۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین تراکم داده بی سابقه با تولید دیسک نوری ۷۰۰ ترابایتی
کد خبر: ۳۴۸۸۴۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۲۴ ساعت: ۱۱:۴۹ ↗ لینک کوتاه

تراکم داده بی سابقه با تولید دیسک نوری ۷۰۰ ترابایتی

محققان در حال کار بر روی موادی هستند که می‌توان به کمک آن‌ها دیسک‌های نوری ۷۰۰ ترابایتی تولید کرد.

تراکم داده بی سابقه با تولید دیسک نوری ۷۰۰ ترابایتی

به گزارش سرویس علم و فنتاوری صبح قزوین؛ محققان موفق به ساخت دستگاهی شدند که مقدار داده‌ای معادل ۲۸ هزار بلوری ۲۵ گیگابایتی را درون یک دیسک نوری ۱۲ سانتی متری با ظرفیت تخمینی ۷۰۰ ترابایت ذخیره می‌کند. دانشگاهیانی از دانشگاه علوم و فناوری شانگ‌های (USST)، دانشگاه RMIT و دانشگاه ملی سنگاپور (NUS)، به طور مشترک برای نشان دادن سازوکاری تلاش کردند که تراکم داده‌های رسانه‌های نوری را بهبود بخشند.

مراکز داده مبتنی بر دیسک نوری

در مقاله‌ای که به تازگی در یک مجله منتشر شده است محققان ادعا کردند، در حالی که ذخیره اطلاعات نوری با قابلیت لیزر، بهترین گزینه برای پاسخگویی به تقاضای اطلاعات در حال رشد است، ماهیت پراکندگی نور اندازه بیت‌های اطلاعاتی را که می‌توان ضبط کرد محدود کرده است، به همین دلیل ظرفیت ذخیره سازی دیسک‌های نوری را محدود می‌کند. تحقیقات آن‌ها بخشی از تلاش‌های مداوم برای یافتن ابزار‌های کارآمد ذخیره سازی اطلاعات است، در حالی که با پایان وابستگی آن‌ها به دیسک‌های مغناطیسی با طول عمر محدود، رد پای کربن در مراکز داده کاهش می‌یابد.

تراکم داده بی سابقه با تولید دیسک نوری ۷۰۰ ترابایتی

در عوض، آن‌ها از یک ماده نانوکامپوزیتی جدید استفاده می‌کنند که ترکیبی از پوسته‌های اکسید گرافن و نانوذرات تبدیل شده (UCNP)، برای دستیابی به تراکم داده‌ای بی سابقه است. محققان همچنین خاطرنشان کردند که این فناوری از لیزر‌های موج مداوم ارزان قیمت استفاده می‌کند، که در ادامه به کاهش هزینه‌های عملیاتی در مقایسه با روش‌های سنتی نوشتن نوری که به لیزر‌های پالسی گران و بزرگ متکی هستند، کمک خواهد کرد.

در حالی که پیشرفت‌هایی برای بهینه سازی فناوری مورد نیاز است، نتایج راه‌های جدیدی را برای حل چالش جهانی ذخیره سازی داده‌ها نشان می‌دهند. این فناوری برای تولید انبوه دیسک‌های نوری مناسب است، به طوری که پتانسیل آن بسیار زیاد است.

منبع:باشگاه خبر نگاران

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان