۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین توصیه‌های مراقبتی برای درمان فشارخون/ ۲۴درصد قزوینی‌ها مبتلا به فشار خون بالا هستند
کد خبر: ۳۴۸۵۸۵ نویسنده: فاطمه ناجی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۱۱ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با کارشناس کنترل فشارخون معاونت بهداشتی مطرح شد

توصیه‌های مراقبتی برای درمان فشارخون/ ۲۴درصد قزوینی‌ها مبتلا به فشار خون بالا هستند

کارشناس مسئول برنامه پیشگیری و کنترل فشارخون معاونت بهداشتی استان قزوین گفت: در صورتی‌که فشارخون بالا کنترل نشود منجر به عوارض مرگباری می‌شود، فشار خون بالا معمولا علامتی ايجاد نمی‌کند؛ به همين دليل به فشار خون بالا، قاتل خاموش می‌گويند.

توصیه‌های مراقبتی برای درمان فشارخون/ ۲۴درصد قزوینی‌ها مبتلا به فشار خون بالا هستند
فاطمه ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین با اشاره به تعریفی از فشار خون اظهار کرد: فشارخون بالا در نتيجه افزايش فشار بيش از حد طبيعی جريان خون بر ديواره شريان‌ها ايجاد می‌شود؛ مقدار فشارخون بايد براساس چند اندازه گيری که در موقعيت‌های جداگانه و در طول يک دوره زمانی اندازه‌گيری شده، تعيين شود.

وی افزود: اگر فشارخون بطور دائمی بالاتر از حد طبيعی(۱۴۰/۹۰ ميلي‌متر جيوه) باشد، به آن فشارخون بالا می‌گويند که فشار خون بالا معمولا علامتی ايجاد نمی‌کند؛ به همين دليل به فشار خون بالا، قاتل خاموش می‌گويند.

فشارخون و مرگ زودرس
 
کارشناس مسئول برنامه پیشگیری و کنترل فشارخون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: در صورتی‌که فشارخون بالا کنترل نشود منجر به عوارض مرگباری می‌شود، معمولا مبتلایان به فشار خون بالا دچار مرگ زودرس می‌شوند و شايع‌ترين علت مرگ در آنها بيماری‌های قلبی بوده و سکته مغزی و نارسايي کليه نيز از ديگر دلايل مرگ است.
 
وی تصریح کرد: براساس نتايج پیمايش عوامل خطر بیماري‌هاي غیرواگیر، شیوع فشارخون بالا در افراد بالای ۱۸سال در کشور ۲۶٪بوده که این آمار در استان قزوين ۲۴٪است؛ تقريبا از هر چهار نفر يک نفر مبتلا به فشارخون بالاست.
 
ناجی بیان کرد: تا سن ۴۵ سالگی، فشار خون بالا در مردان شايع‌تر است؛ در ۴۵ تا ۵۴ سالگی خطر در دو جنس برابر بوده و بعد از ۵۴ سالگی، خطر ابتلا به فشار خون بالا در زنان بيشتر می‌شود.
 
 شایع‌ترین علل فشارخون بالا
 
وی در‌مورد دلایل فشار خون بالا گفت: ارث، سن، چاقی، فعالیت بدنی کم، مصرف الکل، مصرف زیاد نمک، قرص‌های ضدبارداری خوراکی، جنس و در نهایت ابتلا به بيماری‌های ديابت، بيماری مزمن کليه، تيروئيد، غدد فوق‌کليه يا چربی خون بالا، احتمال بروز فشار خون بالا را بيشتر می‌کند.
 
این مقام مسئول تاکید کرد: بيماران مبتلا به فشارخون بالا در صورت وجود علائمی همچون درد يا فشار روی قفسه سينه، احساس سنکوپ و افتادن، تنگی نفس، احساس ناراحتی روی معده(زیرجناغ) و تعريق سرد احساس خطر کنند.
 
وی افزود: بیماران بعد از مشاهده علائم حمله ‌مغزی: ضعف ناگهانی يا بي‌حسی صورت، بازو يا پا در يک طرف بدن، کاهش ناگهانی بينايی مخصوصاً در يک چشم، به سختی صحبت کردن يا تکلم نامفهوم، سردردهای ناگهانی و شديد، سبکی سر، ناتوانی در حفظ تعادل و افتادن ناگهانی و علائم کليوی مانند درد در پايين کمر، ورم کردن دست و پا، افزايش دفعات ادرار، سوزش و ناراحتی هنگام ادرار کردن و  وجود خون در ادرار بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.
 
درمان فشارخون، در تمام طول عمر
 
ناجی درباره درمان فشار‌خون بالا بیان کرد: فشار خون بالا بيماری است که معمولا در تمام مدت عمر نياز به درمان دارد و لازم است بيمار و خانواده او تحت آموزش قرار بگيرند تا نسبت به بيماری فشار خون و عوارض آن آگاهی کامل پيدا کنند.
 
وی ادامه داد: برای درمان، مراقبت و پیگيری بيماری، مشارکت فرد مبتلا به فشار خون بالا و خانواده وی اهميت به سزایی دارد؛ به طور کلی درمان بيماران مبتلا به فشار خون بالا معمولا به صورت ترکيبی از درمان غيردارويی و درمان دارویی است.
 
کارشناس مسئول برنامه پیشگیری و کنترل فشارخون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: متاسفانه افراد دچار بیماری قلبی و عروقی بیشتر در معرض ابتلا به نوع شدید کرونا هستند و مرگ‌ومیر به دلیل کرونا در این گروه بیشتر است؛ بنابراین نیاز است به بعضی توصیه‌ها عمل کنند.
 
توصیه‌های مراقبتی برای بیماران
 
وی عنوان کرد: بیماران تا جايي كه ممكن است از منزل خارج نشوند؛ در ميهمانی شركت نكنند و به سفر نروند؛ در صورت ضرورت خروج از منزل، از ماسك استفاده کرده و تا جايی كه ممكن است در محل‌های شلوغ حاضر نشوند.
 
ناجی اضافه کرد: افراد در صورت داشتن علائمی مانند تب، سرفه، مشكل تنفسی در اسرع وقت با پزشك معالج يا مراقب سلامت و بهورز مشاوره کرده و در صورت داشتن علامت‌های بيماری، از ماسك استفاده كنند.
 
این مقام مسئول در پایان گفت: بيماران هميشه حداقل برای مدتی داروی ذخيره داشته باشند تا تعداد دفعات مراجعه به داروخانه كمتر شود و طبق دستور پزشك معالج براي كنترل بيماری خود به پزشك مراجعه کنند؛ داروهای‌فشار خون را بطور منظم مصرف کرده و از تغيير در مقدار دارو به طور خودسرانه خودداری و از استعمال دخانيات و الكل نیز پرهيز کنند.
 
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان