است. در حالی که از سخت‌ترین مراحل آماده‌سازی لباس به شمار می‌رود که دوزنده آن از ذوق هنری و چشم و انگشتان ماهرش مایه می‌گذارد چه بسا اگر بسیاری از لباس‌ها این نقش‌ونگارها را نداشتند، هیچگاه مورد انتخاب ما نبودند.

آیا تاکنون با هنرمندان خوش ذوق تزئینات لباس هم صحبت شده‌اید؟ این سوال را نه تنها از شما بلکه از خودمان هم می‌پرسیم و با یکی از ماهران این حرفه کمتر شناخته شده همراه می‌شویم.

20 سال است که وارد حرفه دوخت تزئینات لباس شده‌ام

طوبی از هنرمندان قزوینی است که در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین می‌گوید که 20 سال است که وارد حرفه دوخت تزئینات لباس شده است که باب ورود به این هنر هم دوستان هنرمندش بودند که او را با شغل آشنا و علاقه‌مند کردند.

وی می‌افزاید: جمعی از زنان خانه‌دار بودیم که در کنار کارهای روزمره زندگی، از اوقات فراغتمان استفاده کرده و تعداد محدودی به شکل حرفه‌ای آن را ادامه دادیم‌.

این هنرمند قزوینی ادامه می‌دهد: تزئینات لباس‌های مجلسی، هنری است که با علاقه و اشتیاق همراه است و به علت تنوع در رنگ‌ها و طرح‌ها و استفاده از وسایل مختلف، خسته‌کننده نیست و برای کسی که ذوق هنری و نهفته دارد بسیار جذاب است.

وی اضافه می‌کند: من در ابتدا فقط برای پر کردن اوقات فراغت به سمت این هنر کشیده شدم و چون حرفه‌ای بود که در محیط خانه و در کنار فرزندان قادر به انجامش بودم و نیاز به رفت و آمد بیرون نداشت، کم کم ذوق و علاقه هم پیدا شد به طوری که بعد از پایان هر سفارش بی‌صبرانه برای کار بعدی برنامه‌ریزی و برای رسیدن سفارش بعدی لحظه شماری می‌کردم.

طوبی بیان می‌کند: همزمان با این کار در پایگاه بسیج خواهران مسجد محل زندگی هم مشغول فعالیت بودم و توانستم تعدادی از بانوان علاقه‌مند و جویای مشاغل خانگی را هم به این هنر دعوت کنم که به مرور زمان و ارائه کارهای مورد پسند صاحبان تولیدی، توانستم به عنوان توزیع‌کننده لباس‌ها و خرج کارها بین بانوان دیگر، تعداد سفارشات بیشتری قبول کرده و تعداد افراد را به 10 نفر برسانم.

این بانوی هنرمند درباره نحوه کار با تولیدی‌ها عنوان می‌کند: تولید کننده‌ها، لباس‌های نیازمند تزئینات را در هر مرحله همراه خرج کارها ( منجوق، ملیله، پولک، سنگ، مروارید) را برای من می‌آوردند و آن‌ها را بین بانوان دیگر توزیع می‌کردم و بعد از انجام کار در زمان مقتضی، لباس‌ها آماده تحویل می‌شد.

دوخت تزئینات به لباس روح می‌بخشد

وی می‌افزاید: گاهی پیش می‌آمد کسانی مراجعه می‌کردند و علی رغم نیاز به این شغل و نداشتن آشنایی با این هنر، بصورت رایگان به آن‌ها آموزش می‌دادم و به مجموعه بانوان اضافه می‌شدند و این باعث سرعت در تحویل سفارشات می‌شد.

طوبی درباره نقوش روی لباس‌ها اینگونه می‌گوید: طرح‌های روی لباس معمولا توسط صاحب کار طراحی می‌شد ولی گاهی که تیراژ بالا بود، این کار توسط خود من با کمک ابتکارات و حتی شابلن روی لباس‌ها طراحی شده و برای تزئینات فرستاده می‌شد.

این هنرمند قزوینی در ادامه با توصیفی زیبا از تزئینات لباس می‌گوید: تزئینات لباس زیبایی‌های خاص خود را دارد، وقتی یک لباس تزیین شده را در کنار یک لباس ساده قرار می‌دهیم متوجه زیبایی و جلوه آن می‌شویم. زنان بالفطره زیباپسند هستند، وقتی این هنر با عشق و ذوق زنانگی آمیخته می‌شود، لاجرم قابل پسندتر می‌شود.

وی یادآور می‌شود: هر چند امروز با ورود تکنولوژی و بافت پارچه‌هایی با شکل و شمایل خاص و تزیین شده، سلیقه قشر زیادی از بانوان به آن سمت رفته ولی هنوز این هنر طرفداران خاص خود را در طراحی لباس‌های شب و مجلسی به وفور دارد.

طوبی درباره میزان درآمد این هنر بیان می‌کند: از نظر درآمدی شاید نتوان آن را جزو مشاغل پردرآمد دانست بلکه تنها علاقه است که می‌تواند شما را پای این کار نگه دارد، این هنر را می‌توان مکمل هنر خیاطی دانست چه بسا که با سال‌ها تجربه در این عرصه، کمتر خیاطی زنانه را می‌شناسم که در کنار خود یک منجوق کار و تزئین‌کننده لباس نداشته باشد.

این بانوی هنرمند ابراز می‌کند: ۱۰ سال حضورم در تهران و انجام کارهای متنوع در این هنر و کسب تجربه باعث شد که در بدو ورودم به قزوین باهمکاری ندا حسینی بانویی هنرمند، طراح و خیاطی ماهر نیز این هنر را با تلفیقی از نوآوری‌ها آمیخته کنم و بر این تجربه بیفزایم.

وی در مورد کسب تجربه در این سال‌ها می‌افزاید: گاهی احساس می‌کنم که وقت آن رسیده که کم کم این هنر را به علاقه‌مندان دیگر این حرفه اصیل آموزش دهم و این تجربه را به نسل جدید و دختران هنردوست آموزش دهم و خود با آن خداحافظی کنم.

تنها سرمایه این کار علاقه، ذهنی خلاق و نخ و سوزن است

این هنرمند اذعان می‌کند: این کار سختی خاصی ندارد بجز اینکه بسیار پیش آمده که سفارشی دیر پذیرفته شده و برای رساندن لباس به مراسم گاهی مجبور به شب بیداری‌هایی شده‌ایم‌ تا لباس آماده شود و در این سال‌ها این اتفاق بارها رخ داده است.

وی درباره آرامش بخش بودن این هنر تصریح می‌کند: من این هنر را بسیار آرامش بخش می‌دانم، زمانی که به آن مشغول می‌شوی از افکار منفی و ناراحتی‌ها فاصله می‌گیری و به دنیایی دیگر وارد می‌شوی که زیبایی خلق می‌کند.

طوبی تاکید می‌کند: قصد دارم اگر خداوند یاری کند بعد از این بیشتر روی آموزش تمرکز کنم واین تجربیات را به دختران علاقه‌مند انتقال دهم چون معتقدم زکات علم، نشر آن است و هنری که توسعه پیدا کند بی‌شک در جایی و روزگاری باعث رشد خواهد شد و به کار دیگران می‌آید.

‌ این هنرمند قزوینی می‌افزاید: معتقدم تنها سرمایه این کار علاقه، ذهنی خلاق و نخ و سوزن است و با این اندک سرمایه می‌توان باعث اعتماد به نفس و شادی زنان و دختران ایرانی در مراسمات و جشن‌ها شد.

طوبی در پایان می‌گوید: کار بر روی لباس عروس حسی زیبا و جذاب دارد به طوری که برخی از سفارشات مثل کار روی لباس‌های نامزدی و عروس حس قشنگی را القا می‌کنند؛ در تمام این سال‌ها سعی کردم کار روی لباس عروس را با وضو شروع کنم و برای دخترانی که قرار است این لباس‌ها را بپوشند آرزوی خوشبختی و عاقبت بخیری داشته باشم و در حین انجام کار، لباس‌ها را به ذکر صلوات و تسبیحات متبرک کنم.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان