۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین همت جوانان قزوینی برای حفظ تنفس‌گاه‌های طبیعی/ نهال‌هایی که به نام شهدای هسته‌ای غرس شد
کد خبر: ۳۴۸۶۷۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۱۶ ساعت: ۱۵:۴۹ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح‌قزوین از روزی به نام درختکاری؛

همت جوانان قزوینی برای حفظ تنفس‌گاه‌های طبیعی/ نهال‌هایی که به نام شهدای هسته‌ای غرس شد

جوانان دوست‌دار محیط زیست قزوین در اراضی روستای مهدی آباد به یاد شهدای هسته‌ای چند اصله نهال غرس کردند.

همت جوانان قزوینی برای حفظ تنفس‌گاه‌های طبیعی/ نهال‌هایی که به نام شهدای هسته‌ای غرس شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح‌قزوین؛ جوانان قزوینی که عده‌ای از آن‌ها از دانشجویان رباتیک دانشگاه آزاد باراجین قزوین هستند، دور هم جمع شده‌ و با ایده‌های نو و خلاقانه تلاش دارند در جهت حفظ محیط زیست گام‌های مؤثری بردارند و نام گروه خود را مجمع فعالان زیست محیطی نگاه سبز مینودری گذاشته‌اند.

این جوانان فعالیت خود را به استان قزوین محدود نکرده‌اند و از طریق فضای مجازی موفق شده‌اند در سطح کشور اعضای مختلفی را جذب کنند.

مجمع فعالان زیست محیطی نگاه سبز مینودری از سال 94 فعالیت خود با 9 عضو آغاز کرد و اکنون بیش از 500 عضو فعال در استان قزوین و بیش از 4 هزار عضو در محدودهٔ سنی 15 الی 35 سال در سطح کشور دارد.

مجمع محیط زیستی نگاه سبز مینودری از سال 94 با 9 نفر فعالیت خود را با برنامه‌های فرهنگ‌سازی اعم از جمع‌آوری زباله‌های اطراف شهر و داخل شهر مانند مکان‌های تفریحی آغاز کرد و تاکنون حدود 50 برنامهٔ حضوری برای پاکسازی شهر داشته است، هم‌چنین ما برنامهٔ غرفه‌های زیست محیطی را داشته‌ است که در این غرفه‌ها ضمن معرفی محصولات سبز محیط زیستی، اقدام به فروش این محصولات نیز کرده‌اند.


این مجمع در جشنوارهٔ خیریهٔ مهرعلی نیز غرفهٔ محیط زیستی داشتند که در آن کیسه‌های پارچه‌ای را به‌عنوان جایگزین پلاستیک معرفی کرده و و کمپین‌های «نه به پلاستیک» را راه‌اندازی کردند.

هفته درختکاری بهانه ای شد که این جوانان دیار مینودری به همراه فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون محیط زیست مجلس در روستای مهدی آباد استان قزوین حاضر شوند و نهال‌هایی را به یاد شهدا و با هدف حفظ محیط زیست استان خود بکارند.

محمدبیگی در این مراسم درختی را با یاد و نام شهید هسته‌ای، شهید محسن فخری زاده غرس کرد و در حاشیه این مراسم ضمن تاکید بر کار پسندیده درختکاری اظهار کرد: باعث افتخار است که در جمع جوانان و فعالان محیط زیست هستیم تا در کاشت درختان مثمر و غیرمثمر سهیم باشیم.

وی افزود: یک خیزش خوب برای نهضت مراقبت از گیاهان و درختان در استان به راه افتاده و خصوصا جوانان به این کار علاقه و اهتمام دارند که برای ما بسیار ارزشمند است.

سخنگوی کمیسیون محیط زیست مجلس ابراز کرد: درختان، ریه‌های کره زمین هستند و مراقبت از آن‌ها درواقع مراقبت از خود ماست لذا لازم است که ما برای نسل‌های آینده یادگاری‌های خوبی بر جای بگذاریم و چه چیز بهتر از کاشت درخت می‌تواند باشد.

نهضت درختکاری در استان صنعتی قزوین باید نهادینه شود

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به خواص درخت تاکید کرد: کاشت درخت در بلندمدت می‌تواند هم به محیط زیست زیبایی ببخشد و هم اکسیژن را برای طبیعت تامین کند.

محمدبیگی با اشاره به موقعیت صنعتی قزوین بیان کرد: در استان قزوین که یک استان صنعتی و کشاورزی است و به دلیل وجود صنایع مختلف، میزان آلایندگی آن بالاست و در معرض تردد و حمل ونقل استان‌های همجوار قرار دارد نیز باید نهضت درختکاری بیش از گذشته گسترش یابد.

وی تاکید کرد: امیدواریم با کاشت درختان و مراقبت از نهال‌ها و به ثمر نشاندن آن‌ها شاهد محیط زیستی مفرح، طبیعی و سالم باشیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس در پایان گفت: باید تلاش کنیم تا نسل‌های آینده بر خود ببالند که در جامعه‌ای زندگی می‌کنند که به طبیعت و محیط زیست شاداب بها داده می‌شود.

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان قزوین در حاشیه این برنامه اظهار کرد: ۱۵ اسفند در تقویم ما به عنوان روز نمادین درختکاری نامگذاری شده و در کنار آن هفته‌ای هم به این نام داریم و این رویکرد را در محیط زیست دنبال می‌کنیم که مردم و مسئولین موظف به حفاظت از درختان هستند.

عبدالحسین مظفری در ادامه بیان کرد: نگاه اصلی این است که گام حفاظتی در مراقبت از درختان برداشته شود، درختکاری بسیار پسندیده است ولی نباید در مناطقی درختان را قطع کنیم و در منطقه‌ای دیگر بکاریم.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر ما رویکرد حفاظتی را نهادینه کنیم و حفاظت از گونه‌های مختلف درختان را توسعه دهیم این کار بسیار اساسی خواهد بود و طبیعتا کاشت درخت هم در این راستا مفید خواهد بود.

گام حفاظتی باید در مراقبت از درختان برداشته شود

وی با اشاره به اهمیت درختان در محیط زیست، یادآور شد: درختان علاوه بر این که اکسیژن مورد نیاز انسان را تامین می‌کنند، در تامین آب‌های زیرزمینی نقش بسزایی دارند و این خود نقش موثر آن‌ها را در منابع آبی که در این حوزه با چالش جدی مواجه هستیم، نشان می‌دهد.

مظفری بر نقش دیگر درختان در تنوع محیط زیست جانوران را یاد آور شد و گفت: هر درخت، خود یک زیستگاه است برای پرندگان یا گونه‌های مختلف جانوری و حتی حشرات، بنابراین یک درخت خدمات بسیاری را به انسان و طبیعت اطراف خود و جانوران ارائه می‌دهد.

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان قزوین در پایان گفت: رویکرد محیط زیست آن است که با استفاده از توانمندی گروه‌های دوستدار محیط زیست بتوانیم گام‌های موثری در راستای توسعه و نگهداری از درختان در زیست بوم برداریم.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان