۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ساخت‌وسازهای غیرمجاز در باغات قزوین قلع‌وقمع می‌شود/ پیشنهاد نامگذاری پنجاه بدر به عنوان روز باغستان‌ها
کد خبر: ۳۴۸۶۹۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۱۸ ساعت: ۹:۲ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح‌قزوین از جلسه شورای حفظ باغستان‌های سنتی؛

ساخت‌وسازهای غیرمجاز در باغات قزوین قلع‌وقمع می‌شود/ پیشنهاد نامگذاری پنجاه بدر به عنوان روز باغستان‌ها

در جلسه شورای حفظ باغستان‌های سنتی قزوین مطرح شد: باید به شدت از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری شود و دستگاه‌های متولی از اهرم قانونی خود و از مجوزهای جمع‌آوری و قلع و قمع بهره ببرند.

ساخت‌وسازهای غیرمجاز در باغات قزوین قلع‌وقمع می‌شود/ پیشنهاد نامگذاری پنجاه بدر به عنوان روز باغستان‌ها
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ علی فرخزاد در جلسه شورای باغستان‌های سنتی قزوین که در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در ۱۰سال اخیر رویکردها در حفظ باغستان بسیار تغییر کرده است؛ چراکه در گذشته مباحث در مورد قطع درختان و توسعه شهر به سمت باغستان بود اما اکنون رویکردها کاملا متفاوت شده است.

وی افزود: در گذشته در این جلسات از حضور باغداران خبری نبود اما اکنون این عزیزان حضور دارند و ما از نقطه نظرات سازنده آن‌ها بهره‌مند می‌شویم.

معاون عمرانی استاندار قزوین در ادامه با اشاره به نظرات ارائه شده ابراز کرد: یکی از موضوعات مهم تشکیل کمیته‌های چندگانه مثل کمیته آب که متشکل از آب منطقه‌ای، آبفا و جهاد کشاورزی است که استفاده از پساب تصفیه خانه‌ها برای آبیاری باغستان نیز مطرح می‌شود.

این مقام مسئول درباره کمیته حفاظت و امنیت باغ‌ها عنوان کرد: این کمیته‌ها باید به شدت از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کنند و دستگاه‌های متولی از اهرم قانونی خود و از مجوزهای جمع‌آوری و قلع و قمع بهره ببرند.

وی با اشاره به تشکیل اتاق‌های فکر برای حفاظت از باغستان گفت: نسخه‌ای که برای باغستان می‌پیچیم با باغات کلان قابل مقایسه نیست و باید باغداران به احیای باغات خود ترغیب شوند و ما باید از این باغداران حمایت کنیم.

شورا و شهرداری در بودجه
۱۴۰۰ برای احیای باغستان اعتباراتی را لحاظ کنند

فرخزاد در ادامه از اقدامات آب منطقه‌ای استان در احیای کانال‌های آبیاری باغات و بازگشایی مسیر رودخانه‌هایی مثل زویار و بازار تقدیر کرد و افزود: قطعا بدون کمک باغداران نمی‌توانیم در این عرصه موفق شویم و با کسانی که نخاله‌های ساختمانی را در باغستان می‌ریزند برخورد خواهیم کرد.

معاون عمرانی استاندار قزوین با اشاره به بارش کم در سال جاری نیز استفاده از پساب تصفیه خانه را برای آبیاری باغستان ضروری دانست و از جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی، خواست که با ارائه تسهیلات به باغداران در صورت نیاز نیز آموزش لازم در سموم دفع آفات را داشته باشد.


این مقام مسئول در ادامه از ثبت باغستان در میراث فرهنگی یاد کرد و گفت: این ثبت نیاز به اعتبار دارد و ما بخشی از این اعتبار را در اعتبارات ستاد بحران پیش‌بینی کرده‌ایم که به محض تامین اعتبار اختصاص خواهد یافت؛ شورا و شهرداری در بودجه ۱۴۰۰ برای احیای باغستان اعتباراتی را لحاظ کنند.

مدیریت پساب‌ها برای آبیاری باغات

در این جلسه همچنین مدیرکل آب منطقه استان با اشاره به کم آبی در سال جاری اظهار کرد: اگر امکان داشته باشد استخرهایی در محوطه باغستان ساخته شود که در فصول پربارش بتوان آب را در آن‌ها ذخیره و برای فصول کم آب استفاده کرد.
 
یدالله ملکی ادامه داد: دو سال مداوم ترسالی داشتیم و اکنون هشت میلیون متر مکعب آب از طالقان برای این زمینه در نظر داریم که هر زمان باغداران بخواهند می‌توانیم برای آن‌ها اختصاص دهیم.

شهردار قزوین در پایان جلسه از سابقه تاریخی باغستان در سفرنامه ناصر خسرو نام برد و بیان کرد: هر چه پیش می‌رویم به عمق سنت‌های قدیمی که از نیاکان به ما رسیده بیشتر پی می‌بریم و اکنون به دوره‌ای برگشتیم که دغدغه‌مند این فرهنگ شده‌ایم.

طاهرخانی افزود: هر کدام از بخش‌ها اعم از آب منطقه‌ای، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و دستگاه‌های دیگر باید به کار خود التزام داشته باشند و شهرداری در ارائه خدمات همیار آن‌هاست و بحث دیمی بودن باغات که در ۲۰ سال گذشته به همین صورت آبیاری شده یک هنر است.

وی تصریح کرد: با کسانی که نخاله‌ها را در حریم باغستان تخلیه می‌‌کنند برخورد می‌کنیم و پیشنهاد می‌خواهم که روز ۵۰ به در، به عنوان روز باغستان نامگذاری شود؛ همچنین چاه‌خانه‌ها در این مکان باید تقویت شده و ماهیت آن‌ها حفظ شود.

گفتنی است؛ در این جلسه همچنین تعدادی از باغداران باغستان حضور داشتند که نظرات، پیشنهادات و مشکلات خود را با مسئولین در میان گذاشتند.
انتهای پیام/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان