۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین نماینده مردم قزوین در مجلس: رسیدگی به مشکل معدن سرب زه‌آباد در دستور کار قرار دارد/ حفظ سلامت مردم نسبت به هر امری در اولویت است
کد خبر: ۳۴۹۱۱۷ نویسنده: لطف‌الله سیاهکلی تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱/۱۱ ساعت: ۸:۲۸ ↗ لینک کوتاه

پیگیری صبح قزوین از مطالبات مردمی؛

نماینده مردم قزوین در مجلس: رسیدگی به مشکل معدن سرب زه‌آباد در دستور کار قرار دارد/ حفظ سلامت مردم نسبت به هر امری در اولویت است

نماینده مردم قزوین در مجلس با بیان اینکه رسیدگی به مشکل معدن سرب زه‌آباد در دستور کار قرار دارد، گفت: قطعا حفظ سلامت مردم نسبت به هر امری دیگر در اولویت است.

نماینده مردم قزوین در مجلس: رسیدگی به مشکل معدن سرب زه‌آباد در دستور کار قرار دارد/ حفظ سلامت مردم نسبت به هر امری در اولویت است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، معدن سرب و روی زه‌آباد یکی از معادن استان قزوین است که در 80کیلومتری شمال غربی مرکز شهر قزوین قرار دارد که پیش از انقلاب فعال بوده که طی دوره‌ای متوقف شده و از سال 81 مجدد، بهره‌برداری از این معدن آغاز شده است.

چندی پیش چندین نفر از اعضای روستای زه‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین از آلودگی ناشی از فعالیت‌­های معدن سرب در این منطقه که با ایجاد شرایط نامطلوب نظیر رهاسازی پساب‌های اسیدی معدن در رودخانه، سبب آلودگی زیاد در آب‌­های سطحی، زیرزمینی و لایه‌های سطحی خاک شده گلایه کردند.

آن‌ها با بیان اینکه 13 روستا در مسیر این رودخانه واقع شده‌، ابراز کردند: باغات و زمین‌های کشاورزی ما در اطراف رودخانه هستند و ما از همان آب برای مصارف آبیاری، دامداری و حتی برخی کشاورزان و دامداران در حین فعالیت برای آشامیدن استفاده می‌کنند و حتی در فصل تابستان کودکان و نوجوانان ما برای شنا کردن به رودخانه می‌روند.

این اهالی روستا ادامه دادند: سرب به عنوان یکی از خطرناک‌ترین سموم فلزی موجود در جهان شناخته شده که ورود آن به بدن می‌تواند منجر به بروز مسمومیت‌های حاد و حتی بیماری‌های سرطانی شود.

چندی پیش لطف‌الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس طی بازدید از مناطق طارم، از این معدن نیز بازدید به عمل آورند.

لطف‌الله سیاهکلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار کرد: طی بازدیدی که از معدن سرب روستای زه‌آباد صورت گرفت، مردم این روستا مدعی هستند که بر اثر ورود پساب معدن بسیاری از دام‌ها و حیوانات آن‌ها تلف شده و درختان آن‌ها از بین رفته و از طرفی صاحب معدن منکر این موضوع است؛ لذا این موضوع نیاز به بررسی دارد.

وی افزود: از آنجایی که بررسی این موضوع نیاز به کار کارشناسانه دارد و با یک بازدید نمی‌توان نظر قاطعانه‌ای اعلام کرد؛ کمیته‌ای متشکل از اداره بهداشت و محیط، سازمان صمت، اداره استاندارد، محیط زیست، فرمانداری و نماینده‌ای از دفتر تشکیل شده و امیدواریم که بعد از تعطیلات به بررسی این موضوع بپردازند.

نماینده مردم قزوین در مجلس با بیان اینکه رسیدگی به مشکل معدن سرب زه‌آباد در دستور کار قرار دارد، گفت: قطعا سلامت و زندگی مردم در اولویت است؛ بنابراین پس از بررسی نتایج بیشتر در صورتی که آلودگی وجود داشته باشد معدن کار باید طبق قانون نسبت به رفع آلودگی اقدام نماید.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان