۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بیکاری گسترده وکلای قزوین از مشکلات جدی است/ وجود ۱۸۰شکایت از وکلا در سال جاری
کد خبر: ۳۴۸۵۲۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۶ ساعت: ۱۵:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس کانون وکلای استان:

بیکاری گسترده وکلای قزوین از مشکلات جدی است/ وجود ۱۸۰شکایت از وکلا در سال جاری

رئیس کانون وکلای استان قزوین گفت: در سال جاری ۱۸۰مورد شکایت از وکلا داشتیم که از این تعداد ۱۳۸مورد قرار منع تعقیب صادر شده و ۳۰مورد کیفرخواست به دادگاه انتظامی ارجاع شده است.

بیکاری گسترده وکلای قزوین از مشکلات جدی است/ وجود ۱۸۰شکایت از وکلا در سال جاری

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، محمدرضا شهیدی عصر امروز(چهارشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز وکیل در کانون وکلای استان قزوین برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امیرالمومنین (ع) اظهار کرد: کانون وکلای استان قزوین دارای‌ هزار و ۶۴وکیل دادگستری است که از این تعداد ۳۹۷نفر خانم و ۶۶۷نفر آقا هستند و ۲۴۴نفر هم کارآموزان ما را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: کانون وکلا یکی از خدمت‌های مهمی که به مردم ارائه می‌دهد بحث‌های معاضدت و تسخیری در محاکم است که سالانه رو به افزایش بوده به طوری که در سال ۹۸نیز  ۱۳۹مورد پرونده معاضدت و ۶۱۷مورد پرونده تسخیری داشتیم و ۳۶۴مورد مشاوره‌هایی بوده که در کانون وکلا ارائه شده و دو هزار و ۲۰۹مورد مشاوره در  مراکز قضایی را انجام شد.

رئیس کانون وکلای استان قزوین ادامه‌ داد: در سال جاری ۷۰۵مورد پرونده تسخیری داشتیم و میزان مشاوره‌ها از سال گذشته هم بیشتر شده به طوری که ۴۵۶مورد مشاوره در درون کانون و دو هزار و۳۸۴مورد در مراکز قضایی ارائه شده است.

این مقام مسئول اذعان کرد: در بحث‌های خودنظارتی هم وکلا تابع نظارت‌های قانونی هستند که در این جهت دادسرا و دادگاه انتظامی کانون به شکایت مردم در خصوص نحوه رفتار وکلا رسیدگی می‌شود و هر چند که تعداد شکایات و تخلفات بسیار کم است، اما در راستای مقابله با فساد در این حوزه اقدام شده است.

وی یادآور شد: در سال جاری ۱۸۰مورد شکایت از وکلا داشتیم که از این تعداد ۱۳۸مورد قرار منع تعقیب صادر شده و ۳۰مورد کیفرخواست به دادگاه انتظامی ارجاع شده و موارد تعلیق یا توبیخ به عنوان موضوع احکام قرار گرفت تا مردم بدانند که وکلای دادگستری‌ها هم از حیث دفاع و هم از لحاظ پایبندی به تعهدات اخلاقی و شغلی اقدام لازم را انجام می‌دهند.

با افزایش جمعیت دانش آموختگان و خلأ اساتید مواجه‌ایم

شهیدی عنوان کرد: در نهاد وکالت در جامعه ما یکسری چالش‌هایی وجود دارد که یک مورد بحث آموزش است چراکه کسانی که در آزمون کانون شرکت می‌کنند، همه فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند و دوره آموزشی را نگذراندند که متولی آموزش هم کانون است، اما باید روش‌های جدیدی آموزش را تدوین کنیم چون دستورالعمل‌ها مربوط به سال ۱۳۳۳ است و امروزه پاسخگو نیست؛ همچنین بدون آموزش حقوق دفاعی مردم به نحو احسنت انجام نخواهد شد.

رئیس کانون وکلای استان قزوین تصریح کرد: بحث آموزش را باید به طور جدی برنامه‌ریزی کنیم که اگر انجام نشود مستقیما ضررش به حقوق مردم خواهد رسید و آموزش را باید به مدرسه عالی وکالت واگذار کنیم.

وی افزود: در سال۱۳۳۳ تعداد دانشگاه‌ها و دانشجویان بسیار اندک بود و اساتید هم در سطح عالی‌تری حضور داشتند، اما امروز با افزایش جمعیت دانش آموختگان و خلأ اساتید نیز با چالش‌های جدی در این حوزه مواجه هستیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: تشکیل مدارس عالی وکالت در کشور و ایجاد یک برنامه مدون برای آموزش یکی از راهکارهای حل این مشکل است، چون اکنون نحوه آموزش در استان‌ها به صورت یکسان نیست و متفاوت است که باید یک استاندارد برای آن تعیین شود؛ در این حوزه مشکل قوانین را داریم و حتی در تامین اساتید خوب برای آموزش هم مشکل داریم.

وی افزود: چالش دیگر ما این است که کانون‌های وکلا‌ هیچ بودجه عمومی ندارند که اگر با این روال پیش برود مشکلات آن هم گریبان‌گیر مردم و هم وکلا می‌شود که مسئولین ما باید به این موضوع توجه کنند و باید قانون جامع وکالت تدوین شود چراکه جامعه ما وکیل زیاد نمی‌خواهد بلکه وکیل متعهد و متخصص می‌خواهد.

آموزش وکلا باید جدی گرفته شود

شهیدی ادامه داد: موردی دیگر تخصصی شدن حوزه کاری وکلاست چون با گسترش جامعه امروز امکان‌پذیر نیست که یک فرد بتواند به همه حوزه‌ها بپردازد و حتی ما به سمتی می‌رویم که حتی محاکم تخصصی داشته باشیم، اما آنچه که مهم است بحث ایجاد رویه‌های درست حقوقی و قانونی است چراکه امروز مسائل پیچیده شده و از طرفی هم تخصصی شدن وکالت افق‌های جدیدی را باز می‌کند که موجب ایجاد اشتغال می‌شود.

رئیس کانون وکلای استان قزوین ابراز کرد: اکنون در بعضی حوزه‌های تخصصی کسانی وکالت می‌کنند که اصلا وکیل نیستند، لذا نیاز به تخصصی شدن حوزه‌هاست و دغدغه دیگر این است که ما در مجامع بین‌المللی جایگاهی نداریم و درواقع در مجامع مجامع بین‌المللی ناچاریم که از وکلای خارجی استفاده کنیم چون به رسمیت شناخته نمی‌شویم.

وی بیان کرد: بحث دیگر ما بیکاری گسترده وکلاست که بخشی از آن مربوط به آموزش است که کانون وکلا هم عملا در معیشت وکلا کارایی ندارد و این در حالی است که وکیل یک کارمند نیست و حقوق ثابت ماهانه ندارد و از طرفی باید در ابتدای کار تجهیزات و مکان تامین کند که در این زمینه درصدد هستیم تا مالکیت زمانی برای وکلای جدید در مجتمع ایجاد کنیم.

این مقام مسئول بیان کرد: هر ساله هم بر تعداد وکلا افزوده می‌شود اما فکری به اشتغال آن‌ها نشده است؛ اگر معیشت وکلا حل نشود نیز وکلای جوان جذب موسساتی می‌شوند که بدون قانون تشکیل شده‌اند و در این مراکز بی‌اخلاقی‌هایی صورت می‌گیرد.

بحث حق وکاله‌های نجومی از پایه غلط است

وی عنوان کرد: از چالش‌های بیرون سازمانی این است که مسئولین آگاه به فلسفه وجودی وکالت در محاکم قضایی نیستند و صرفا نگاه تجاری و کسب و کاری به این حرفه دارند، اما فلسفه وکالت دفاع از حقوق مردم است.

شهیدی ادامه داد: وکالت کسب و کار تجاری نیست چون آن زمان سود و نفع مالی مطرح می‌شود که در رسالت وکالت قرار ندارد و ذهن وکیل همواره درگیر و به لحاظ جانی هم در معرض تهاجمات است، لذا دیدگاه کسب و کاری به وکالت آن را به چالش می‌کشد.

رئیس کانون وکلای استان قزوین افزود: کانون وکلا را متهم به انحصار می‌کنند در حالی که بحث رقابت در این نهاد وجود ندارد، چون دفاع از حقوق مردم مطرح است و دیدگاه دیگر گسترش کمی وکالت است درحالی که باید تخصص و تعهد مد نظر باشد چون در وکالت، شخصیت وکیل مطرح است که مردم به دنبال آن هستند.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه بحث حق وکاله‌های نجومی از پایه غلط است، گفت: متاسفانه شرایط معیشتی وکلا به گونه‌ای است که بسیاری از کارآموزان که در آزمون قبول شدند اکنون از ادامه فعالیت منصرف هستند؛ یکی از مقررات هم که باعث نگرانی شده الزام شهرداری‌ها برای تاسیس دفتر وکالت صرفا در آپارتمان‌های تجاری است که بار مالی بالایی را متحمل می‌شود درحالی که نباید نگاه کسب و کاری به وکالت داشت.

انتهای پیام/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان