۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ۲۰۰هزار اصله نهال رایگان درقزوین توزیع می‌شود/ تشکیل ۲۸۷پرونده تعرض و تصرف اراضی ملی
کد خبر: ۳۴۸۶۵۵ نویسنده: محسن قاسم زاده تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۱۵ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

سرپرست منابع طبیعی استان درمصاحبه با صبح‌قزوین:

۲۰۰هزار اصله نهال رایگان درقزوین توزیع می‌شود/ تشکیل ۲۸۷پرونده تعرض و تصرف اراضی ملی

سرپرست منابع طبیعی استان قزوین گفت: به مناسبت هفته منابع طبیعی بیش از ۲۰۰هزار اصله نهال رایگان در میان شهروندان توزیع خواهد شد تا شاهد توسعه فضای سبز در استان قزوین باشیم.

۲۰۰هزار اصله نهال رایگان درقزوین توزیع می‌شود/ تشکیل ۲۸۷پرونده تعرض و تصرف اراضی ملی
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، درختکاری در ایران دارای پیشینه تاریخی و جزء سنت‌های دیرینه ایرانیان باستان بوده است؛ در زمان‌های قدیم ایرانیان جشن‌های بزرگ و خاصی داشته‌اند، یکی از این جشن‌ها درختکاری بوده که هر سال در ۱۵ اسفند نیز مردم با حضور در باغ‌ها و جنگل‌ها اقدام به کاشت نهال‌های جوان می‌کردند.

این رسم تاکنون نسل به نسل در ایران ادامه پیدا کرده و ما هم اکنون هم سال روز درختکاری را با یکدیگر جشن می‌گیریم و درخت می‌کاریم، در واقع با این کار ایرانیان با هدیه دادن یک نهال به طبیعت پیشواز بهار و زیبایی باشکوهی می‌روند که در انتظارمان است.

همچنین هرگز نباید نقش درختان در جلوگیری از بروز سیل و پدیده‌هایی مانند بیابان‌زایی و جلوگیری از ریزگردها را نادیده گرفت، در شهرهایی که احتمال بروز سیل وجود دارد این درختان هستند که می‌توانند کمک بزرگی در جلوگیری از خرابی‌های احتمالی داشته باشند؛ همچنین در شهرهای ساحلی که در حاشیه دریاها قرار دارد اهمیت بسیار بالایی دارد.


شناسایی چهار ذخیره‌گاه جنگلی جدید در استان قزوین
 
محسن قاسم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، با اشاره به اهمیت حفاظت از منابع طبیعی اظهار کرد: منابع طبیعی متعلق به آحاد جامعه است و با اقدامات انجام شده توسط همکاران تلاش می‌کنیم حافظ منابع طبیعی باشیم.

وی افزود: چهار ذخیره‌گاه جنگلی جدید در استان قزوین به مساحت 667هکتار شناسایی شدند که در روستا‌های حسن‌آباد و حسین‌آباد طارم سفلی، زیتک کوهین و اکوجان الموت غربی واقع شده‌اند.

سرپرست منابع طبیعی استان قزوین با اشاره به اجرای طرح کاداستر یا حدنگاری اراضی ملی و صدور اسناد تک برگی، بیان کرد: با اجرای طرح کاداستر و حدنگاری، مداخلات در اراضی ملی کاهش می‌یابد و استعلام‌ها در کم‌ترین زمان ممکن صادر می‌شود.

کشت گیاهان دارویی در ۳۰۰هکتار از اراضی 

قاسم‌زاده همچنین از تشکیل 278پرونده تعرض و تصرف اراضی ملی در استان قزوین به مساحت هزار و 812هکتار طی سال جاری خبر داد و گفت: در این مدت همچنین 85پرونده تعیین تکلیف و به واسطه آن شاهد آزادسازی 670هکتار از اراضی ملی استان بودیم.

وی عنوان کرد: امسال همچنین از تصرف و تجاوز به 87هکتار از اراضی ملی استان قزوین در حین ارتکاب تخلف با حضور نمایندگان دستگاه قضا و نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی جلوگیری شد.


سرپرست منابع طبیعی استان قزوین ابراز کرد: طرح‌های آبخیزداری در سطح 27هزار و 817هکتار از اراضی ملی استان قزوین از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا می‌شود که مزایایی، همچون تقویت منابع آب، جلوگیری از فرسایش خاک و پیشگیری از سیل را به دنبال دارد.

عملیات زراعت چوب در 60هکتار از اراضی استان قزوین

این مقام مسئول عنوان کرد: امسال به مناسبت هفته منابع طبیعی بیش از 200هزار اصله نهال رایگان در میان شهروندان توزیع خواهد شد تا شاهد توسعه فضای سبز در استان قزوین باشیم.

وی ادامه داد: عملیات زراعت چوب در سطح 60هکتار از اراضی ملی با بوته صنوبر در شهرهای آوج و تاکستان انجام شده و طرح مرتع‌داری چند منظوره نیز در 33هزار هکتار از اراضی در حال تهیه و تدوین است که 13هزار و 500هکتار به بهره برداران واگذار شده است.

سرپرست منابع طبیعی استان قزوین در پایان کشت گیاهان دارویی را از دیگر اقدامات این سازمان دانست و گفت: امسال 301هکتار گونه گیاه دارویی در استان قزوین کشت شده است که می‌توان به آویشن، کاکوتی، گل ختمی، باریجه، کما، خارشتر اشاره کرد.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان