۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین موفق به تجاری سازی دو ایده در پارک علم‌وفناوری شدم/ باور توانایی جوانان، نجات بخش کشور است
کد خبر: ۳۴۸۴۹۱ نویسنده: سیاوش خطیبی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۵ ساعت: ۱۳:۲۴ ↗ لینک کوتاه

مهندس جوان قزوینی:

موفق به تجاری سازی دو ایده در پارک علم‌وفناوری شدم/ باور توانایی جوانان، نجات بخش کشور است

مهندس جوان قزوینی با اشاره به لزوم توجه مسئولین به مهندسی فناورانه گفت: تا کنون توانسته‌ام دو ایده با عنوان ازون و لجن فعال (تصفیه خانه فاضلاب) را به مرحله تجاری سازی برسانم.

موفق به تجاری سازی دو ایده در پارک علم‌وفناوری شدم/ باور توانایی جوانان، نجات بخش کشور است

به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ پنجم اسفند، زادروز دانشمند بزرگ ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی، مناسبتی ارزشمند برای بزرگداشت جایگاه مهندسی است؛ موعدی برای پاسداشت تعهد و تفکر مهندسانی است که توسعه‌ساز و تحول‌آفرین بوده‌اند و با تکیه بر اندیشه‌ و عمل خود، جامعه امروز بشری را ممتاز و متمایز از گذشته ساخته‌اند.

بدون شک حیطه مهندسی یکی از حوزه‌هایی است که پیشرفت و توسعه کشور بر روی آن ریل‌گذاری شده و رشد و ارتقاء در این بخش، کشور را در جایگاهی بالا و بدون وابستگی به بیگانگان قرار می‌دهد که لازمه این جایگاه توجه و میدان دادن به مهندسین جوان و به ویژه مهندسی فناورانه در دنیای امروز است.

سیاوش خطیبی مهندس 32 ساله و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته شیمی کاربردی از دانشگاه زنجان است که اکنون توانسته با ارائه ایده و تجاری سازی آن جزو مهندسین پارک علم و فناوری استان قزوین باشد.

این مهندس قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ با بیان اینکه توسعه یکی از ارکان اصلی کشور است، اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از ارکان اساسی توسعه، زیرساخت‌های فناورانه هر کشور محسوب می‌شود تصمیم گرفتم که در حوزه صنعت آب فعالیت کنم؛ پس از اتمام دوره تحصیلی‌ام توانستم شرکت دانش بنیان در زمینه صنعت آب با عنوان "فناوری های پیشرفته نصرآب پالایش" تاسیس کنم که یک سال از آن می‌گذرد.

وی افزود: از ابتدای ارائه ایده در زمینه تصفیه آب با فناوری اُزون، در پارک علم و فناوری پذیرش گرفتم و پس از استقرار، حدود پنج سال گذشته شرکت را ثبت و با کسب رزومه و ارتقاء فناوری پیشرفت کردم به طوری که موفق به دریافت اولین گواهینامه انطباق محصول دانش بنیان (KB-COP) در استان قزوین از سوی سازمان ملی استاندارد ایران شدم.

مهندسی رویای دوران نوجوانی‌ام بود

این مهندس قزوینی ابراز کرد: این گواهینامه برای طراحی، ساخت و اجرای تصفیه خانه با استفاده از فناوری ازون در مقیاس صنعتی (سامانه ازون ژنراتور همراه با اکسیژن ساز یکپارچه شده، در مقیاس صنعتی) صادر شده است؛ همچنین این شرکت دانش بنیان توانسته استانداردهای لازم را جهت پیاده سازی فناوری ازون در حوزه اجرای تصفیه خانه‌های آب آشامیدنی شهری و روستایی کسب نماید.

خطیبی ادامه داد: در این شرکت فناورانه سه نفر به طور ثابت فعالیت می‌کنیم و به جهت ماهیت پروژه‌ای کارها، اشتغال غیرمستقیم در پروژه‌ها بر حسب ابعاد کار متغیر است و حدود میانگین 10 نفر طی برون سپاری در هر پروژه مشغول به کار می‌شوند.

موسس شرکت فناوری‌های پیشرفته نصر آب پالایش، تاکید کرد: از زمانی وارد مقطع دبیرستان شدم و نسبت به محیط پیرامون خود درک مناسب پیدا کردم تصمیم گرفتم که در حوزه فناورانه فعالیت کنم چراکه به درس شیمی بسیار علاقه داشتم و چون شیمی کاربردی وجه مهندسی بیشتری را در بر دارد نیز وارد این رشته شدم و همیشه نمره 20 از این درس می‌گرفتم.

این مهندس قزوینی بیان کرد: پس از انتخاب مسیر تحصیلی خود، مشغول به کار با دستگاه مهندسی به نام ازون ژنراتور شدم که مبنای این کار شیمیایی بود و براساس تجربه‌ای که داشتم توانستم مهندسی معکوس انجام دهم.

وی اذعان کرد: با استفاده از قطعات تلویزیون‌های بازیافتی قدیمی که منبع تغذیه داشتند و پتانسیل ازون تحت شرایط خاصی در آن‌ها تولید می‌شد، ازون را ظرف 50 روز با هزینه‌ای حدود 131 هزارتومان از قطعات بازیافتی تلویزیون و کامپیوترهای قدیمی ساختم.

خطیبی تاکید کرد: به هیچ وجه جزو شاگردهای زرنگ نبودم و فقط علاقه داشتم درس شیمی را فرابگیرم به طوری که با معدل 12 از دبیرستان و در مقطع فوق لیسانس با معدل 14 فارغ التحصیل شوم؛ زمانی که برای اولین بار با عنوان مهندس مورد خطاب قرار گرفتم بسیار خوشحال شدم چراکه مهندسی رویای دوران نوجوانی‌ام بود و تحقق این رویا برایم لذت بخش بود.

موسس شرکت فناوری‌های پیشرفته نصرآب پالایش افزود: پارک علم و فناوری کمک می‌کند که ایده یک شخص به ثروت تبدیل شود و در اصل در زمینه تسهیل مسیر فناورانه فعالیت می‌کند و اکنون تسهیلات چهار درصدی و دوره تنفس شش ماهه به افرادی که ثبت ایده دارند تعلق می‌گیرد که پیش از این دوره تنفس دو ساله داشت.

این مهندس موفق با بیان اینکه کشور ما در شرایط اقتصادی سختی قرار گرفته است، تاکید کرد: تغییر نوع تفکر مسئولین در شرایط فعلی می‌تواند باعث گشایش و برطرف شدن بسیاری از مشکلات جامعه شود.

دانشجویان مهندسی امروز باید ابتدا انجام پروژه را آموزش ببیند

وی ادامه داد: اکنون هر کاری در زمینه طراحی، خرید و اجرای تصفیه خانه انجام دهم مشمول حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری خواهم بود که در این حمایت تا سقف پنج میلیارد تومان وام چهار درصد می‌توانم دریافت کنم که در این حوزه با عنوان اصلاح سیستم تصفیه خانه دامداری دو هزار راسی در منطقه بوئین زهرا شروع به کار کردم.

خطیبی ابراز کرد: برای انجام اصلاح تصفیه خانه این دامداری یک شرکت دیگر 400 میلیون تومان هزینه تعیین کرده بود که من توانستم با 50 میلیون تومان تصفیه خانه این دامداری را اصلاح کنم و علاوه بر این که مورد تایید سازمان محیط زیست قرار گرفت و بازتاب رسانه‌ای پیدا کرد نیز توانستم پنج قرارداد دیگر را در دست بگیرم.

موسس شرکت فناوری‌های پیشرفته نصرآب پالایش، گفت: در دوران دانشجویی در طول 50 روز با استفاده از تجهیزات مانیتورهای قدیمی، دستگاه ازون شناسی مینیاتوری ساختم که اکنون در ویترین پارک علم و فناوری قرار دارد.

وی با بیان اینکه تا کنون توانسته‌ام دو ایده با عنوان ازون و لجن فعال (تصفیه خانه فاضلاب) را به مرحله تجاری سازی برسانم، ادامه داد: زمانی که برای پروژه‌های دانشجویی‌ام کار می کردم سوالاتی که برایم پیش می‌آمد را یادداشت و از استادهای متخصص این حوزه برای دست‌یابی به پاسخ، سوال می‌کردم و در این زمینه پشتکار داشتم.

این مهندس قزوینی اذعان کرد: یکی از مزیت های حضور در پارک علم و فناوری این است که فکر افراد گسترش پیدا می‌کند و از میان بازدیدهایی که مسئولین از پارک دارند ممکن است انجام پروژه‌ای به ما سپرده شود.

خطیبی با اشاره به بیکار بودن بسیاری از فارغ التحصیلان رشته مهندسی عنوان کرد: دانشجو برای این که حرفه‌ای تربیت شود و گره از کار کشور باز کند باید فناوری روز دنیا را آموزش ببیند اما متاسفانه در کتاب‌های دانشگاهی ما فناوری وجود ندارد و فقط علم پایه آموزش داده می‌شود.

این مهندس موفق بیان کرد: آزمایشگاه‌های رشته مهندسی باید بسیار جدی گرفته شوند و دانشجویان مهندسی امروز باید ابتدا انجام پروژه را آموزش ببیند تا دریابند که چه مشکلاتی در صنعت وجود دارد و با هدایت استادهای متخصص فناوری فرا بگیرند.

موسس شرکت فناوری‌های پیشرفته نصرآب پالایش، تاکید کرد: مشکل مهندسی در صنعت رشته شیمی این است که طرح‌های ارزان قیمت ارائه نمی‌شود چراکه پیمانکارها درصد سود خود را روی کل مبلغ دریافت می‌کنند و اگر طرحی با قیمت کم ارائه شود ضرر خواهند کرد.

وی اضافه کرد: اکنون باید مسئولین ما بر روی موضوع دانش بنیانی از افرادی که حتی رزومه ندارند حمایت کنند تا قطار فناوری به حرکت در بیاید و همچنین باید به مشکلات فناورانه در جامعه با دید دانش بنیانی نگاه کنند.

راه حل دستیابی به اقتصاد قوی، مهندسی فناورانه است

این مهندس جوان قزوینی با بیان اینکه در شرف ازدواج قرار دارد، گفت: اینکه همسر آینده‌ام قطعا مهندس باشد معیار ازدواج برایم نیست اما زندگی مشترک دو مهندس شیرینی‌های مختص به خود را دارد چراکه دو فرد با هم فکری یکدیگر می‌توانند درباره موضوعات این حیطه هم قدم و موفق شوند.

موسس شرکت فناوری‌های پیشرفته نصر آب پالایش، تصریح کرد: قطعا فرزندانم را با حیطه مهندسی و الکترونیک قدرت آشنا خواهم کرد که در این رشته فناورانه تحصیل کنند چراکه جامعه ما تا چند دهه آینده نیاز به رشته‌های مهندسی خواهد داشت.

خطیبی درباره مقام‌هایی که تا کنون کسب کرده است، گفت: در دوره دبیرستان در مسابقات ملی آزمایشگاهی رتبه هفتم کشوری، در جشنواره علوم و فناوری مقام دوم داوران و مقام اول بینندگان، سال گذشته مقام فناور برتر استان، در جشنواره علم و جهاد به عنوان منتخب، کسب استاندارد ملی تجهیزات ازون را از آن خود کنم.

وی تصریح کرد: خود را موفق نمی‌دانم و اکنون در مسیر موفقیت قرار دادم و معتقدم که باید در مسیر رسیدن به اهداف خود مستمر و پیگیر باشیم؛ مقام معظم رهبری می‌فرمایند که به جوانان اعتماد کنید اما متاسفانه برخی مسئولان به دنبال بهانه تراشی بوده که بیان کنند این اعتماد منجر به خطر خواهد شد چه بسا که فقط به فکر جایگاه و سمت خود هستند اما اگر انقلاب برای آن‌ها مهم است باید به جوانان میدان دهند.

این مهندس جوان بیان کرد: اگر جوانان به پیشرفت در جامعه کنونی امیدوار شوند قطعا سرعت پیشرفت مهندسی در کشور افزایش می‌یابد و توفیقات خوبی رقم می‌خورد؛ روحیه جنگنده در مسیر دستیابی به موفقیت مهمترین اولویت برای رسیدن به اهداف هر فرد است.

خطیبی در پایان گفت: اگر اقتصاد کشور قوی شود مشکلات بسیاری از جمله دغدغه معیشت افراد حل خواهد شد و اکنون راه حل دستیابی به اقتصاد قوی، مهندسی فناورانه است.

انتهای پیام/1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان