۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین صبر حضرت زینب(س) بابصیرت همراه بود/ ولایت‌پذیری جزو ویژگی‌های برجسته این بانو در کربلاست
کد خبر: ۳۴۸۵۵۵ نویسنده: نرگس ترادیون تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۹ ساعت: ۸:۴۰ ↗ لینک کوتاه

مدرس حوزه و دانشگاه در مصاحبه با صبح قزوین:

صبر حضرت زینب(س) بابصیرت همراه بود/ ولایت‌پذیری جزو ویژگی‌های برجسته این بانو در کربلاست

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: عملکرد حضرت زینب(س) و چنین رفتار، حرکت و استقامت در ابلاغ پیام عاشورا و شناساندن چهره حقیقی حکومت وقت، چیزی جز دفاع از ولایت نیست.

صبر حضرت زینب(س) بابصیرت همراه بود/ ولایت‌پذیری جزو ویژگی‌های برجسته این بانو در کربلاست

نرگس ترادیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ ضمن تسلیت شهادت حضرت زینب(س) اظهار کرد: در بررسی شخصیت این بانوی بزرگوار به ابعاد مختلفی از فضایل اخلاقی پی می‌بریم، در عرف اجتماعی ما وقتی می‌خواهند تحمل درجه بالایی از صبر در مصیبت را مثال بزنند عبارت «صبر زینبی» را به کار می‌برند؛ جای هیچ شکی نیست که حضرت زینب(س) در حادثه کربلا شاهد مصائب فراوانی بودند اما نباید در الگوگیری صبر از شخصیت ایشان، بصیرت همراه با صبر را نادیده گرفت.

وی افزود: بصیرت حضرت زینب (س) صبر ایشان را همراه با شکر، یقین و استقامت در راهی که در آن قرار داشتند نشان می‌داد؛ چراکه گاهی ما با اینکه در راه دین هستیم به اندک رنجشی کنار می‌کشیم به طوری که گاهی دینداران وقتی دچار ابتلائات می‌شوند نیز زبان به اعتراض گشوده و می‌گویند، ما که اهل نماز و خدا و پیغمبر بوده‌ایم، چرا ما، چرا کسانی که اعتقاداتشان سست است خدا راه تنعم و آسایش را در دنیا برایشان گشوده، چرا دچار مشکلات نمی‌شوند.

این کارشناس امور دینی بیان کرد: مگر نه این است که خدا با برگزیدگانش سخت‌ترین امتحانات را کرد، کدام بانویی را سراغ دارید که بعد از شهادت ۱۸ تن از نزدیکانش، شب به نافله می‌ایستد و به درگاه خداوند گله و شکایت نمی‌کند و آنچه به ایشان گذشته را زیبایی قلمداد می‌کند، مگر زینب(س) دختر برگزیده‌ترین بندگان خدا نبود، پس صبری پسندیده است که شکایتی از مقدرات پیش آمده در درگاه الهی نباشد.

حضرت زینب(س) الگوی واقعی صبر و شکیبایی در همه زمان‌هاست

ترادیون ادامه داد: خداوند می‌خواست که حضرت زینب(س) حلقه وصل عبرت عاشورا و مردم زمان باشد، با توجه به شرایط جسمی حضرت زین‌العابدین(ع) که مصالح الهی اقتضا می‌کرد در بستر بیماری باشند، باید شخصی مدبرانه پیام رسان جنایت حکومت زمان با پسر پیامبر می‌بود‌؛ اگر این پیام از جانب این بانو ابلاغ نمی‌شد، امروز پیام عاشورا به دست ما نمی‌رسید و به دست معاندان تحریف می‌شد.

وی یاد آور شد: دشمن در هر زمان ضعف و پشیمانی را از جبهه مقابل می‌خواهد تا خود را پیروز میدان بداند، اما در جریان واقعه عاشورا با تمام آن جنایاتی که همه می‌دانیم، ذره‌ای ضعف در سپاه امام حسین(ع) دیده نشد و بازماندگان آن واقعه دردناک، لحظه‌ای پشیمان از همراهی با آن امام بزرگوار نبودند به طوری که حضرت زینب(س) در مواجهه با پیکر بی جان برادر رو به آسمان می‌کند و اللهم تقبل هذا القربان "خدایا این قربانی را از ما بپذیر" می‌گوید.

ترادیون با بیان اینکه حضرت زینب(س) الگوی واقعی صبر و شکیبایی در همه زمان‌هاست، افزود: رسالت این بانوی بزرگوار بعد از واقعه عاشورا آغاز می‌شود، همان جا که می‌فرماید: این قربانی را از ما بپذیر؛ دشمن را در هم می‌شکند و به آن‌ها می‌فهماند که سستی در او راه ندارد و با وجود مصیبت‌های فراوان، مانند پدر خطبه می‌خواند و با صلابت در مجلس ابن زیاد و یزید سخنرانی می‌کند.

مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: طبق نقل راوی؛ در خطبه‌ای که حضرت زینب(س) در بین کوفیان می‌خواند نیز آنان دست بر دهان گذارده و به شدت می‌گریستند. پیرمردی را در میان جمعیت دیدم که از شدت اشک، محاسنش خیس شده بود و می‌گفت که پدر و مادرم به فدای شما، که سال‌خوردگان شما بهترین سال‌خوردگان، جوانان شما بهترین جوانان،  زنانتان بهترین زنان و نسل شما بهترین نسل‌هاست و شما هرگز خوار و مقهور نخواهید شد.

رسوایی کوفیان و شامیان با خطبه‌های زینبی

وی با اشاره به روشنگری حضرت در شام ادامه داد: در مجلس یزید، حاضران در مجلس بر اثر تبلیغات بنی‌امیه در غفلت از حقیقت بودند و گمان می‌کردند که یزید گروهی آشوب‌گر را کشته است اما خطبه گیرای حضرت زینب(س) در آن مکان باعث بیداری مردم شده و چهره پلید یزید را آشکار کرد.

ترادیون با اشاره به نفس عمل حضرت زینب(س) در دفاع از ولایت و امام زمان خود بیان کرد: از نگاه دیگر عملکرد حضرت زینب(س) و چنین رفتار، حرکت و استقامت در ابلاغ پیام عاشورا و شناساندن چهره حقیقی حکومت وقت، چیزی جز دفاع از ولایت نیست و در بررسی شخصیت این بانوی بزرگوار باید فصل ممیزی بین رابطه قلبی ایشان نسبت به برادر بزرگوارشان و رابطه پاسداری از حریم ولایت قائل شویم.

مدرس حوزه و دانشگاه اضافه کرد: باید متوجه بود تمام صبر و تلاش مجدانه این بانوی گران‌قدر تثبیت جایگاه و دفاع از ولایتی است که امثال یزید می‌خواهند آن را محو و نابود کنند؛ اقدام زینب(س) در ارادت و دفاع از امام صرفا یک عمل خواهرانه در برابر برادر نیست، اگر این بود که تاریخ پر از این اتفاقات و عرض ارادت‌هاست پس چرا این حادثه جاودانه مانده است؟ علت این بود که ایشان خواهر ولایت هستند و رسالت تبیین جایگاه امام در بین مردم بعد از شهادت ایشان را بر عهده داشتند.

ابراز دوستی با اهل بیت علیهم السلام بدون بیزاری از دشمنان ایشان نفاق است

وی ابراز کرد: مومن واقعی حب و بغض را با هم دارد، نمی‌شود ادعای دوستی امام حسین(ع) را داشت و در دل نسبت به دشمنان آن حضرت ابراز انزجار نکرد؛ دفاع جانانه زینب(س) از حریم ولایت، اعلام پیام ایشان به هر دوست‌دار واقعی امام حسین(ع) است. کسانی که از حدود و خط ولایت در هر زمانی خارج می‌شوند در واقع خارج از حب واقعی به اهل بیت علیهم السلام هستند و در زیارت عاشورا فراز "انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم" به همین معناست.

ترادیون در پایان، ۱۵رجب و سال‌روز وفات حضرت زینب(س) را فرصتی برای شناخت بیشتر شخصیت ایشان در طول تاریخ دانست و تاکید کرد: امروز هم رسالت حضرت زینب(س) در دفاع از حریم ولایت همچنان باقی است و این رسالت را کسانی به دوش می‌کشند که پیام حمایت از ولی را منهای دوستی با دشمنان اهل بیت(ع) اعلام می‌دارند که این دشمن گاهی می‌تواند حضور خارجی و گاهی دشمن پنهان باشد.

انتهای پیام/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان