۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین هنر سلاح برنده برای مقابله با جنگ نرم است/ معرفی ۴شهید شاخص هنرمند قزوینی در سال جاری
کد خبر: ۳۴۹۳۲۷ نویسنده: محسن کریمی تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱/۲۱ ساعت: ۸:۲۰ ↗ لینک کوتاه

مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان قزوین:

هنر سلاح برنده برای مقابله با جنگ نرم است/ معرفی ۴شهید شاخص هنرمند قزوینی در سال جاری

مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان قزوین گفت: باید اراده‌های هنری را دریابیم تا بتوانیم در جنگ نرم سلاح برنده‌تری داشته باشیم و بر تفکر مهاجم غلبه کنیم.

هنر سلاح برنده برای مقابله با جنگ نرم است/ معرفی ۴شهید شاخص هنرمند قزوینی در سال جاری
محسن کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین درباره اهمیت هنر انقلاب اسلامی اظهار کرد: معتقدم هنر انقلاب به اندازه خود انقلاب دارای ارزش و اهمیت است؛ هرمکتبی با مولفه‌های آن مکتب شناخته می‌شود؛ هرچقدر انقلاب اسلامی جایگاه خود را در نگاه ما حفظ کرده باشد؛ به همان اندازه هم هنرانقلابی را دارای اهمیت و ارزش می‌دانیم.

وی افزود: فکر می‌کنم در حوزه هنر انقلاب اسلامی نسبت به خود جریان انقلاب عقب هستیم؛ چراکه در ابتدای انقلاب در دو حوزه تولید محصولات انقلابی و اندیشه انقلاب اسلامی که باید اتفاقات ارزشمندی در آنها می‌افتاد دچار وقفه‌های طولانی شدیم؛ معتقدم که باید حوزه اندیشه انقلاب اسلامی و پژوهش‌های حوزه فکری انقلاب را به دست هنرمندان می‌سپردیم تا آنها محصولی شایسته انقلاب تولید کنند.

مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان قزوین گفت: انتظار هنرمندان این بود که حوزه‌های پژوهشی انقلاب، باید محتویات و مواد خام را برای تولید اثر هنری در اختیار هنرمندان قرار می‌داد؛ ما در حوزه پژوهش‌های دینی، انقلابی و مفهوم محور دستاورد چندانی نداشتیم که آن‌را از هنرمندان خود طلب کنیم.

وی ادامه داد: هنرمندان انقلابی یکه و تنها در حوزه پژوهش و تولید وارد عمل شدند و در عرصه‌های مختلف خوش درخشیدند؛ ولیکن به دلیل عدم پشتوانه‌هایی که باید در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مدارس و پژوهشکده‌های تخصصی اتفاق می‌افتاد نتوانستیم تولیدات هنری چشمگیری داشته باشیم.

اهمیت زیرساخت‌های هنری برای پیشروی حرکت فرهنگی انقلاب

کریمی تاکید کرد: دستگاه‌های فرهنگی_هنری فعالیت‌های متعددی در طول این ۴۰ سال داشته‌اند؛ اما رودی که کشتی انقلاب بتواند در آن حرکت کند و باتوجه به ابزار هنر تصویر زیبایی را انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور نشان بدهد در پاره‌ای موارد دچار وقفه شده و نفوذ فرهنگی_هنری نیز به آن دامن زده است.

وی ادامه داد: سیاست‌زدگی در برخی اوقات موجب بطلان سرمایه و هدررفت انرژی‌های انقلاب اسلامی شده است؛ تقاضا دارم مدیران و افرادی که دغدغه انقلاب اسلامی دارند به پیام‌های حضرت امام(ره) و مقام‌معظم رهبری درخصوص هنر انقلاب رجوع کنند؛ می‌بایست به رسالت ما توجه بیشتری شود تا هنر انقلابی از مظلومیت خارج شود.

مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان‌ قزوین تصریح کرد: خیل انقلابیون انتظار دارند جریان هنر انقلاب دستاوردهای زیادی را تحویل آنها دهد؛ من از خود انقلابیون گله شدیدی دارم؛ زیرا بارها شده است که آموزش‌های مختلف هنری و تولیدات هنری در استان برنامه‌ریزی شده است؛ ولی ارزش و قدرت هنر در جنگ نرم هنوز برای خیلی از افراد شناخته شده نیست و لازم است به این حوزه ورود جدی داشته باشیم.

باید اراده‌های هنر انقلابی را دریابیم

این مقام مسئول افزود: انقلاب در عرصه هنر مظلوم است؛ جنگ نرم، جنگ اراده‌هاست؛ ما باید اراده‌های هنری را دریابیم تا بتوانیم در جنگ نرم سلاح برنده‌تری داشته باشیم و بر تفکر مهاجم سیطره کنیم. جریان انقلاب اسلامی جریان پویایی است و ما باید خودمان را به آن برسانیم.
 
کریمی گفت: ما باید به اهمیت هنر و زیرساخت‌های هنری برای ایفای نقش هنرمندان در پیشروی حرکت فرهنگی انقلاب توجه بیشتری داشته باشیم و به آن قائل باشیم که هنرمندان می‌توانند حتی از خود انقلاب جلوتر حرکت کنند؛ خیلی از هنرمندان ما انقلابی هستند اما متاسفانه بی‌توجهی به هنرمندان در طول سالیان گذشته آسیب‌های جدی به هنر انقلابی وارد کرده است.

تغافل و فرصت‌سوزی برخی مدیران

وی در خصوص آسیب‌های مهم جریان انقلاب بیان کرد: تغافل و فرصت سوزی که برخی از مدیران حتی انقلابی و ارزشمدار در طول مسئولیتشان در طی این چندسال گذشته دچار آن بودند باعث کاهش سرمایه‌های زمانی، انسانی و مولفه‌های قدرت جنگ نرم شده است؛ از طرفی جریان انقلاب اسلامی در حوزه دستگاه‌ها، ادارات، نهادهای مدنی و گروهای فرهنگی و هنری نیازمند وحدت و ائتلاف است.

این مقام مسئول تصریح کرد: جزیره‌ای کار کردن، انرژی‌های انقلاب را به هدر می‌دهد؛ متاسفانه مناسبتی کار کردن در دستگاه‌های ما نیز آفت بزرگی شده است؛ همچنین نبود کارگردان مهمی در سطح استان که بتواند با دغدغه‌های انقلابی، دستگاه‌ها را برای ایجاد یک مسیر آسان برای رسیدن تولید محصولات هنری به صف کند، احساس می‌شود.

کریمی ادامه داد: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که ما به آینده خوش‌بین هستیم؛ لذا امیدوارم امسال که سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌هاست در قدم اول مانع‌ها را برداریم و در درجه دوم پشتیبانی قوی داشته باشیم.

وی ابراز کرد: آن‌چیزی که می‌بایست از ابتدای انقلاب اتفاق می‌افتاد همین پشتیبانی‌ها بود؛ دست ما در استان قزوین بسیار خالی است؛ امیدوارم که درسال جاری در مسیر تقویت زیرساخت‌ها، اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی و تحقق فرامین رهبری موفق باشیم.

سرمایه‌گذاری برای آموزش و کادرسازی نیروهای بسیجی

مسئول بسیج هنرمندان استان قزوین بیان کرد: برنامه ریزی سازمان بسیج هنرمندان در سال‌جاری برای حمایت از تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها سرمایه‌گذاری برای تقویت انجمن‌ها و کانون‌های هنری در گام اول است.

کریمی در ادامه گفت: همچنین امسال به صورت ویژه تلاش خواهیم کرد که با همکاری سایر دستگاه‌های فرهنگی_هنری انقلاب در حوزه تولیدات مردم‌پایه و خانگی، به ویژه حمایت از صنایع دستی بتوانیم حرکتی را آغاز کنیم.

وی افزود: امسال قرار است چهار شهید شاخص هنرمند را معرفی کنیم؛ شهید فصل بهار ما شهید علی اصغر عاملی‌، شهیدعملیات رمضان است که شاعر و خوشنویس بود و از نمادهای عزت و افتخار قشر هنرمندان استان قزوین است.

کریمی تاکید کرد: رویکرد افق‌محور، آینده‌محور، بلندمدت و رویکرد برنامه‌های اقتضایی انقلاب در بسیج، مورد توافق همه دوستان و شورای مرکزی بسیج هنرمندان است؛ در رویکرد اول سرمایه‌گذاری برای آموزش و کادرسازی نیروهای بسیجی را در سطح استان دنبال خواهیم کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در مرحله دوم نیز تولید آثار ماندگار در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که می‌تواند مبنای فعالیت‌های انقلاب در اعصار مختلف باشد را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

تشکیل قرارگاه شهید حاج قاسم‌سلیمانی در بخش فرهنگ و هنر

وی ادامه داد: برای برنامه‌‌های اقتضایی و کوتاه‌مدت نیز آمادگی را در مجموعه بسیج ایجاد خواهیم کرد؛ نیاز داریم که جامعه ما در حوزه فرهنگ و هنر ایمن‌سازی شود و بتوانیم در مقابل فشارها و تهاجمات آنی دشمن واکنش به موقع نشان دهیم؛ دشمن از کاریکاتور، شعر، مستند، عکس و از هر ظرفیت هنری برای نشان دادن سیطره فرهنگی خود استفاده می‌کند.

این مقام مسئول گفت: اقدامات خوبی در حوزه فرهنگ‌سازی و تولیدات هنری درخصوص کرونا درسال گذشته انجام شد؛ چندین جشنواره فرهنگی_هنری در سطح استان و شهرستان‌ها برای امیدآفرینی در بخش فرهنگ و هنر و برای استفاده آحادعمومی جامعه اجرا شد.

وی در پایان بیان کرد: در حوزه کمک‌‌های همدلانه نیز برنامه‌های خوبی انجام شد و می‌توانیم مهمترین اقدام مجموعه بسیج هنرمندان را در تشکیل قرارگاه شهید حاج قاسم‌سلیمانی در بخش فرهنگ و هنر عنوان کنیم که باحضور همه دستگا‌ه‌های فرهنگی ‌ هنری اتفاق افتاد.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان