۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین جشنواره «طنز اجباری» برای نخستین‌بار در جهان برگزار می‌شود/اجرای بیش از ۲۰برنامه در هفته هنر انقلاب قزوین
کد خبر: ۳۴۹۲۷۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱/۱۸ ساعت: ۱۴:۸ ↗ لینک کوتاه

رئیس حوزه هنری استان قزوین:

جشنواره «طنز اجباری» برای نخستین‌بار در جهان برگزار می‌شود/اجرای بیش از ۲۰برنامه در هفته هنر انقلاب قزوین

رئیس حوزه هنری استان قزوین با بیان اینکه بیش از ۲۰عنوان برنامه برای هفته هنر انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده است، گفت: غبارروبی از مزار شهدا، رونمایی از کتاب سکوت به زبان مادری، اجرای جشنواره تئارستان از جمله برنامه‌هاست.

جشنواره «طنز اجباری» برای نخستین‌بار در جهان برگزار می‌شود/اجرای بیش از ۲۰برنامه در هفته هنر انقلاب قزوین
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ محمدرضا امامقلی در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز(چهارشنبه) در سالن جلسات حوزه هنری استان قزوین برگزار شد، با اشاره به بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی و مقام سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی اظهار کرد: تلاش شهید آوینی برای شناخت دو جبهه حق و باطل و ترسیم درست و دقیق این دو جبهه است که او را از سایر هنرمندان زمان خود متمایز کرده به طوری که تلاش دارد تا برای آگاهی بخشی جامعه ادای دین کند.

وی افزود: آن چیزی که هنر اصیل را از هنر غیراصیل متمایز می‌کند همین رسالت آگاهی بخشی است و مانیفست هنر ما براساس مسیری است که امام راحل ترسیم کردند و شهید آوینی را می‌توان بیشتر از کتاب‌های او شناخت.

رئیس حوزه هنری استان قزوین ابراز کرد: تهیه منشور تجدید عهد هنر‌ امام راحل توسط شهید آوینی تنها سند مستند و دقیقی است که خطاب به هنرمندان داشتند؛ شهید آوینی هنر را هنر مبارزه جو می‌بیند که این نگاه تا زمانی که بشریت وجود دارد نیز ادامه دارد و‌ هنرمند در هر عرصه باید فعالیت کند.

وی بیان کرد: در حقیقت هنرمند نمی‌تواند بدون موضع باشد؛ چراکه قلب هنرمند تجلی‌گر ذات اقدس الهی ست و هر آنچه که تولید می‌کند تبلور آن چیزی است که در او می‌گذرد؛ لذا هنر برای هنر بی‌معنی است و طبق بیان امام خمینی(ره) تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام پابرهنگان باشد.

امامقلی با بیان اینکه آزادگی هنرمند زمانی است که حق را بیان کند، عنوان کرد: حوزه هنری انقلاب اسلامی باتوجه به تغییر و تحولاتی که داشته و توجه به گام دوم انقلاب نیز با رویکرد جدید وارد عرصه شده و مدیران جوان در این حوزه وارد شدند.

وی ادامه داد: اکنون سندی را در حوزه هنری کشور و استان‌ها تدوین می‌کنیم که سیاست‌ها و راهبردها طبق تجدید عهد هنر انقلاب اسلامی در حال تدوین است و گسترش کمی، ارتقاء کیفی و ارزشی نیز سه مولفه مهم در این سند است که مورد توجه قرار می‌گیرد لذا کنش‌گری انقلابی مبتنی بر هنر و زیست بوم در اولویت است.

رئیس حوزه هنری استان قزوین تصریح کرد: زیست بوم در این سند به این مفهوم است که اتفاقات از پایین به بالا انجام می‌شود به طوری که مسائل در استان احصاء و به بالادست منتقل می‌شود و ما تصمیم می‌گیریم که روی کدام هنر در استان بیشتر کار کنیم.

وی با اشاره به طرح اکران فیلم در مناطق روستایی و حاشیه‌ای استان قزوین یادآور شد: برای این کار دستگاه دی سی پی به ارزش یک میلیارد تومان را وارد استان کردیم که به صورت سیار اقدام به اکران فیلم در مناطق مختلف می‌کنیم که از فیلم‌های حوزه هنری و سایر فیلم‌ها نیز استفاده می‌کنیم.

این مقام مسئول افزود: در کمپ‌های ترک اعتیاد با همکاری بهزیستی نیز بحث اکران فیلم انجام می‌شود و این ماموریت را حوزه هنری برای خود قائل است که به دنبال تمرکز زدایی هستیم؛ چراکه هنرمندان خوبی در شهرستان‌ها هستند که باید مورد توجه قرار گیرند که درصدد هستیم تا دفتر شهرستانی را راه‌اندازی کنیم.

امامقلی تاکید کرد: هدف ما توسعه و‌ خلق مخاطب جدید است به طوری که جامعه هدف مثل کودکان کار و‌ کمپ‌های ترک اعتیاد ممکن است که توانایی بازگشت سرمایه را برای ما نداشته باشد اما هدف اصلی خلق مخاطب و آگاهی بخشی است.


وی اذعان کرد: اختتامیه طرح پویش کتاب مهر در هفته هنر انقلاب برگزار می‌شود به طوری که دوهزار جلد کتاب از طرف مردم به این طرح اهدا شد و مردمی کردن امور از اهداف حوزه هنری است؛ بهزیستی، علوم پزشکی، پارک علم و فناوری، سازمان زندان‌ها و صداوسیما مراکزی هستند که با آن‌ها قرارداد بسته می‌شود چراکه برای پیش‌برد اهداف باید از ظرفیت تمامی دستگاه‌ها استفاده کنیم.


رئیس حوزه هنری استان قزوین بیان کرد: اجرای طرح "بلیت آزادی" را با هدف کمک به آزادی زندانیان شروع کردیم که در این طرح افراد بخشی از هزینه فیلم را برای تامین هزینه آزادی زندانیان قرار می‌دهند و طی تعاملی که با دفتر رئیس قوه قضائیه داشتیم، خواستار شدیم تا این اقدام ما الهام بخش سایر استان‌ها شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه هدف ما مداخله فرهنگی برای کاهش آسیب‌هاست، گفت: خانواده‌های مددجویان می‌توانند به طور رایگان از کلاس‌ها و‌ سینمای حوزه هنری استفاده کنند؛ لذا هنرمند باید نسبت به مسایل روز کنش‌گری داشته باشد و صرفا زیبایی مطرح نیست چراکه باید هنرمندان مسئله سازی کنند.


وی یادآور شد: برنامه روایت شیدایی با هدف بزرگداشت شهید آوینی و با حضور میهمان ویژه در هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود که با محوریت مداخلات اجتماعی نیز عنوان "خان گزیده‌ها" که از جمله مستندهای شهید آوینی در سیستان و بلوچستان است با همکاری مرکز علمی فرهنگی سازمان شهید آوینی برای این برنامه انتخاب شده است.

امامقلی با بیان اینکه بیش از ۲۰ عنوان برنامه برای هفته هنر انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده است، گفت: غبارروبی از مزار شهدای روستای شهید آباد، رونمایی از کتاب سکوت به زبان مادری، اجرای جشنواره تئارستان با هدف پاسداشت مدافعان سلامت که به صورت خیابانی در بیمارستان‌های استان اجرا می‌شود نیز از جمله برنامه‌هاست که بیشتر برنامه‌های این هفته با محوریت مدافعان سلامت است.

گفتنی است؛ که این نشست خبری با یک شگفتانه برای اصحاب رسانه همراه بود به طوری که از پوستر تنها جشنواره طنز اجباری در جهان تحت عنوان "از سربازی بگو" رونمایی شد که میهمان ویژه این رونمایی هم سرباز معروف بابلی بود که مورد قدردانی رئیس حوزه هنری قزوین در حضور اصحاب رسانه قرار گرفت.


بر اساس آنچه اعلام شده، در آذرماه سال گذشته یکی از بازپرس‌های دادگستری بابل هنگام مراجعه به محل کارش از درب ورودی ارباب رجوع با درخواست سرباز وظیفه شناس برای بازرسی بدنی مواجه می‌شود و اجازه این کار را به سرباز نمی‌دهد.

درب ورود قضات، کارشناسان و وکلای دادگستری بابل جدا از محل ورود ارباب رجوع است و به همین دلیل هم سرباز بابلی این بازپرس را نشناخته و بر بازرسی بدنیش اصرار می‌ورزد که در نهایت علی رغم انجام وظیفه خود نیز مورد ضرب و شتم از سوی بازپرس قرار می‌گیرد.

با داغ شدن این ماجرا در فضای مجازی با هشتگ #سرباز_بابلی نیز کاربران فضای مجازی اقدام به حمایت از این سرباز و اعتراض به اقدام بازپرس می‌کنند که با پیگیری‌های قانونی از سوی سرباز و پدرش نیز در نهایت بازپرس خاطی با ابراز پشیمانی از کار خود، از سرباز عذرخواهی می‌کند.

تنها جشنواره طنز اجباری در جهان که برای اولین بار هم در حوزه هنری استان قزوین برگزار می‌شود شامل بخش‌های مختلف شعر و داستان مینیمال با موضوعات حقوق سربازان، سرباز اجباری، فضای پادگان، اصلاح سربازی و سایر موضوعات در این فضا است.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان