۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین بازنشستگی بهورزی که بهانه‌ی تعطیلی خانه بهداشت شد/ محرومیت‌های روستای «عمقین» و وعده‌های بر زمین مانده!
کد خبر: ۳۴۸۵۷۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ساعت: ۱۲:۳۰ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح‌قزوین از مطالبات مردمی؛

بازنشستگی بهورزی که بهانه‌ی تعطیلی خانه بهداشت شد/ محرومیت‌های روستای «عمقین» و وعده‌های بر زمین مانده!

حدود دو سالی است که مرکز خانه بهداشت روستای عمقین تعطیل شده به طوریکه پس از بازنشسته شدن بهورز این مرکز بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین  بهورز جدید استخدام نکرده و در واقع خانه بهداشت تعطیل شده است.

بازنشستگی بهورزی که بهانه‌ی تعطیلی خانه بهداشت شد/ محرومیت‌های روستای «عمقین» و وعده‌های بر زمین مانده!
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، روستای عمقین از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین و جزو دهستان خندان است که در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان و  پنج کیلومتری مرکز بخش شهر سیردان واقع شده است.
 
پیشه مردمان این روستای کوهستانی دامداری و کشاورزی است که علاوه بر جمعیت جوان از جمعیت افراد سالخورده و مسن نیز برخوردار است که نیاز به مراقبت‌های بهداشتی دارند.
 
خانه بهداشت این روستا با سابقه بیش از ۴۰ سال اکنون دو سالی است که تعطیل شده و همین امر موجب بروز مشکلاتی برای مردمان روستا شده است.
 
جمعی از ساکنان روستا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، در مورد مشکلات به‌وجود آمده ناشی از تعطیلی خانه بهداشت این روستا اظهار کردند: متاسفانه حدود دو سالی است که مرکز خانه بهداشت روستای عمقین تعطیل شده به طوریکه پس از بازنشسته شدن بهورز این مرکز بهداشتی؛ دانشگاه علوم پزشکی قزوین  بهورز جدید استخدام نکرده و در واقع استارت تعطیلی خانه بهداشت کلید خورد.
 
آنها با بیان اینکه روستای عمقین ۱۲۲ خانوار و ۳۵۰ نفر جمعیت دارد، افزودند:  این روستا با اهدای ۲۵ شهید و جانباز سومین روستا در ایران است که بیشترین شهید و جانباز را در دفاع مقدس تقدیم کرده و این شایسته نیست که اکنون حتی جانبازان این روستا از عدم امکانات بهداشتی رنج ببرند.
 
ساکنان روستا بیان کردند: تاسف بار است که پس از گذشت چهل سال از انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی، یک گام به عقب بازگردیم و مردم روستا اینگونه در محرومیت به سر ببرند.
 
آنها ابراز کردند: انتظار داریم ‌این مشکل توسط دکتر محمدبیگی در کمیسیون بهداشت و درمان مطرح شود تا طرحی را جهت استخدام بهورز در مراکز درمانی روستاهای بالای ۲۰۰ نفر جمعیت در صحن مجلس ارائه کنند تا با استفاده از ظرفیت نیروهای بومی و آموزش به آن‌ها این مشکل برطرف شود.
 
بعد از بازنشستگی بهورز خانه بهداشت تعطیل شد
 
این اهالی روستا اذعان کردند: بهورز روستای عمقین یکی از بومی‌های خود روستا بود حدود دو سال پیش بازنشسته شد در همین حین مردم روستا و خیرین به امید آن‌که بهورز جدید استخدام می‌شود به دنبال تقویت و تامین دستگاه‌های تجهیزات پزشکی برای خانه بهداشت بودند تا خدمات کامل‌تری به مردم ارائه شود.
 
آنها عنوان کردند: متاسفانه نه تنها این مرکز مجهز نشد بلکه بعد از بازنشستگی بهورز خانه بهداشت روستا، تجهیزات آن را تخلیه و به سیردان که آبادی پایین‌تر از روستای ما قرار دارد، انتقال دادند.
 
ساکنان روستا ادامه دادند: چند سالی است که ‌مهاجرت معکوس جوانان به روستا آغاز شده که بعد از اشتغال و تشکیل خانواده، نگران مباحث بارداری، مراقبت‌های بهداشتی و فرزندآوری هستند و این بسیار تاسف آور است که ساختمان مرکز بهداشت روستا با ۴۰۰متر زیربنا و محل اسکان برای بهورز اکنون بلااستفاده باقی بماند و در مقابل مردم در مضیقه باشند.

آنها بیان کردند: اکثر خانواده‌های ساکن در روستا خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان هستند که جانبازان نیاز به رسیدگی دارند و این دور از شأن این خانواده‌هاست که اینگونه مورد غفلت واقع شوند.
 
احمد فلاح مرسلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار کرد: پیش از تعطیلی مرکز خانه بهداشت به دنبال تجهیز این مرکز بودیم؛ اما متأسفانه نه تنها این امر محقق نشد بلکه بعد از بازنشستگی بهورز روستا، تجهیزات آن را به طور کامل منتقل کرده و بهورز جدید استخدام نکردند.
 
وی افزود: مکاتبات بسیاری را به صورت سلسله مراتبی  به درمانگاه شهر سیردان، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، زاهدی استاندار وقت برای مجهز کردن درمانگاه انجام دادیم که بی نتیجه ماند؛ لذا ناگزیر به مکاتبه با دکتر نمکی وزیر بهداشت شدیم و توسط یکی از بازرسان وزارت کشور به او منتقل شد.
 
رئیس شورای اسلامی روستای عمقین بیان کرد: بعد از پاسخ نامه وزیر بهداشت به استان؛ متاسفانه در استان قانونی مصوب شد که به ازای هر پنج هزار نفر یک بهورز تعلق گیرد در حالیکه کل روستاهای کوگیر، سیاهپوش، کلج، سیردان و عمقین روی هم این میزان جمعیت ندارند.
 
فلاح مرسلی تصریح کرد: متاسفانه با این قانون نه تنها تمام دوندگی‌های ما جواب نداد بلکه این امر موجب مهاجرت جوانان به حاشیه شهرها شد که علاوه بر روستا، عواقب بسیاری را برای شهرها خواهد داشت.

با ماشین شخصی کادر درمان را به روستا می‌آوریم
 
وی بیان کرد: اکنون باید ماهانه سه روز پزشک و بهورز برای انجام کارهای درمانی در روستای عمقین حضور پیدا کند که در واقعیت اینطور نیست؛ چراکه بیشتر اوقات یا وسیله نقلیه ندارند یا در مسیر تصادف می‌کنند به طوریکه بارها شخصا یا برادرم کادر درمانی را با وسیله نقلیه شخصی به روستا منتقل کردیم در حالیکه این خارج از وظایف شوراست.
 
رئیس شورای روستای عمقین با بیان اینکه گروه جهادی پزشکی نیز در زمان فعالیت درمانگاه به روستا مراجعه داشتند، اضافه کرد: مردم روستا از شورا انتظار دارند که به این مسائل رسیدگی کنند و ما دو سال پیگیر بودیم اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد.

 
فلاح مرسلی تصریح کرد: برای اینکه توجه مسئولین را  نسبت به مسائل و مشکلات روستا جلب کنیم؛ بزرگداشت شهدا را با دعوت از بسیاری از مسئولین استانی برگزار کردیم و حتی در مراسم تشییع پیکر شهید حسین فلاح رودباری که آخرین شهید مفقودالاثر، تجسس شده دفاع مقدس طارم سفلی بود بسیاری از مسئولین حضور داشتند که بازدیدی از مرکز بهداشت که آن زمان فعال بود را داشتند.
 
وعده‌هایی که عاقبت خوشی نداشت
 
وی اضافه کرد: مسئولین به ما وعده تجهیزات درمانگاه و حتی خدمات دندانپزشکی را دادند؛ اما متاسفانه نه تنها تمام وعده‌ها پوچ و توخالی بود بلکه مرکز بهداشت خودمان را نیز پلمب کردند.
 
فلاح مرسلی ابراز کرد: عمقین در ۲۰۰کیلومتری مرکز استان واقع شده که از پتانسیل‌هایی بسیار بالایی برخوردار است؛ به طوریکه جنگل‌های دوگانه زاگرس و بومی در این روستا قرار گرفته اما شش ماه باید پیگیر باشیم تا برای پاکسازی جاده منتهی به جنگل حاضر شوند که در نهایت موفق هم نمی‌شویم.
 
رئیس شورای روستای عمقین با اشاره به نبود اینترنت در روستا بیان کرد: متاسفانه بسیاری از دانش‌آموزان این روستا امسال یا ترک تحصیل کرده‌ یا به حاشیه شهرها رانده شده‌اند در حالیکه با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح این مشکل قابل حل شدن بود.
 
فلاح مرسلی بیان کرد: برای دسترسی به اینترنت سه سایت در روستاهای عمند، نصیرآباد و حسن‌آباد زده شده در حالیکه اگر درست برآورد می‌کردند با یک سایت در یک منطقه مناسب بسیاری از روستاهای طارم تحت پوشش قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه امروز اینترنت یکی از ضروریات زندگی مردم شده است، اضافه کرد: علاوه بر نیاز دانش‌آموزان به اینترنت در بحران کرونا، در شرایط عادی نیز بسیاری از مشاغل نظیر کشاورزی، زنبورداری و مرغداری نیز برای به روز نگه داشتن اطلاعات خود نیاز به اینترنت دارند.

رئیس شورای روستای عمقین بیان کرد: خانه بهداشت روستای عمقین زیر ساخت لازم را دارد به طوریکه از سه اتاق برای درمان و یک سالن ورودی و حتی محل اسکان بهورز به صورت سوییت دو‌خوابه و محوطه بزرگ برخوردار است.


فلاح مرسلی افزود: برای بازگشایی درمانگاه هرآنچه را که از دستمان برآمد انجام دادیم به طوریکه همراه با دیگر اعضای شورا به دفتر نمایندگان مجلس هم مراجعه کردیم اما تاکنون همه به وعده و وعید ختم شده است.

وی در پایان گفت: روستای عمقین واقعا محروم و مظلوم واقع شده به طوریکه علی‌رغم اینکه در چند کیلومتری مرکز بخش یعنی شهر سیردان قرار دارد که مجهز به اینترنت 4G است، اما این روستا از بسیاری از امکانات محروم است.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان