۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بزرگترین راه شناخت خدا، شناخت حضرت علی(ع) است/ سیره امیرالمومنین الگویی برای مسئولان در برخورد با دوست و دشمن
کد خبر: ۳۴۸۵۲۶ نویسنده: حجت الاسلام رضا کاظم‌لو تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۷ ساعت: ۸:۱۸ ↗ لینک کوتاه

کارشناس امور دینی در مصاحبه با صبح قزوین:

بزرگترین راه شناخت خدا، شناخت حضرت علی(ع) است/ سیره امیرالمومنین الگویی برای مسئولان در برخورد با دوست و دشمن

کارشناس امور دینی گفت: روش زندگی امام علی(ع) امروز می‌تواند الگویی برای مسئولین و حاکمان باشد تا در مقابل دشمنان قوی و نترس باشند؛ اما در مقابل مستضعفین، متواضع بوده و به درد آنها برسند.

بزرگترین راه شناخت خدا، شناخت حضرت علی(ع) است/ سیره امیرالمومنین الگویی برای مسئولان در برخورد با دوست و دشمن
حجت‌السلام رضا کاظم‌لو در گفت‌‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با تبریک به مناسبت میلاد حضرت امیرالمومنین اظهار کرد: جایگاه حکومت علوی در میان انسان‌ها، همان جایگاه حکومت نبوی‌ است و اهداف پیامبر که اهداف خدا در زمین‌ است، به واسطه حکومت علوی اجرا شده و می‌شود.

وی افزود: اگر کسی بر حکومت علوی قائل شود، در واقع بر حکومت نبوی قائل است؛ زیرا امیرمومنان خود را جدا از پیامبر نمی‌داند.

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: سبک زندگی حضرت علی(ع) از چندمنظر قابل دقت است؛ نخست سبک زندگی در داخل و خانواده حضرت است که زندگی توام با محبت، گذشت و صمیمیت بوده و از این نظر امروز باید از خانواده علوی الگوبرداری کنیم؛ زیرا با کمترین امکانات زندگی توام با لذت و محبت داشتند.

وی ادامه داد: از جهت اجتماعی، امیرالمومنین الگوی فرد منفعت رساننده اجتماع است؛ چاه‌هایی که حضرت در کوفه و مدینه با دست خود کنده و وقف کرده نشان‌دهنده سیره آن حضرت است؛ امام علی(ع) طبق نیاز آن زمان بی‌منت برای مردم چاه می‌کند و بعد از اتمام، چاه را برای خدا وقف می‌کرد.

کاظم‌لو در ادامه گفت: از جهت دیگر حضرت علی(ع) خیبرشکن، کسی که در جنگ به دشمن پشت نمی‌کند؛ وقتی مظلومی را در کوچه می‌بیند، چنان با او همراه می‌شود که گویی خود از او مظلوم‌تر است.

روش زندگی امیرالمومنین، الگویی برای مسئولین است

وی تصریح کرد: روش زندگی حضرت امیرالمومنین امروز می‌تواند الگویی برای مسئولین و حاکمان باشد تا در مقابل دشمنان قوی و نترس باشند؛ اما در مقابل مستضعفین، متواضع بوده و به درد آنها برسند.

این کارشناس امور دینی درباره الگوگیری از شخصیت امیرالمومنین بیان کرد: در خانواده می‌توانیم با احساس قناعت و عمل کردن به دستور قناعتی حضرت علی(ع)، زندگی توام با آرامش داشته باشیم و در اجتماع نیز می‌توانیم با امیرالمومنین معامله کرده و گره از مشکلات مردم باز کنیم.

کاظم‌لو افزود: در دوره کرونا خیلی‌ها در شغل خود دچار مشکل شدند و حالا که در آستانه عید نیز هستیم، می‌توانیم با تامل در زندگی حضرت، به داد دیگران برسیم و گوشه‌ای از دارایی خود را برای آنها بگذاریم؛ تا همه درکنار خانواده خود با شادی زندگی کنند.

وی درمورد جایگاه کتاب نهج‌البلاغه تاکید کرد: یکی از یادگاری‌‌هایی که از امیرمومنان علی(ع) به جای مانده نهج‌البلاغه است که بعد از قرآن کریم کتابی با این محتوا در اسلام وجود ندارد؛ حتی مسیحیان از این کتاب بهره‌های فراوانی برده‌اند.

این کارشناس امور دینی بیان کرد: توصیه می‌کنم کسانی که به اندازه‌ای برای کتاب‌های دیگر وقت می‌گذارند به این کتاب نیز اهمیت بدهند؛ زیرا هرکس به نهج‌البلاغه نزدیک شده از دریای بی‌کران امیرالمومنین بهره‌ برده است.

امیر مومنان، پدر جامعه دینی

وی در ادامه گفت: بهترین راه شناخت حضرت علی(ع) مطالعه زندگی ایشان بدون هیچ پیش‌داوری است و توصیه می‌کنم افراد زندگی آن حضرت را از بدو تولد تا شهادت مطالعه کنند.

کاظم‌لو بیان کرد: جایگاه پدر در اجتماع و خانواده به عنوان یک تکیه‌گاه مطمئن است؛ امیرالمومنین چه در زمان حیات و چه بعد از شهادت، پدر جامعه دینی است؛ امروز پدران جامعه می‌توانند جایگاه و تکیه‌گاهی برای همه فرزندان باشند؛ به شرطی‌که فرزندان به نکته‌نکته زندگی پدرشان توجه دقیقی داشته باشند.

وی در پایان گفت: در شرح نهج‌البلاغه آیت‌الله‌العظمی خویی از زبان امیرالمومنین نقل شده است که برای خدا آیه و نشانه‌ای بزرگتر از من نیست؛ بزرگترین راه شناخت خدا، شناخت علی(ع)است؛ کسی که حضرت علی(ع) را نشناسد، پیامبر را نمی‌شناسد و کسی که پیامبر را نشناسد خدا را نمی‌شناسد.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان