۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تخلفات آشکار شهرداری قزوین در مجتمع مسکونی_تجاری «راژیا»/ سهم مردم فقط وعده و وعید توخالی بود!
کد خبر: ۳۴۸۴۹۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۶ ساعت: ۸:۴۴ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح‌قزوین از مطالبات مردمی؛

تخلفات آشکار شهرداری قزوین در مجتمع مسکونی_تجاری «راژیا»/ سهم مردم فقط وعده و وعید توخالی بود!

پروژه ۲۰۳واحدی راژیا با مساحت ۹هزار مترمربع یکی از پروژه‌های مشارکتی شهرداری با بخش خصوصی است؛ حال که چند وقتی از استقرار ساکنین می‌گذرد؛ همچنان بسیاری از تعهداتی که سازنده در زمان انعقاد قرارداد با اهالی مطرح کرده بود را اجرا نکرده و همین موجب نارضایتی ساکنین شده است.

تخلفات آشکار شهرداری قزوین در مجتمع مسکونی_تجاری «راژیا»/ سهم مردم فقط وعده و وعید توخالی بود!

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، این روزها مشارکت در ساخت یا همان ساخت و ساز مشارکتی بسیار رواج یافته است و اغلب فعالان در حرفه ساخت و ساز، تمایل فراوانی برای قرارداد مشارکت در ساخت دارند.

پروژه 203واحدی راژیا با مساحت 9هزار مترمربع نیز یکی از پروژه‌های مشارکتی شهرداری با بخش خصوصی است که محل اجرای آن در میدان جانبازان، بلوار شهید مطهری است که علاوه بر آورده 400میلیارد ریالی از سوی سرمایه‌گذار و زمین، مجوزها و صدور پروانه از شهرداری، مابقی هزینه‌ها از محل پیش فروش واحدها در سال 92 تامین شده است.

حال که چند وقتی از استقرار ساکنین می‌گذرد؛ همچنان بسیاری از تعهداتی که سازنده در زمان انعقاد قرارداد با اهالی مطرح کرده بود را اجرا نکرده و همین موجب نارضایتی ساکنین شده است.

محمود کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با بیان اینکه سرچشمه این پروژه شهرداری قزوین است؛ اظهار کرد: در واقع زمانیکه شهرداری‌ها از دولت جدا شدند این فرصت برایشان ایجاد شد که بتوانند زمین‌های اطراف شهر را وارد محدوده قانونی کرده و با توافق با مالکیت از محل آن درآمدزایی کنند.

وی افزود: عملا همانطور که نفت برای دولت یک ظرفیت بود، زمین هم برای شهرداری‌ها یک فرصت و منابع درآمد محسوب می‌شود؛ لذا شهرداری بدون برنامه‌ریزی و محاسبه نشده از این فرصت استفاده کرد و از طرفی زمانی دولت در منابع مالی دچار کمبود شد بسیاری از سازمان‌ها، دولت را رها کرده و به سمت شهرداری‌ها روی آورند.

شهردار اسبق قزوین بیان کرد: در واقع تمام کسانی که به دنبال رانت و فرصت بودند به شهرداری هجوم آوردند تا بتوانند از این فرصت ایجاد شده برای شهرداری استفاده کنند که یکی از این پروژه‌ها مجتمع راژیا است.

کمالی با اشاره به اینکه این زمین متعلق به شهرداری بود، عنوان کرد: شهرداری به منظور ایجاد محل درآمد با شرکتی به عنوان پروژه مشترک، قراردادی منعقد کرد که بنا شد آورده شهرداری زمین، مجوزها و صدور پروانه و در مقابل سرمایه‌گذار هم آورده پولی باشد.

وی با بیان اینکه این مجتمع 203واحد دارد، ابراز کرد: از آنجایی که این مجتمع تجاری و مسکونی بود خیلی‌ها از این پروژه استقبال کرده و آن را پیش خرید کردند که متاسفانه آن شرکتی که از شهرداری ترک تشریفات مناقصه کرده بود کار را به شرکت دیگری واگذار کرد در حالیکه این اقدام در واقع تخلف است.

شهردار اسبق قزوین توضیح داد: کسی که در ترک تشریفات مناقصه کاری را برعهده می‌گیرد حق واگذاری کار را به دیگری ندارد چون رانت و تخلف محسوب می‌شود که متاسفانه این اتفاق افتاد و دو سال بعد هم شهرداری سهمش را فروخت که در آن بره‍ه هم تخلفات بسیاری شکل گرفت.

سازنده مجتمع در نظر دارد با زور و ایجاد نگرانی در ساکنین کار خود را پیش ببرد

کمالی ادامه داد: سازنده سال 92 واحدها را پیش فروش و سال 96 پایان کار گرفته بود و سال 97 به دلیل اینکه بخشی از فضاهای مشاعات را که مختص ساکنین بود را تجاری کرده بود، وارد کمیسیون ماده 100 شد اما با زد و بندهایی که با شهرداری داشت، مجدد سال 99 پایان کار دیگری دریافت کرد.

وی افزود: در واقع سازنده زمان عقد قرارداد با ساکنین بسیاری از امتیازات مشاعی را از جمله مزیت‌های این مجتمع مطرح کرده بود که قبل از سال 97 بسیاری از آنان را بدون اطلاع از خریداران به میل خودش تغییر داده بود و تاکنون سند مالکیت را به نام افراد نکرده است و آنان را تحت فشار قرار داده که اگر سند نزنید ما انصراف خواهیم داد و پول همان 10سال پیش را به شما باز می‌گردانیم.

عضو هیئت مدیره مجتمع راژیا تصریح کرد: سازنده در نظر دارد با زور و ایجاد نگرانی و استرس در ساکنین کار خود را پیش ببرد؛ در حالیکه بسیاری از تعهدات خود را در مورد فضاهای مشاعی و حتی تکمیل پارکینگ درست انجام نداده است.

کمالی بیان کرد: متاسفانه به وضوح تخلف به این سنگینی صورت گرفته و ساکنین از طرف سازنده در فشار قرار گرفتند اما هیچ کدام از مسئولین متولی در برابر این موضوع پاسخگو نیستند و از طرفی سازنده با فرافکنی در ساکنین، ترس ایجاد کرده که شکایات شما کار را به جایی نخواهد برد.

وی بیان کرد: چرا باید در جامعه‌ای که شعار ظلم ستیزی می‌دهیم اینگونه ظلم آشکاری به مردم خودمان شود و کسی حق دفاع از آن‌ها را نداشته باشد، متاسفانه برخی سازمان‌ها با راه بیراهه‌ای که پیش گرفته‌اند مردم را نسبت به خود بدبین کرده‌اند.

شهردار اسبق قزوین با اشاره به اینکه مجتمع راژیا پروژه مشارکتی شهرداری است، تصریح کرد: چطور شهرداری به عنوان یک نهادی که مردم به اعتبار آن به سمت خرید واحد روی آوردند و پای قراردادهای ساکنین را امضا کرده، این پروژه را به شخص دیگری نیز فروخته است.

وی در پایان گفت: اعضای شورای شهر باید به وظابف خود واقف باشند باید نسبت به زنده کردن حقوق تضییع شده مردم پاسخگو باشند، نه اینکه مردم زیر بار فشار و ظلم روز به روز فقیرتر و مستأصل‌تر شوند.

به گزارش صبح قزوین؛ انجام پروژه‌ها نیازمند دو‌مجموعه ناظر و مجری است که در صورتیکه مجری به هر دلیلی به دستورالعمل‌های لازم توجهی نداشته باشد، ناظر تذکر دهد و پیگیری لازم را داشته باشد؛ در غیر اینصورت مجری قادر به انجام هر کاری است.

در پروژه مجتمع راژیا ناظر و مجری یکی است، درواقع در این موضوع رابطه‌ای که شهرداری و پیمانکار داشت دچار خدشه شده و در فضاهای عمومی که بنا بود در اختیار مردم قرار گیرد، دخل و تصرف صورت گرفته و کار از روند اصلی خود خارج شده است.

فضاها و مساعدتی که بنا بود در اختیار عمومی قرار گیرد به خصوصی تبدیل شده و به نوعی حق ساکنین مورد توجه قرار نگرفته است.

یکی از ساکنین مجتمع راژیا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، درباره مشکلات این مجتمع اظهار کرد: مشکل اصلی ما با سازنده این است که وقتی سال 93 ما واحد‌های خود را پیش خرید کردیم، وعده بسیاری از مشاعات نظیر سالن اجتماعات، فضای سبز، آپارتمان مهمان و سالن ورزشی را مطرح دارند در حالیکه زمان تحویل هیچ کدام از تعهدات خود را عملی نکردند.

وی افزود: همچنین مطرح شد که تا پنج سال اول هزینه شارژ ساختمان بر عهده سازنده است و بعد از آن نیز مغازه‌های زیر ساختمان‌ها که رو به خیابان قرار گرفته‌اند، اجاره داده می‌شوند و از محل درآمد آن شارژ ساختمان کسر می‌شود.

این شهروند قزوینی بیان کرد: بعد از ساکن شدن ابتدا برای سند زدن تعلل کردند و با بهانه‌های مختلف آن را به تعویق انداختند و از طرفی برخی از مشکلاتی که در ساختمان وجود داشت نظیر خرابی کف پارکینگ را نیز انجام نمی‌دادند و به اعتراضات ما نیز توجهی نداشتند.

سازنده با اخلال‌گری درصدد اجبار ساکنین به انتقال سند است

وی اذعان داشت: ابتدای ورود ساکنین، خود سازنده هیئت مدیره مجتمع بود که بنا بود بعد از ساکن شدن، خود اعضا هیئت مدیره جدید را انتخاب کنند؛ اما زمانی که طی یک گردهمایی هیئت مدیران جدید توسط ساکنین انتخاب شد؛ سازنده با عدم پرداخت شارژ ساختمان خود شروع به ناسازگاری کرد و با این کار قصد اخلال‌گری در گردش کار مجتمع را داشت.

این شهروند ابراز کرد: سازنده درصدد این است که با این اخلال‌گری‌ها ساکنین را مجبور به سند زدن کند درصورتیکه هنوز هم به بسیاری از تعهدات خود عمل نکرده است؛ اگرچه برخی ساکنین اقدام کرده‌اند اما زمانی که طبق تاریخی که مشخص شده بود مراجعه کردیم در قسمت توضیحات بسیاری از تعهداتش از جمله پرداخت شارژ ساختمان اشاره نکرده است.

وی اضافه کرد: همچنین درج کرده بودند که ساختمان را با شرایط فعلی به خریدار واگذار می‌کنیم درصورتیکه حتی پایان کار را نیز نداشت و هدفش این بود که واحدها را با تمام شرایط و مشکلاتی که با سازمان‌ها داشت، به ساکنین تحميل کنند.

این شهروند تصریح کرد: در واقع ما سال 93 آپارتمان‌ها را بر طبق مشاعاتی که خودشان به ما معرفی کردند پیش خرید کردیم اما آن‌ها مدعی هستند که مشاعات را از شهرداری خریداری کرده‌اند؛ در حالیکه تمام امتیازات به ما پیش فروش شده بود که در واقع یک نوع تخلف بزرگ است؛ چه بسا که اگر این موضوع صحت داشته باشد اقدام به معامله مال غیر داشته‌اند.

وی بیان کرد: علاوه بر اینکه اجاره مغازه‌های واقع در زیر ساختمان را دریافت می‌کنند طبق سلیقه خودشان به مغازه‌های اجازه داده‌اند تا داخل حیاط مجتمع پنجره باز کنند و حتی در تعداد و متراژ پارکینگ‌ها نیز تخلف داشته‌اند.

این شهروند قزوینی اذعان داشت: بر اساس قانون سازنده باید برای هر کدام از واحدها به صورت جداگانه یک پایان کار دریافت کند؛ در حالیکه اینها اقدام به دریافت یک پایان کار کلی که چندین مرتبه طی این سال‌ها تغییر کرده است، کردند که این امر موجب ایجاد اشکالاتی در سند زدن اهالی شده است.

وی افزود: دو هفته پیش برای یکی از ساکنینی که تاکنون سند نزده است ابلاغیه‌ای ارسال کردند که در نظر داریم مبایعه‌نامه را فسخ کنیم و واحدها را از شما بازپس بگیریم؛ در واقع با این روش قصد ایجاد استرس در ساکنین را دارد تا آن‌ها را مجبور به سند زدن طبق میل خودشان کنند.

این شهروند در پایان گفت: هر اقدامی انجام دادیم تا این موضوع را مسالمت‌آمیز برطرف سازیم؛ اما متاسفانه قابل حل نیست لذا با همکاری هیئت مدیره جدید کار را از طریق دستگاه قضایی پیگیری کردیم که اکنون در حال طی روند قانونی است.

به گزارش صبح ‌قزوین؛ مراجعه ساکنان برای پیگیری مشکل مجتمع راژیا، بهانه‌ای شد تا از متولیان این پروژه موضوع را مطالبه کنیم، اما طی پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون مسئولی در این خصوص پاسخگو نبوده است و منیره سادات قوامی سخنگوی شورای شهر قزوین نیز پاسخگویی را به بعد از بازدید میدانی از این پروژه موکول کرده است.

صبح قزوین همچنان منتظر پاسخگویی و انتشار نظرات متولیان شهرداری است‌.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان