۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین افتتاح آزادراه بزرگی به‌نام «غدیر» در مسیر جاده ابریشم/ گره ترافیکی کشور گشوده می‌شود
کد خبر: ۳۴۸۵۳۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۷ ساعت: ۱۳:۰ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح‌قزوین از اقدامات پیشتازانه قرارگاه خاتم الانبیاء؛

افتتاح آزادراه بزرگی به‌نام «غدیر» در مسیر جاده ابریشم/ گره ترافیکی کشور گشوده می‌شود

طول آزادراه غدیر ۱۵۸ کیلومتر است که از آبیک استان قزوین شروع و تا چرم شهر انتهای نقطه شرقی استان تهران امتداد دارد.

افتتاح آزادراه بزرگی به‌نام «غدیر» در مسیر جاده ابریشم/ گره ترافیکی کشور گشوده می‌شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح‌قزوین؛ همزمان با سالروز ولادت مولی الموحدین حضرت علی (ع) ظهر امروز(پنج شنبه) در مراسمی با حضور رئیس جمهور، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، جمالی پور استاندار، نمایندگان قزوین در مجلس و فرماندهان پلیس راه، آزادراه آبیک به چرمشهر به نام غدیر افتتاح شد.

با افتتاح این آزادراه که آبیک را به چرمشهر ورامین متصل می‌کند، بار ترافیک آزاد راه قزوین- کرج، کاهش می‌یابد و گره ترافیکی پل فردیس هم گشوده می شود.

آزادراه غدیر شریانی به طول 158 کیلومتر است که از آزادراه قزوین به تهران در محدوده شهر آبیک آغاز شده و در حوالی شهرک صنعتی چرمشهر ورامین به آزاد راه قم- گرمسار متصل می‌شود.

بزرگترین پروژه جاده‌ای چند استان

این آزادراه با داشتن هشت تبادل بزرگ و 10 پل تقاطع با راه آهن و راه‌های فرعی، سه پل رودخانه ای در مسیر خود همه شریان‌های آزادراه غرب، جنوب و جنوب شرق منتهی به استان‌های البرز و تهران را قطع می‌کند.

آزادراه غدیر از پروژه‌های بزرگ جاده ای برای استان‌های قزوین، تهران و البرز محسوب می‌شود که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و در ترانزیت کالا و مسافر جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص خواهد داد.

در اجرای این طرح ملی بیش از 41 میلیون مترمکعب خاک برداری و خاک ریزی، حدود 704 هزار مترمکعب بتن ریزی، دو میلیون و 700 هزار تن آسفالت ریزی و 280 کیلومتر حفاظ بتنی اجرا و نصب شده است.

این آزادراه دارای دو باند شش خطه با عرض 37 متر است و در آن 23 دستگاه پل اصلی، 675 دستگاه آبرو و زیرگذر و دو تونل به طول 435 متر در زیر آزادراه کرج - قزوین احداث شده است.

کاهش دوساعته رفت و آمد

این آزادراه از پروژه‌های استراتژیک کشور محسوب می‌شود که تمام بار ترانزیتی غرب به شرق و بالعکس،جنوب به شمال غرب و شمال شرق را پوشش می‌دهد و با افتتاح آن بار ترافیک اتوبان تهران کرج و تهران به قزوین نیز به میزان قابل توجهی بشدت کاهش می‌یابد.

این آزادراه با مشارکت 70 درصدی قرارگاه سازندگی خاتم و 30 درصدی دولت اجرا شده است و ضمن تسهیل در تردد در مسیر شمال به شمالغرب زمان سفر را 90 دقیقه برای خودرو‌های سنگین و تا 60 دقیقه برای خودرو‌های سواری کاهش می‌دهد.

در 20 سال زمان بهره برداری از این طرح پیش بینی می‌شود ضمن کاهش مصرف 700 میلیون لیتر بنزین و 1600 میلیون لیتر گازوئیل از تولید 4.5 میلیون مترمکعب گاز دی اکسید کربن هم جلوگیری شود.

با بهره برداری از آزاد راه غدیر سفر در مسیر غرب به جنوب کشور دو ساعت کاهش می‌یابد.

وزیر راه‌و شهرسازی در مراسم افتتاح آزادراه غدیر اظهار کرد: آزادراه غدیر بخشی از جاده ابریشم آزادراهی ما است که با کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب اتصال دارد.

سه ماه ابتدایی افتتاحیه تخفیف عوارضی خواهیم داشت

وی افزود: در این پروژه ۳ هزار نفر به صورت دو شیفت در طول ۵ سال کار کرده اند تا آزادراه در زمان مقرر به بهره برداری برسد.

این مقام مسئول عنوان کرد: تفاهم‌نامه ساخت آزادراه ابراهیم خلیل به طول ۹۰ کیلومتر از انتهای همین آزادراه به آزادراه پردیس متصل می‌شود با مشارکت ۵۰ درصدی دولت و ۵۰ درصدی بخش خصوصی به منظور ساماندهی ترافیک شرق استان تهران آماده است.

محمد اسلامی گفت: الگوی استفاده از بازار سرمایه در طول یک سال و نیم گذشته طراحی شده است تا ۱۹ پروژه آزادراهی و راه آهن در این دولت عملیاتی شود و بدین ترتیب تحولی گسترده در زیرساخت‌های شبکه ریلی و آزادراهی کشور ایجاد شود.

وزير راه بیان کرد: عوارض کل مسير آزادراه غدير براي خودروهای سواری ۲۵ هزار تومان و براي کاميون و تريلر ۸۵ هزار تومان است.

آزادراه غدیر افتتاح شد

طبق اعلام رئیس‌جمهور در سه ماه اول افتتاح آزادراه غدير ۲۵ درصد عوارض عبور و مرور تخفيف داده می‌شود.

گفتنی است؛ طول این آزادراه ۱۵۸ کیلومتر است که با عبور از سه استان، آبیک در قزوین را پس از عبور از استان البرز به ورامین در جنوب تهران متصل می‌کند.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان