۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین بهبودیافتگان کرونا ۵۴۰واحد پلاسما اهدا کردند/ عبور آمار اهدای خون بانوان قزوینی از میانگین کشوری
کد خبر: ۳۴۸۵۱۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۶ ساعت: ۱۳:۴۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون استان قزوین:

بهبودیافتگان کرونا ۵۴۰واحد پلاسما اهدا کردند/ عبور آمار اهدای خون بانوان قزوینی از میانگین کشوری

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: بهبودیافتگان کرونا در استان قزوین تاکنون حدود ۵۴۰واحد پلاسما اهدا کردند که بیش از ۸۰درصد آن در اختیار مراکز درمانی قرار دادیم.

بهبودیافتگان کرونا ۵۴۰واحد پلاسما اهدا کردند/ عبور آمار اهدای خون بانوان قزوینی از میانگین کشوری

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ مریم مدرسی در نشست خبری که ظهر امروز(چهارشنبه) در اداره انتقال خون قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: بیماری کرونا روی بحث اهدای خون نیز تاثیراتی گذاشت به طوریکه آمار اهدای خون استان قزوین نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

وی افزود: اوایل سال جاری نزدیک به منهای 27درصد کاهش آمار خونگیری داشتیم که خوشبختانه با مشارکت مردم نوع دوست قزوین هم اکنون آمار رشد منفی اهدای خون به منهای 9درصد رسیده است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین تصریح کرد: خوشبختانه هیچ دغدغه و نگرانی در این مدت در استان قزوین برای تامین خون و فرآورده‌های خونی مراکز درمانی نداشتیم و توانستیم همه نیازهای استان را برآورده کنیم فقط اینکه با اولویت نیازهای استان، ارسال خون به استان‌های معین را کاهش دادیم.

وی عنوان کرد: خون و فرآورده‌های خون با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی هیچ جایگزینی ندارد و تنها منبع تامین کننده آن از طریق اهدای خون است.

مدرسی بیان کرد: کارهای زیادی با شروع اپیدمی کرونا در سطح استان قزوین برای ترویج فرهنگ اهدای خون و افزایش میزان مشارکت مردم انجام شده و پویش‌های مختلفی در مناسبت‌های سال اجرا شده است.

اجرای پویش "همای رحمت" با همکاری حوزه هنری قزوین

وی ابراز کرد: در حوزه اهدای خون بانوان خوشبختانه از حد میانگین کشوری بالاتر رفتیم به طوریکه میانگین کشوری اهدای خون بانوان حدود 6 درصد بوده که این آمار در استان قزوین 6.7 درصد است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین بیان کرد: برای ترویج فرهنگ اهدای خون، سفیران اهدای خون در حوزه بانوان را تشکیل دادیم و در این راستا جلسات مکرر و وبینارهای زنده برگزار شد.

وی تاکید کرد: در بحث کرونا نیز پایگاه‌های انتقال خون در جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تلاش فراوانی دارند لذا مردم نگران انتقال بیماری در پایگاه‌های انتقال خون نباشند؛ چراکه سلامت اهداکنندگان و پرسنل در اولویت ما قرار دارد.

مدرسی تصریح کرد: یک سری باورهای غلط فرهنگی هم وجود دارد که عنوان می‌شد اهدای خون باعث کاهش سطح ایمنی شده و ممکن است ابتلای به بیماری را در اهداکنندگان افزایش دهد که اینگونه نیست.

وی بیان کرد: به مناسبت ولادت امام علی(ع) پویش "همای رحمت" با همکاری حوزه هنری در پایگاه انتقال خون قزوین برگزار می‌شود تا بتوانیم با اهدای دست خطی از هنرمندان خوشنویس استان قزوین از اقدام نوع دوستانه اهداکنندگان قدردانی کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین تصریح کرد: ما روزهای سختی را سپری کردیم و موج چهارم کرونا و شیوع کرونای انگلیسی در استان قزوین موجب نگرانی است و به مردم اطمینان می‌دهم که اهدای خون هیچ خللی در سطح ایمنی آنها ایجاد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه روزانه به طور میانگین 100نفر در استان قزوین خون اهدا می‌کنند؛ گفت: قزوین و تاکستان دو پایگاه ثابت انتقال خون در استان قزوین هستند و سامانه سیار نیز حدود شش ماهی است که در بوئین زهرا مستقر است و خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شده است.

افزایش 4درصدی ارسال خون و فرآورده‌های خونی به بیمارستان‌ها 

مدرسی گفت: خوشبختانه 100درصد نیاز استان قزوین را برطرف کردیم و حدود 70 تا 80 درصد تولید ما، مصرفِ مراکز درمانی می‌شود و امسال با وجود کاهش آمار حدود 4 درصد تا پایان بهمن ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل، ارسال خون و فرآورده‌های خونی به بیمارستان‌ها بیشتر شده است.

وی در ادامه گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه 42هزار و 431نفر مراجعه کننده اهدای خون داشتیم که از این تعداد 32هزار و 723نفر موفق به اهدای خون شدند و حدود منهای 9درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش خونگیری داشتیم در حالیکه این آمار در سه ماهه نخست سال منهای 27درصد بود.

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: بهبودیافتگان کرونا در استان قزوین تاکنون حدود 540واحد پلاسما اهدا کردند که بیش از 80درصد آن در اختیار مراکز درمانی قرار دادیم و متخصصان بنا بر ضرورت و تشخیص برای بیماران استفاده کردند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان