۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین ۵هزار واحد مسکونی در مهرگان احداث می‌شود/ اختصاص ۲۵۰هکتار زمین برای توسعه ناحیه شهری مهرگان
کد خبر: ۳۴۸۷۷۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۲۱ ساعت: ۹:۳۰ ↗ لینک کوتاه

معاون عمرانی استاندار قزوین:

۵هزار واحد مسکونی در مهرگان احداث می‌شود/ اختصاص ۲۵۰هکتار زمین برای توسعه ناحیه شهری مهرگان

معاون عمرانی استاندار قزوین گفت: حدود پنج هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی برای ناحیه شهری مهرگان در نظر گرفتیم؛ چراکه در سایر مناطق استان قزوین محدودیت زمین داریم.

۵هزار واحد مسکونی در مهرگان احداث می‌شود/ اختصاص ۲۵۰هکتار زمین برای توسعه ناحیه شهری مهرگان
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، نشست خبری بودجه نهایی شهرداری محمدیه و ناحیه شهری مهرگان در سال ۱۴۰۰ و امضاء توافقنامه اداره کل راه و شهرسازی با شهرداری محمدیه شب گذشته(چهارشنبه) در سالن جلسات مدیریت بحران استانداری قزوین برگزار شد.

علی فرخزاد در این جلسه اظهار کرد: این اتفاق در شرایط سخت اقتصادی می‌تواند برای مردم امیدآفرین باشد؛ بودجه در نظر گرفته شده در کل و در جمع این پنج تفاهم‌نامه‌ها شامل ۱۸۰میلیارد تومان اعتبار است و بیشتر جنبه قرارداد اجرا دارد؛ به طوریکه اکنون منابع مالی آن پیش‌بینی شده و از همین فردا قابلیت اجرایی دارد.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین تفاهم‌نامه‌ها بین شهرداری و اعضای شورای شهر محمدیه مبادله می‌شود، افزود: در طرح جامع برای ناحیه شهری مهرگان ۱۲۰هزار نفر جمعیت در آینده پیش‌بینی شده که اکنون هم بین ۵۰تا۶۰هزار جمعیت دارد، می‌توان گفت که دومین شهر بزرگ استان پس از شهر قزوین خواهد شد.

احداث پنج هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی در مهرگان

معاون عمرانی استاندار قزوین ادامه داد: حدود پنج هزار واحد مسکونی در قالب اقدام ملی برای این ناحیه شهری در نظر گرفتیم که سرریز جمعیت به ناحیه مهرگان را خواهیم داشت؛ چراکه در سایر مناطق استان قزوین محدودیت زمین داریم.


فرخزاد ابراز کرد: ۲۵۰هکتار زمین به عنوان توسعه ناحیه شهری مهرگان دیده شده که سال آینده عملیات آن از محل همین تفاهم‌نامه‌ها اجرایی خواهد شد؛ تسهیل در عبور و مرور برای ناحیه شهری مهرگان با شهر قزوین را پیش‌بینی کردیم که فاز اول آن به کورانه و فاز دوم به میدان شورای قزوین متصل می‌شود که ساده‌ترین مسیر دسترسی مهرگان به قزوین را خواهیم داشت و این منطقه بهترین موقعیت مکانی را پیدا خواهد کرد.

این مقام مسئول یادآور شد: اکنون یک مجتمع تجاری و مسجد را در مهرگان در حال ساخت داریم که امیدوارم تا سال آینده به بهره‌برداری برسد و یک سایت ورزشی و درمانی برای این ناحیه شهری پیش‌بینی شده است و فراخوان آن برای جذب سرمایه‌گذار اعلام شده است.

وی تصریح کرد: موضوع پیمایشی شدن عوارضی از خواسته‌های مهم مردم بود که با پیگیری‌های مسئولین استان این اتفاق افتاد؛ عقد این تفاهم‌نامه‌ها و اقدامات نیز اتفاق بزرگی است که باید به نحو مطلوبی به اطلاع مردم برسد؛ چراکه کل اعتبارات عمرانی ما از محل استان حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰میلیارد تومان در سال۹۹ بوده در حالی که هزینه کردن ۱۸۰میلیارد تومان فقط برای مهرگان کار بزرگی است.

معاون عمرانی استاندار قزوین در پایان گفت: کار ما فارغ از نگاه‌های سیاسی و جریان‌های سیاسی، کار عمرانی و شهرسازی است و تا آخرین لحظه هم در هر جایگاهی که هستیم انجام وظیفه خواهیم کرد.

مهرگان جزو ناحیه‌های شهری پرجمعیت استان است

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در ادامه این جلسه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ناحیه شهری مهرگان در سال جاری، اظهار کرد: شهر مهرگان با سه هدف اسکان، اشتغال و سرریز بار جمعیتی شهر قزوین پیش‌بینی شده بود که ۲۵هزار واحد مسکن مهر در آن ساخته شده و اکنون حدود ۶۰هزار جمعیت دارد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون مهرگان جزو ناحیه‌های شهری پرجمعیت استان است، افزود: سرعت مهاجرپذیری و اسکان در مهرگان به گونه‌ای بوده که طراحی زیرساخت‌های شهری در این ناحیه هنوز تکمیل شده و نواقصی دارد؛ طی سفر وزیر راه و شهرسازی به قزوین نیز تأکید جدی بر رفع نواقص و تکمیل زیرساخت‌ها در این منطقه داشتند.

مبارک قدم بیان کرد: یکی از تفاهم‌نامه‌ها فی‌مابین معاونت عمرانی استانداری قزوین، راه و شهرسازی استان و شهرداری محمدیه است که عمدتا مربوط به تکمیل و آماده سازی معابر، احداث خدمات روبنایی و زیربنایی، احداث پارک و تکمیل فضاهای شهری با ارزش هزار میلیارد ریال است.

این مقام مسئول ادامه داد: تفاهم‌نامه بعدی بین معاونت عمرانی استاندار، اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل آب و فاضلاب شهری است که ایجاد شبکه‌های توزیع آب، حفر چاه‌ها برای تامین آب، احداث مخازن آب، اجرا و احداث پمپاژ آب، اجرای شبکه فاضلاب و نصب انشعابات و کمک به تصفیه آن از جمله مفاد این تفاهم‌نامه به ارزش ۶۰۰ میلیارد ریال است.


مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اذعان کرد: تفاهم‌نامه دیگر بین برنامه و بودجه، راه و شهرسازی و نوسازی شهرداری است که اعتبار آن ۶۰میلیارد ریال است، تفاهم‌نامه مشترکی هم بین سازمان مدیریت برنامه، راه و شهرسازی و اداره کل ارشاد است که در جهت ایجاد فضاهای فرهنگی با ارزش ۹۰میلیارد ریال است.

این مقام مسئول افزود: تفاهم‌نامه مشترکی هم بین اداره کل راه و شهرسازی استان و فرماندهی نیروی انتظامی استان قزوین برای احداث یک باب کلانتری به ارزش ۴۰میلیارد ریال منعقد شده است؛ همچنین احداث پنج هزار واحد مسکونی اقدام ملی برای فاز دوم توسعه این ناحیه منفصل شهری در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی هم دو سایت ورزشی و درمانی برای ناحیه شهری مهرگان در نظر گرفتیم که سال آینده به بخش خصوصی واگذار خواهد شد؛ همچنین باتوجه به تردد ساکنین مهرگان به شهر محمدیه برای انجام امورات بانکی نیر دو باب بانک برای این ناحیه شهری در نظر گرفته شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در پایان گفت: یکی دیگر از موضوعات بحث پرداخت عوارضی ۱۸۰۰تومانی برای ساکنان مهرگان بود که اکنون به صورت پیمایشی و با کاهش به رقم ۴۰۰تومان پرداخت می‌کنند؛ اما باتوجه به توسعه این ناحیه شهری لازم است که یک جاده مستقل برای آن ایجاد شود که طرح آن برای تایید به وزارتخانه ارسال شده است.
انتهای پیام/1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان