۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین تعطیلی‌های اجباری که هنرمندان را خانه‌نشین کرد
کد خبر: ۳۴۸۴۹۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۶ ساعت: ۸:۵۲ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح‌قزوین از زخم کاری کرونا بر پیکره شاخه‌های هنری؛

تعطیلی‌های اجباری که هنرمندان را خانه‌نشین کرد

هنرمندان هم در صحنه جولان و بازیگری کرونا مانند سایر اقشار و حتی بیش از هر قشر دیگری آسیب دیدند؛ به ویژه هنرمندانی که شغل اول و آخرشان تنها هنر است.

تعطیلی‌های اجباری که هنرمندان را خانه‌نشین کرد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، سایه کرونا یک سال است که بر روی زندگی بشریت سنگینی می‌کند و همچنان هر بار روی جدیدی از خود را به نمایش می‌گذارد و به نوعی جوامع را در وادی بیم و وحشت از آینده محبوس می‌کند.

هنرمندان هم در صحنه جولان و بازیگری کرونا مانند سایر اقشار و حتی بیش از هر قشر دیگری آسیب دیدند؛ به ویژه هنرمندانی که شغل اول و آخرشان همان هنری است که در آن فعالیت می‌کنند و هیچ منبع درآمد دیگری ندارند.

هنر ذاتا زمانی می‌تواند صاحب اثر را به سود و انتفاع مالی برساند که مخاطبی برای عرضه داشته باشد اما از زمانی که بنا بر محدودیت‌های کرونایی درب‌های سینماها، سالن‌های تئاتر و نمایش بسته شد، از زمانی که دیگر خواننده یا نوازنده‌ای شرایط برگزاری کنسرت را نداشت، از زمانی که تمام آموزشگاه‌های هنری تعطیل شد و بسیاری فعالیت‌های هنری دیگر که رو به تعطیلی رفتند درواقع منبع ارتزاق هنرمندان هم از بین رفت که مدت یک سال از این وضعیت می‌گذرد.

مدیر امور سینماهای قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: سینماهای قزوین هم مانند سینماهای کشور و حتی جهان خسارت‌های زیادی دیدیند به طوری که متاسفانه بنا بر دستور دفتر مرکزی، به ناچار نیروها را تعدیل کردیم چون درآمدی در این یک نداشتیم.

اسکندر نادری پور ادامه می‌دهد: طبیعتا تهیه‌کنندگان فیلم‌هایشان را به سینماها ندادند و مردم هم تفریح مهمی را از دست دادند و سینما که ویترین حوزه فرهنگ و هنر است، آسیب جدی دید؛ کرونا همه کسب و کارها را دچار آسیب کرد اما سینماها اول از همه تعطیل و آخر از همه هم بازگشایی شدند.

سینماهای قزوین مجبور به تعدیل نیرو شدند

وی اذعان می‌کند: متاسفانه تعطیلی سینماها در ستاد کرونا نمادی از گزارش عملکرد مسئولان در اعلام تعطیلی مراکز پرتردد قرار گرفت؛ اکنون هم علی رغم بازگشایی سینماها به علت ناامنی روانی که بین مردم وجود دارد لذا هیچ تاثیری در جذب مخاطب نداشته اشت.

این مقام مسئول ابراز می‌کند: از طرفی هم فیلم‌های مناسبی روی پرده نداریم و تهیه‌کنندگان نمی‌پذیرند فیلم‌های خوبی که دارند را روانه بازار کنند چون از اینکه متضرر شوند، واهمه دارند.

مدیر امور سینماهای قزوین بیان می‌کند: هیچگونه حمایت جدی هم از حوزه سینما صورت نگرفته و ردیف بودجه برای جبران این خسارت‌ها نداشتیم، صرفا تسهیلاتی را در نظر گرفتند که تاکنون هم موفق به دریافت آن نشدیم.

نادری پور اضافه می‌کند: باتوجه به اینکه در این یک سال گذشته هیچ درآمدی نداشتیم اما حتی به لحاظ برخورداری از مواد ضدعفونی‌کننده رایگان هم محروم بودیم علی رغم اینکه بارها برای این موضوع درخواست دادیم.

وی عنوان می‌کند: در حوزه وام‌هایی که قرار بود تعلق بگیرد، در استان به هیچ عنوان همکاری صورت نگرفت تا بتوانیم وام استانی را دریافت کنیم که در نهایت پرونده‌های بانکی را به حوزه کشوری منتقل کردیم که همچنان در دست اقدام است و هنوز به دریافت تسهیلات نرسیدیم.

این مقام مسئول تاکید می‌کند: باتوجه به تعطیلات عید نوروز و فشارهای روانی و استرسی که مردم طی یک سال متحمل شدند، سینما می‌تواند با فراهم کردن محیطی بهداشتی و رعایت اصول بهداشتی یک سرگرمی مناسب برای ایام نوروز باشد اما همه تصمیم‌ها بستگی به تصمیمات ستاد کرونای ملی و استانی دارد.

مدیر امور سینماهای قزوین بیان می‌کند: خوشبختانه تمام پروتکل‌ها به طور کامل در سینماها رعایت می‌شود و نظارت جدی وجود دارد که مسئولین می‌توانند با ترغیب مردم نیز این حوزه را فعال کنند اما متاسفانه سینماها همیشه قربانی تصمیمات اشتباه شده‌اند.

بیش از 10 هزار نفر هنرجو و هنرمند حرفه‌ای در حوزه موسیقی در قزوین متضرر شدند

به گزارش صبح قزوین، همان طور که اشاره شد موسیقی هم جزو هنرهایی با مخاطبان بالا است که طی یک سال اخیر فعالان این حوزه به علت محدودیت‌های موجود نتوانستند کنسرت اجرا کنند و از طرفی هم آموزشگاه‌ها شامل تعطیلی شدند که از این بُعد هم خساراتی وارد شد.

حسین عبادی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین با اشاره به اینکه حوزه اجرا و آموزش موسیقی در سایه کرونا بسیار آسیب دید، می‌گوید: بخش اجرا بیش از سایر بخش‌ها متضرر شد چراکه در اجرای عمومی مستلزم حضور تماشاچی است و اصولا تجمعی صورت می‌گیرد که شامل محدودیت‌های کرونایی است.

وی بیان می‌کند: تا به امروز اجرای عمومی نداشتیم و به صورت آنلاین و محدود اجرا شده که تاثیر مطلوب را نداشته است؛ در حوزه آموزش هم متاسفانه آموزشگاه‌های هنری جزو اولین تعطیلی‌ها قرار گرفتند در حالی که این آموزشگاه‌ها بسیار کم خطرتر از یکسری مراکز دیگر هستند.

عضو انجمن موسیقی استان قزوین با بیان اینکه قشر فرهنگی و هنری از آنجایی که دغدغه‌های اجتماعی دارند نیز خود را ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌کنند، اذعان می‌کند: یکسری حمایت‌هایی در سطح کشور به لحاظ پرداخت تسهیلات کرونا و معیشتی صورت گرفت اما کافی نیست.

عبادی یادآور می‌شود: حدود 25 تا 30 آموزشگاه موسیقی در سطح استان قزوین فعال هستند و بیش از 10 هزار نفر هنرجو و هنرمند حرفه‌ای در حوزه موسیقی در استان فعالیت می‌کنند که می‌طلبد توجه بیشتری نسبت به این قشر صورت گیرد.

۲۴ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل فرهنگی و هنری قزوین ارائه شد

محمدحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به تأثیر کرونا در حوزه‌های فرهنگی و هنری اظهار می‌کند: کرونا خسارت‌های بسیاری را به حوزه هنر و رسانه وارد کرد و در طول یک سال گذشته این مشاغل از نخستین مشاغلی بوده که منجر به تعطیلی شد.

وی می‌افزاید: براساس شرایط کرونایی، توزیع بسته‌های حمایتی و تسهیلاتی بسیاری را با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد و دولت برای مشاغل فرهنگی و هنری درنظرگرفتیم که این تسهیلات در قالب وام‌های بانکی ارائه شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قزوین عنوان می‌کند: تقریبا 24 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار اهالی فرهنگ و رسانه استان قرار داده شده است و هم‌اکنون مرحله دوم تسهیلات ارائه می‌شود، امیدواریم بتوانیم تسهیلات بیشتری را در اختیار آنها قرار دهیم.

اسماعیلی می‌گوید: ارائه تسهیلات در دو سامانه انجام می‌شود؛ سامانه نخست شامل سامانه «تحفه» ویژه فعالیت افراد به صورت بنگاهی و دارای کدکارگاهی است؛ این افراد می‌توانند با مراجعه به این سامانه تسهیلات را از طریق صندوق کارآفرینی امید دریافت کنند.

وی اضافه می‌کند: روش دوم ارائه تسهیلات از طریق سامانه کاراست که متقاضیان درخواست وام با معرفی به وزارت کار و تعاون، از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه می‌دهد: همچنین وام بلاعوض به مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان به هزار نفر از اعضای صندوق اعتباری هنر استان قزوین ارائه شده و حق بیمه اعضای این صندوق نیز در سه ماه نخست سال‌جاری پرداخت شده است.

اسماعیلی در پایان با اشاره به اطلاعیه هیئت نظارت بر مطبوعات مبنی بر درخواست اخذ مجوز فعالیت فعالان خبری تصریح می‌کند: هنوز آمار دقیقی از استان قزوین در این زمینه نداریم، اما فرصت مناسبی برای فعالان پایگاه خبری یا فضای مجازی است تا این افراد با مراجعه به سامانه جامع رسانه‎‌های کشور تا پایان بهمن ماه نسبت به ثبت مجوز اقدام کنند و این مهلت تمدید نخواهد شد.

حمایت‌های قطره چکانی تئاتر را زنده نگه‌نمی‌دارد

به گزارش صبح قزوین؛ اینکه قرار باشد یک سال بدون فعالیت و هیچ شغل دیگری زندگی کنیم حتی تصورش هم سخت است اما در واقعیت می‌بینیم که هنرمندان ما یک سال گذشته را اینگونه گذرانده‌اند و این شرایط هنوز هم به روال عادی بازنگشته است.

کیوان حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین می‌گوید: اساسا وقتی که مردم به لحاظ مالی و روانی در آسودگی نباشند، استفاده و رصد کردن این نوع فعالیت‌هایی مانند تئاتر به طور کلی در الویت آن‌ها نیست و این درحالی است که حتی 10درصد مردم ایران در شرایط عادی هم تئاتر تماشا نمی‌کنند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین ادامه می‌دهد: اقتصاد تئاتر هم وابسته به حضور مخاطب است لذا در این یک سال عملا تعطیل بودیم؛ حدود 250 هزار نفر در کشور در تئاتر فعالیت می‌کنند که ارتزاقشان صرفا از همین راه است اما از بیمه مناسبی هم برخوردار نیستند.

وی تاکید می‌کند: تاکنون هیچ مجلسی نتوانسته قوانین مناسب حمایتی برای قشر تئاتر ایجاد کند و این هنرمندان در شرایطی سخت به حیات خود ادامه می‌دهند و شیوع ویروس کرونا هم در شرایط کنونی خانواده تئاتر را در التهاب و ترس قرار داده است.

حبیبی عنوان می‌کند: وقتی کسی که صرفا در زمینه تئاتر فعالیت می‌کند و تنها حرفه او است، اکنون چه شغلی می‌تواند انجام دهد که بتواند درآمدی داشته باشد؟ متاسفانه هنر و تئاتر جزو دغدغه‌های دولتمردان و مسئولین نیست و در این یک سال به جز حمایت‌های قطره‌چکانی هیچ حمایت جدی نشده است.

این هنرمند قزوینی اذعان می‌کند: حدود دو هزار نفر در استان قزوین در هنر تئاتر فعالیت می‌کنند و 13 گروه تئاتر در کشور ثبت شده‌اند و انجمن هنرهای نمایشی در تمامی شهرستان‌ها و شهرهای استان فعال است و این هنرمندان نه حقوق ثابت ماهانه و نه بیمه دارند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین در پایان می‌گوید: تا زمانی که کرونا وجود دارد درواقع دست‌های ما بسته است و باید این شرایط سخت را تحمل کنیم لذا این انتظار را داریم که در سطح کلان نگاه ویژه‌ای به هنرمندان شود.

مسئولین با حمایت‌های مالی و معنوی، هنر را از مرگ تدریجی نجات دهند

به گزارش صبح قزوین؛ باتوجه به شرایط سخت اقتصادی و بحرانی که کرونا یکی از عوامل به وجودآمدن است طبیعتا هزینه برای بهره‌مندی از هنرهای مختلف در اوقات فراغت نیز در آخرین اولویت‌ها برای مردم قرار گرفته یا اینکه در اولویت نیست.

این درحالی است که شاید باید بگوییم بدون حضور مخاطب و تقاضا برای هنر، درواقع شاخه‌های مختلف هنری در یک روند مرگ تدریجی قرار گرفته‌اند که حمایت‌های قطره چکانی و محدود هم برای قشری که هیچ منبع درآمدی جز هنر خود ندارد نیز پاسخگو نیست و کفایت نمی‌کند.

اگر شرایط شیوع کرونا همچنان بر این روال ادمه یابد و حتی دور از انتظار نیست که باوجود اینکه این بیماری هم از بین برود وریشه کن هم شود، تا مدتی مردم بنا بر ترس و اضطرابی که در این یک سال بر آن‌ها غالب شده است، رغبتی برای حضور در تجمعات و چنین برنامه‌هایی نداشته باشند.

می‌طلبد برای حفظ فرهنگ و هنر کشور و استان، راهکارهایی هم برای حمایت مالی و معنوی از هنرمندان و هم راهی برای زنده و پویا نگهداشتن شاخه‌های هنری اتخاذ شود تا پس از پشت سر گذاشتن بحران کرونا با بحران و جراحت جدی در حوزه فرهنگ و هنر مواجه نشویم.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان