۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ۷۰کیلومتر رودخانه‌خواری در قزوین بازگشایی شد/ مردم آبیک مطمئن باشند پروژه آب شرب را فراموش نکرده‌ایم
کد خبر: ۳۴۸۵۲۳ نویسنده: یدالله ملکی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۶ ساعت: ۱۵:۸ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان در مصاحبه با صبح‌قزوین:

۷۰کیلومتر رودخانه‌خواری در قزوین بازگشایی شد/ مردم آبیک مطمئن باشند پروژه آب شرب را فراموش نکرده‌ایم

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: طی دوسال اخیر بیش از ۷۰کیلومتر رودخانه‌ای که تصرف شده یا از بین رفته بود بازگشایی کردیم؛ تصرفات شناسایی و دستورات توسط دادستان صادر شد.

۷۰کیلومتر رودخانه‌خواری در قزوین بازگشایی شد/ مردم آبیک مطمئن باشند پروژه آب شرب را فراموش نکرده‌ایم

یدالله ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ آب را یکی از زیرساخت‌های توسعه در ابعاد مختلف برشمرد و اظهار کرد: استان قزوین باتوجه به منابعی که دارد از دیرباز در زمینه تامین آب کارهایی را انجام داده است؛ اما در طول نیم قرنی که از منابع آب به شکل مدرن استفاده کردیم روند توسعه به صورت صعودی بوده است.

وی افزود: باتوجه به شرایط اقلیمی منابع آب نه تنها توسعه نداشته، بلکه محدودتر هم شده است؛ بنابراین وقتی یک پتانسیل در یک منطقه برای برداشت وجود دارد ولی توسعه‌ای که در بخش‌های مختلف انجام می‌دهیم بیشتر از ظرفیت دشت باشد، دچار مشکل می‌شویم.

برداشت بی‌رویه و فرونشست دشت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین ادامه داد: یکی از تبعات این مسئله، پایین رفتن سطح آب، شور شدن آن و فرونشست است؛ در بعضی از مناطق جنوب دشت، مناطقی از بویین زهرا، جنوب آبیک و شرق تاکستان فرونشست را به صورت موضعی مشاهده می‌کنیم، که نتیجه برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است.

وی تصریح کرد: باتوجه به شرایط دشت‌ها، وزارت نیرو در چندسال اخیر به این موضوع بیشتر پرداخت و شورای عالی آب تشکیل شد؛ یکی از وظایف این شورا، تعریف آب قابل برنامه‌ریزی بود.

ملکی اضافه کرد: سپس کارگروه سازگاری با کم آبی در سطح کشور تشکیل و در استان‌ها به شورای حفاظت از منابع آب تفویض شد و تمام استانداران مکلف شدند برای جلوگیری از ادامه روند افت آب زیرزمینی و جبران گذشته برنامه‌هایی را تدوین کنند.

وی عنوان کرد: باید به آب قابل برنامه ریزی و تجدید شونده برسیم؛ براساس آخرین بررسی‌های وزارت نیرو، از دشت قزوین برای کشاورزی هزار و ۵۵۰میلیون متر مکعب آب برداشت می‌کردیم که باید به ۸۷۰میلیون متر مکعب برسد.

انجام برنامه‌های مشارکتی توسط تمام ارگان‌ها

این مقام مسئول تصریح کرد: هم اکنون برنامه‌های مشارکتی برای حل مشکل آب تعریف شده است و تمام دستگاه‌ها از جمله جهادکشاورزی، صنعت و معدن و محیط زیست مکلف به مشارکت هستند.

وی ادامه داد: همچنین عمده‌ترین مصرف آب در بخش کشاورزیست که قرار است با همکاری سازمان جهادکشاورزی برنامه‌های مشترکی را برای تعادل بخشی انجام دهیم.

ملکی با بیان اینکه امروز برای حفظ دشت مجبور هستیم مصرف منابع آب را کاهش دهیم؛ گفت: باتوجه به شرایط دشت و استفاده از ظرفیت قانون، میزان مصارف را با استفاده از کنترهای هوشمند باید کاهش دهیم و کسانی هم که بهره برداری می‌کردند آبیاری تحت فشار انجام دهند.

نصب ‌کنتور‌های هوشمند برای چاه‌ها

وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تعادل بخشی، نصب کنتور‌های هوشمند بوده است؛ حدود شش هزار حلقه چاه مجاز وجود دارد که تا این لحظه بیش از ۳هزار و ۵۰۰ حلقه از چاه‌ها را کنترل نصب کرده‌ایم؛ آنها نیز به اندازه تخصیص آب بهره‌برداری می‌کنند.

ملکی افزود: یکی دیگر از کار‌هایی که در دست انجام است تشکیل رصدخانه آب در استان قزوین به منظور کنترل و مدیریت متمرکز چاه‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین تصریح کرد: به صورت میانگین حدود ۶۰متر سطح آب پایین رفته‌است؛ اما خوشبختانه در دوسال گذشته بارندگی‌ها باعث شد افت سطح آب زیرزمینی برای اولین بار به صفر برسد.

وی در مورد پساب‌های صنعتی اظهار کرد: باتوجه به‌اینکه قزوین یک استان صنعتی است؛ تاکید استاندار این بود که برای مکان‌هایی که تصفیه‌خانه ندارند چاره‌ای بیندیشیم، زیرا این آب‌ها بعد از تصفیه به مصارف کشاورزی می‌رسد و آنها نیز نمی‌دانند که این آب چه ضرری دارد و در نهایت هم وارد چرخه غذایی مردم می‌شود.

ملکی ابراز کرد: طی برنامه‌های انجام شده حدود ۵۰درصد پساب خروجی شهرک صنعتی کاهش یافته است و پساب صنعتی شهرک لیا، پارک لیا و شهرک کاسپین نیز در دستور کار قرار گرفته است.

احیای تالاب الله آباد به دنبال بارش‌های دوسال اخیر

وی در ادامه گفت: بارش‌های دوسال اخیر باعث احیای تالاب الله آباد شد و آن را به یک اکوسیستم زیبا و خوب تبدیل کرد؛ به همین دلیل برای از دست نرفتن این فرصت باید پساب‌ها را جمع‌آوری و به الله آباد هدایت کنیم تا آنجا به یک منشا تولید و اشتغال تبدیل شود.

ملکی در خصوص سد نهب گفت: خوشبختانه اعتبارات این پروژه تامین شده و این سد پیشرفت خوبی کرده است؛ همچنین براساس پویش الف ب ایران هفته آخر اسفندماه برنامه آبگیری سد را در پیش داریم.

وی در مورد سدبالاخانلو بیان کرد: این سد قرار است برای منطقه جنوب استان قزوین تامین آب شرب را انجام دهد؛ با برنامه‌ریزی‌های انجام شده سد بالاخانلو نیز احتمالا تا پایان دولت دوازدهم آبگیری و طی دو تا سه سال آینده تکمیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با اشاره به سد طالقان اضافه کرد: در سه سال گذشته پروژه سد طالقان دوباره مورد بررسی قرار گرفت و مشکلات تصفیه‌خانه آن حل شد؛ هم اکنون این پروژه راه‌اندازی شده است و امیدواریم فاز یک آن در سال آینده به بهره‌برداری برسد؛ بنابراین مردم آبیک مطمئن باشند که پروژه آب آبیک فراموش نشده است.

جلوگیری از پدیده رودخانه‌خواری

وی با اشاره به پدیده رودخانه‌خواری گفت: طی دوسال اخیر بیش از ۷۰کیلومتر رودخانه‌ای که تصرف شده یا از بین رفته بود بازگشایی کردیم؛ تصرفات شناسایی و دستورات توسط دادستان صادر شد؛ همچنین رودخانه باراجین، رزجرد و امامزاده اباذر نیز در دستور کار است.

ملکی در پایان با اشاره به بند اسفرورین بیان کرد: برای این بند امسال هزار و ۳۰۰ میلیارد هزینه شده است و نزدیک ۳۷مترمکعب توان عبور آب دارد؛ بنابراین آب مورد نیاز را تامین خواهد کرد و هیچ خطری این بند را تهدید نمی‌کند.

انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان