۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین گرد فراموشی بر بازی‌های سنتی و محلی/ جشنواره‌های بومی با هدف احیای فرهنگ‌ها و آیین‌های قدیمی برگزار شود
کد خبر: ۳۴۹۰۹۶ نویسنده: مجتبی عباسی تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱/۱۰ ساعت: ۸:۲۵ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مردم‌شناسی در مصاحبه با صبح‌قزوین مطرح کرد

گرد فراموشی بر بازی‌های سنتی و محلی/ جشنواره‌های بومی با هدف احیای فرهنگ‌ها و آیین‌های قدیمی برگزار شود

کارشناس مردم‌شناسی با بیان اینکه متاسفانه امروز بازی‌های بومی و محلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، گفت: دستگاه‌های متولی فرهنگ‌سازی باید با برنامه‌ریزی‌های متفاوت سعی کنند تا این فرهنگ‌ها به فراموشی سپرده نشود.

گرد فراموشی بر بازی‌های سنتی و محلی/ جشنواره‌های بومی با هدف احیای فرهنگ‌ها و آیین‌های قدیمی برگزار شود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، بازی‌های بومی و محلی در گذشته‌های نه چندان دور به عنوان یک فعالیت تفریحی و ورزشی نقش بسزایی در سلامت جسمی و فکری مردم روستایی ایفا می‌کرد؛ اما امروز با گسترش شهرنشینی و بازی‌های رایانه‌ای این نوع بازی‎ها به فراموشی سپرده شدند.

نیاز انسان‌ها در تمام سطوح سنی به بازی و تفریح موضوعی غیرقابل انکار است به طوریکه در گذشته حتی بزرگترها نیز در روزهای تعطیل برای گذراندن ایام فراغت خود به بازی‌های بومی و محلی می‌پرداختند.

مجتبی عباسی در گفت‌وگو با فرهنگ و هنر صبح قزوین، درباره بازی‌های بومی و محلی اظهار کرد: استان قزوین تنوع اقلیمی و قومیت‌های متفاوتی دارد که هر منطقه با توجه به نوع زندگی و فرهنگ خود، بازی‌های بومی و محلی خاصی دارد که در واقع می‌توان گفت بازی‌های بومی و محلی هر منطقه به نوعی بیانگر تقلید و بازسازی نوع زندگی و تفکر همان منطقه است.

بازی‌های بومی و محلی در معرض فراموشی قرار دارند

وی با بیان اینکه متاسفانه امروز بازی‌های بومی و محلی مورد توجه قرار نمی‌گیرند، افزود: دستگاه‌های متولی فرهنگ‌سازی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری و صدا و سیما باید با برنامه‌ریزی‌های متفاوت سعی کنند تا این فرهنگ‌ها به فراموشی سپرده نشود.

کارشناس مردم شناسی تصریح کرد: اگر امروز می‌بینیم که بازی‌های بومی و محلی جای خود را به بازی‌های کامپیوتری داده است؛ نشان از کم کاری سازمان‌های متولی است که نتوانستند مانع از ترویج بازی‌های کامپیوتری شوند.

وی بیان کرد: لازم است همه دستگاه‌های متولی در کنار هم یک برنامه مدون چند ساله برای احیای بازی‌‌های بومی و محلی داشته باشند و هر نهادی وظیفه خود را به درستی انجام دهد به طور مثال آموزش و پرورش می‌تواند با بیان بازی‌ها و زبان‌های محلی در کتب درسی یا صدا و سیما از طریق پخش برنامه‌هایی با زبان بومی محلی در این جهت گام بردارند.

ضرورت احیای بازی‌ها و فرهنگ‌های بومی و محلی

عباسی عنوان کرد: خانواده‌ها نیز باید مشوق انجام بازی‌‌های محلی و بومی باشند؛ بنابراین احیای بازی‌ها و فرهنگ‌های بومی و محلی کار یک فرد یا نهاد نیست بلکه هر دستگاهی باید برای این امر تلاش کند.

وی ابراز کرد: برای احیای بازی‌های بومی و محلی و حفظ گویش‌ها در مرحله اول ابتدا باید به گردآوری و ثبت و ضبط این فرهنگ‌ها بپردازیم تا در مناسبت‌های مختلف بتوانیم به آن مراجعه کرده یا پروژه احیای آن‌ها را داشته باشیم همچنین به برگزاری برنامه‌هایی نظیر جشنواره‌های بومی و محلی بپردازیم و طی آن بازی‌ها، خوراک و پوشاک مناطق مختلف را معرفی کنیم.

بازی‌های گروهی بستری مناسب برای کسب مهارت‌های اجتماعی

کارشناس مردم‌شناسی ادامه داد: بازی‌های گروهی راهی جهت تمرین کارهای گروهی و کسب مهارت‌های اجتماعی است که در واقع عمده بازی‌ها دخترانه و پسرانه در واقع تمرین و آمادگی برای ورود به اجتماع است که متاسفانه در کشور ما به شکل تاسف باری به فراموشی سپرده می‌شوند.

عباسی اضافه کرد: بازی‌ها از گذشته‌های دور نسل در نسل توسط بچه‌ها انجام می‌شد و حتی در ایام تعطیل هم بزرگترها و کهنسالان نیز برای گذراندن دوران فراغت خود به بازی‌هایی نظیر گردو بازی و تیله‌بازی می‌‌پرداختند اما امروزه می‌بینیم که عنوان بازی‌ها در حال تغییر است.

وی تاکید کرد: امیدوارم در آینده با فرهنگسازی مناسب در مدارس و دانشگاه‌ها بتوانیم در راستای حفظ آیین و فرهنگ قدیمی گام بر داریم.

کارشناس مردم‌شناسی در پایان گفت: با توجه به موج چهارم ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمال شده امکان بازی‌های گروهی وجود ندارد اما والدین می‌توانند با فرزندان خود در فضای منزل به بازی‌هایی که نیازی به تحرک زیاد ندارند بپردازند تا علاوه بر ایجاد نشاط و پر کردن اوقات فراغت فرصتی برای به کار‌گیری از حافظه و انجام‌کارهای گروهی باشد.
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان