۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بی‌تدبیری و تناقض در تصمیمات استراتژیک، آینده خوبی را رقم نمی‌زند/ وقتی می‌توان تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد
کد خبر: ۳۴۸۸۸۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۲۶ ساعت: ۸:۱۶ ↗ لینک کوتاه

صبح‌قزوین از وضعیت حمایت از جهش تولید گزارش می‌دهد؛

بی‌تدبیری و تناقض در تصمیمات استراتژیک، آینده خوبی را رقم نمی‌زند/ وقتی می‌توان تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد

یکی از مهم‌ترین ارکان قدرت جمهوری اسلامی ایران، توسعه فعالیت‌های دانش بنیان و تولیدات و صادرات غیر نفتی است و وانادیوم هم از جمله این محصولات است که به عنوان یک محصول استراتژیک می‌تواند در راستای بومی‌سازی و رونق صنایع دفاعی و هوافضا در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

بی‌تدبیری و تناقض در تصمیمات استراتژیک، آینده خوبی را رقم نمی‌زند/ وقتی می‌توان تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ جلوگیری از خام فروشی و تولید ملی همواره از جمله فرامین مهم مقام معظم رهبری است؛ به طوریکه ایشان همواره در بیاناتشان پیرامون تحریم‌ها که امروز یکی از بزرگترین معضلات کشور است، بر حمایت قوا و دولت از تولید داخلی تاکید ویژه‌ای دارند.

این موضوع اما زمانی از اهمیت صد چندانی برخوردار می‌شود که محصول مورد نظر از محصولات استراتژیک و با اهمیت ویژه در دنیا بوده و تنها چند کشور قادر به تولید آن باشد.

وانادیوم یکی از همین محصولات است که علاوه بر دارا بودن تمامی این ویژگی‌ها کاربردهای وسیعی در عرصه‌های مختلف به ویژه عرصه‌های دفاعی و پزشکی دارد که محققین و مخترعین یک شرکت دانش‌بنیان در قزوین موفق به استحصال اکسید آن از دل پسماندهای صنعتی شده‌اند.

به گفته مدیرعامل شرکت دانش بنیان عصر صنعت سبز کاسپین، کارشناسان این شرکت که در قزوین در حوزه مدیریت پسماندهای صنعتی فعالیت دارد، پس از انجام تحقیقات و مطالعاتی در این زمینه، توانسته‌اند به بازیافت این محصول ارزشمند از پسماندهای صنعتی بپردازند و بدین ترتیب یک تهدید برای زمین را به یک فرصت مهم برای توسعه کشور در حوزه‌های ویژه‌ای فراهم آورند.

محمدرضا ذوالفقارپور در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح‌قزوین، با اشاره به وانادیوم به عنوان یک محصول استراتژیک در کشور اظهار کرد: پنتا اکسید وانادیوم، یک ماده نسبتا کمیاب و به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد است که از فرآورده‌های باارزش این فلز کمیاب به حساب می‌آید و وانادیوم بسیار محکم و مقاوم است و در صنایع هوا و فضا، استفاده زیادی دارد.

وی تصریح کرد: سنگ‌آهن‌های تیتانیوم و وانادیوم‌دار یکی از بزرگ‌ترین منابع وانادیوم در دنیا هستند و در بخش‌هایی از ایران هم این معادن و منابع وجود دارد؛ اما محققین شرکت دانش بنیان عصر صنعت سبز کاسپین با انجام مطالعاتی توانسته‌اند به بازیافت این محصول ارزشمند از پسماندهای صنعتی موفق شوند و اکنون آمادگی لازم برای راه‌اندازی خط بازیافت پنتا اکسید وانادیوم را داریم.



مدیرعامل شرکت دانش بنیان عصر صنعت سبز کاسپین با اشاره به درخواست این مجموعه از مدیران گفت: درخواست و تقاضایی که از مسئولین داریم این است که سایت پسماند صنعتی استان قزوین اجازه بازیافت پسماندها و تولید این محصول دانش‌بنیان که استفاده گسترده‌ای در صنایع شیمیایی فلزی و صنعت هوافضا را دارد، بدهند.

وی در پایان گفت: به نظر می رسد گزارش‌هایی که از وضعیت شرکت به مدیریت ارشد استان قزوین می‌رسد، به درستی نتوانسته است آنچه که هست را بیان کند و انتظار داریم مدیران استان قبل از هر تصمیم‌گیری، واکاوی و بررسی کافی داشته باشند.

هرمز محمودی راد در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین گفت: تصمیمات تصمیم گیرندگان ستاد تسهیل و رفع موانع تولید درست مانع تولید شد؛ زیرا در پی فرمایشات مقام معظم رهبری و همه دلسوزان به نظام مبنی بر اینکه از خام فروشی پرهیز کنید، تصمیم ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان متکی بر این شد که دوباره خام فروشی‌ها از سر گرفته شود؛ زیرا محصول تولیدی واحد وانادیوم دقیقا در راستای تاکید رهبری و مسئولین نظام مبنی بر پرهیز از خام فروشی است.

مدیرکل اسبق حفاظت محیط زیست استان‌های فارس و خوزستان بیان کرد: واحدهای صنعتی که از سوخت نامناسب و سنگین بهره‌گیری می‌کنند و خود به نوعی آلودگی هوا را سبب می‌شوند، پسماندهایشان هم در صورت عدم مدیریت صحیح به نوبه خود یک عارضه زیست محیطی به حساب می‌آید.


این کارشناس ارشد محیط زیست افزود: فرایند واحد تولید اکسید وانادیوم در محل سایت پسماند صنعتی قزوین خود یک کار زیست محیطی و جلوگیری از خام فروشی و تبدیل آن به یک ماده استراتژیک در صنعت فولاد و صنایع دفاعی کشور است.

وی تصریح کرد: پنتا اکسید وانادیوم که محصول ناشی از بازیافت پسماندهای صنعتی است، ضمن برطرف کردن نیاز کشور به ویژه در صنایع دفاعی که بسیار مهم و استراتژیک است؛ یک فعالیت زیست محیطی عقلایی محسوب می‌شود.

محمودی‌راد در ادامه گفت: اینکه این فعالیت در محل سایت پسماندهای صنعتی انجام می‌گیرد، به واقع عبارت «هر چیز به جای خویش نیکوست» مصداق پیدا می‌کند؛ زیرا با بهره گیری از این پسماند به عنوان ماده اولیه، نه تنها فضای زیادی برای دپو و نگهداری آن به کار گرفته نمی‌شود بلکه موجبات پیشگیری و ممانعت از آلودگی و مشکلات زیست محیطی بعدی را فراهم می‌آورد.

وی افزود: در تصمیمات جلسه رفع موانع تولید بدون واکاوی و در نظر گرفتن معیارها و ضوابط زیست محیطی حکم حکومتی غیر ضابطه‌ای صادر شد زیرا ضوابط استقرار صنایع واحدهای خدماتی و تولیدی از کتاب قوانین و مقررات محیط زیست حاکی از آن است که محل استقرار این واحد مطابق با ضوابط و مقررات باشد.



این کارشناس ارشد محیط زیست اذعان کرد: چقدر مهم بود و مطلوب واقع می‌شد که به گزارش متصدیان امر تولید این محصول توجه شده و سپس تصمیم گیری صورت می‌گرفت؛ زیرا با توجه به اینکه همه پسماند صنعتی در خط بازیافت، به تولید محصول حاوی وانادیوم منتهی نمی‌شود؛ پس به ناچار بخشی از دور ریزهای ناشی از فعالیت بازیافت می‌بایست در همان محل امحا شود.

وی عنوان کرد: آیا سزاوار است پسماند صنعتی بدون بازیافت در لندفیل امحا شوند و امر بازیافت که یک کار عقلایی علمی و مطابق با ضابطه است و از طرفی منتهی به تولید محصولی استراتژیک می‌شود در آن محل استقرار نیابد؟

محمودی‌راد در پایان گفت: پیشینه تصمیم‌گیران مرکزنشین در مورد سایت پسماند صنعتی قزوین حاکی از غیر واقعی بودن نگرش آن‌ها بر این مجموعه است.

گفتنی است؛ در جلسه ستاد رفع موانع تولید استان که در نوزدهم اسفند ماه 99 با حضور استاندار قزوین برگزار شد، جمالی‌پور با تکیه بر گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین درباره امکان ایجاد خط بازیافت وانادیوم توسط یک شرکت دانش بنیان گفت: اگر می‌خواهند تولید داشته باشند می‌بایست در درون شرکت شهرک‌های صنعتی فعالیت کنند.

این در حالی است که به گفته کارشناسان این واحد دانش بنیان، تولید این محصول یک نوع بازیافت است و بر اساس ضوابط علمی، بازیافت باید در محل جمع آوری پسماندها که ماده اولیه محصول هستند انجام شود تا ضمن کاهش هزینه‌ها، آسیب‌های ناشی از حمل و نقل به محیط زیست تحمیل نشود.

بی شک یکی از مهم‌ترین ارکان قدرت جمهوری اسلامی ایران، توسعه فعالیت‌های دانش بنیان و تولیدات و صادرات غیر نفتی است و وانادیوم هم از جمله این محصولات است که به عنوان یک محصول استراتژیک می‌تواند در راستای بومی‌سازی و رونق صنایع دفاعی و هوافضا در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان