۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه خله‌کوه تاکستان آغاز شد
کد خبر: ۳۴۸۵۷۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ساعت: ۱۱:۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان قزوین:

فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه خله‌کوه تاکستان آغاز شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان قزوین از آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه خله‌کوه تاکستان با هدف امکان‌سنجی‌ احداث سایت‌موزه در این محوطه خبر داد.

فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه خله‌کوه تاکستان آغاز شد
علیرضا خزائلی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: محوطه باستانی خله‌کوه با وسعت پنج هکتار واقع در شهر تاکستان یکی از ارزشمندترین سایت‌های باستان‌شناسی دشت قزوین به شمار می‌رود.

وی افزود: آشکار شدن نهشته‌های ارزشمند فرهنگی مربوط به سکونت‌گاه‌های هزاره پنجم قبل از میلاد در لایه‌های تاریخی این محوطه طی دو فصل کاوش باستان‌شناسی در سال‌های ۹۰ و ۹۳، نشان دهنده اهميت به سزاي خله‌كوه در مطالعات باستان‌شناسي دشت قزوين است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین تصریح کرد: با توجه به قدمت تاریخی این محوطه و ضرورت معرفی و نمایش آثار به دست‌آمده از لایه‌های تاریخی و بقایای معماری در محل حفاری، طرح ساماندهی محوطه خله‌کوه برای ایجاد و راه‌‍‌اندازی سایت‌موزه از سنوات گذشته در دستورکار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز فاز اول این طرح با اقدام‌هایی چون تهیه، ساخت و نصب چهارچوب فلزی، تهیه و اجرای شیشه سکوریت جهت پوشش حفاظتی ترانشه‌های حفاری شده، کف‌سازی سنگی محوطه و فضاسازی و معبرسازی برای بازدید از ویترین‌ها انجام شد که ادامه آن نیازمند تامین اعتبار تداوم کاوش‌های باستان‌شناسی به منظور خواناسازی فضاهای معماری و نهشته‌های باستانی و ساماندهی محوطه بود.

خزائلی در پایان گفت: به دنبال اجرای مصوبات سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان و پیگیری‌های نماینده شهرستان تاکستان در مجلس و اداره کل، فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی این محوطه با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور به سرپرستی دکتر فریبا سعیدی انارکی با هدف امکان‌سنجی احداث سایت‌موزه آغاز شد که امیدواریم راه‌اندازی سایت‌موزه خله‌کوه بتواند این منطقه را به مقصد تازه‌ای برای گردشگری استان تبدیل کند.

گفتنی است؛ محوطه باستانی خله‌کوه با وسعت پنج هکتار در شهر تاکستان واقع شده است، آثار به دست آمده در لایه‌های تاریخی این منطقه به هزاره پنجم و ششم پیش از میلاد و قدیم­ترین آثارِ دوران اسلامی نیز در این محوطه به قرن پنج و شش هجری قمری (دوره سلجوقی) مربوط می‌شود. این محوطه در سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۲۷۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان