۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آموزش قبل از ازدواج اقدامی موثر برای کاهش طلاق/چه کسانی برای ازدواج با هم مناسب نیستند
کد خبر: ۳۴۸۵۸۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۱۱ ساعت: ۹:۳۰ ↗ لینک کوتاه

در صحبت‌های کارشناس ارشد روانشناسی مطرح شد

آموزش قبل از ازدواج اقدامی موثر برای کاهش طلاق/چه کسانی برای ازدواج با هم مناسب نیستند

کارشناس ارشد روانشناسی گفت: ازدواج موفق دو ویژگی اساسی رضایت و پایداری را داراست؛ برای داشتن یک زندگی رضایت بخش و با دوام، فرد باید قبل از ازدواج آموزش ببیند؛ درواقع آموزش قبل از ازدواج یک اقدام موثر برای کاهش طلاق و هزینه‌های آن است.

آموزش قبل از ازدواج اقدامی موثر برای کاهش طلاق/چه کسانی برای ازدواج با هم مناسب نیستند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ فاطمه مهرجو در کارگاه آموزش پیش از ازدواج که شب گذشته با همت موسسه مردم نهاد سفیران امید فردا به صورت وبینار برگزار شد؛ اظهار کرد: ازدواج ارتباطی قراردادی بین دو انسان از جنس مخالف(مکمل) به منظور رفع نیازهای جنسی، عاطفی و اجتماعی است.

وی افزود: برای رسیدن به تعریف ساده از ازدواج باید تعریف زندگی مجردی و متاهلی را بدانیم؛ اولین تفاوت در تعریف مفهوم من و ماست؛ در مجردی مفهوم من پررنگ‌تر بوده اما در متاهلی مفهوم ما معنا پیدا می‌کند.

کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: ازدواج یک قرارداد دوطرفه برای تامین نیازهای عاطفی، جنسی و بخشی از نیازهای اجتماعی مانند تشکیل خانواده است؛ کسانی که در شرف ازدواج هستند باید توجه داشته باشند که با ازدواج معجزه رخ نمی‌دهد؛ قرار نیست با ازدواج به آرمان‌هایمان برسیم ضمن اینکه همسرمان ما را رشد نمی‌دهد بلکه خودِ ما مسئول رشد و سعادت خود هستیم.

ازدواج مانند کاشت یک نهال به مراقبت نیاز دارد

وی بیان کرد: ازدواج تولد یک رابطه جدید است و خیلی‌ از زندگی‌های مشترک با عشق فراوان شروع می‌شود اما بعد از گذشت چندسال، همه‌چیز تکراری می‌شود؛ دلیل این اتفاق نیز عدم رسیدگی به رابطه است؛ برای حفظ طراوت رابطه باید تا پایان عمر به آن رسیدگی کرد و در این زمینه تا می‌توان به مطالعه پرداخت، مفاهیم را آموخت و از مشاوره کمک گرفت.

مهرجو بیان کرد: ازدواج به واسطه اینکه یک قرارداد است مسئولیت ایجاد می‌کند؛ ما مسئول هستیم که نیازهای همسرمان را برآورده کنیم حتی اگر حال خودمان خوب نباشد؛ چراکه ازدواج مانند کاشت یک نهال یا تولد یک موجود زنده به مراقبت نیاز دارد.

این مشاور خانواده افزود: ازدواج هم یک قرارداد قانونی(شروطی که در دفترثبت ازدواج امضا می‌شود) و هم یک قرارداد اخلاقی( قول و قرارهای قبل از ازدواج) است؛ در قرارداد قانونی کمتر مشکل به وجود می‌آید؛ معمولا مشکلات از جایی شروع می‌شود که زوجین به شروط زبانی خود پایبند نیستند.
 
ضرورت آموزش پیش از ازدواج
 
مهرجو درباره ضرورت‌ آموزش پیش از ازدواج گفت: ازدواج موفق دو ویژگی اساسی رضایت و پایداری را داراست؛ برای داشتن یک زندگی رضایت بخش و با دوام، فرد باید قبل از ازدواج آموزش ببیند؛ درواقع آموزش قبل از ازدواج یک اقدام موثر برای کاهش طلاق و هزینه‌های آن است.
 
وی ادامه داد: ازدواج شامل یک فرآیند سه مرحله‌ای آشنایی، نامزدی و دوران عقد است و زوجین برای وارد شدن به این مراحل باید آمادگی‌های مهم مانند خودپنداره مثبت، فعالیت مفید، استقلال و خودمختاری، ارتباط موثر با دیگران و نیاز عاطفی و جنسی به جنس مخالف را داشته باشند.
 
این کارشناس ارشد ‌روانشناسی تصریح کرد: برای دوام زندگی باید حدی از جذابیت همچون جذابیت ظاهری(جسمانی و رفتاری)، جذابیت شخصیت، جذابیت موقعیت اجتماعی (وضعیت شغلی، تحصیلی، اقتصادی، اصالت و اعتبار خانوادگی)، جذابیت شباهت‌ها(اندیشه، باورها، نگرش، اهداف) و جذابیت تفاوت‌ها(صفات و شرایطی که نداریم ‌اما می‌خواهیم داشته باشیم) وجود داشته باشد.
 
افراد نامناسب برای ازدواج
 
مهرجو بیان ‌کرد: افرادی با تفاوت سنی زیاد، تفاوت دینی زیاد، تفاوت زیاد فرهنگی، افراد دور از همدیگر و دختر دادن و دختر گرفتن برای ازدواج با یکدیگر مناسب نیستند؛ بنابراین باید از اینگونه ازدواج دوری کرد.
 
وی افرود: معتادین به مواد مخدر، افرادی که به سرعت و شدت عصبانی می‌شوند، کسانی که مسئولیت زندگی خود را برعهده نمی‌گیرند، افراد کنترل‌گر، افراد نابالغ، اشخاص با اختلالات جنسی، کسانی که احساسات خود را بروز نمی‌دهند و کسانی که از روابط قبلی خود هنوز التیام نیافته‌اند از دیگر افراد نامناسب و پرخطر برای ازدواج هستند.
 
توجه به علائم هشداردهنده در ازدواج
 
مشاور خانواده همچنین درباره علائم هشداردهنده در ازدواج گفت: مواردی مانند ازدواج به فاصله کوتاهی از یک فقدان معنی‌دار، آرزوی دورشدن از یک نفر در خانواده پدری، وابستگی مالی یا عاطفی به خانواده، ناشاد بودن دوره کودکی یا نوجوانی و ناسازگاری و رابطه بد با خواهر، برادر یا والدین را باید به عنوان آژیر هشدار تلقی کرد.
 
وی اظهار کرد: هفت ملاک خودآگاه برای انتخاب همسر شامل بلوغ، دوست داشتن خود به اندازه دیگری، لذت از تنهایی به اندازه لذت از باهم بودن، ثبات شغلی، خودخواه نبودن، بیان نظرات با جرات و خودآگاهی می‌شود‌.
 
مهرجو در پایان افزود: شورش علیه والدین، جستجوی استقلال، التیام یک ارتباط شکست‌خورده، فشار خانواده و اجتماع، فرار از یک موقعیت نامطلوب، تنهایی و احساس ترحم از دلایل نادرست ازدواج است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان