۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین ۱۴ هزار کارگر قزوینی از کرونا آسیب دیدند/ کارخانجات قزوین با ۳۰هزار نیرو درمعرض تعطیلی هستند
کد خبر: ۳۴۸۴۷۸ نویسنده: عیدعلی کریمی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۵ ساعت: ۸:۴۵ ↗ لینک کوتاه

گلایه‌های دبیر اجرایی خانه کارگر استان به صبح‌قزوین:

۱۴ هزار کارگر قزوینی از کرونا آسیب دیدند/ کارخانجات قزوین با ۳۰هزار نیرو درمعرض تعطیلی هستند

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین گفت: در بحران کرونا حدود ۱۴هزار کارگر صدمه دیده و از کار بیکار شدند؛ دولت باید چاره‌ای برای امرار و معاش کارگران داشته و آن‌ها را مانند سایر اقشار ببیند.

۱۴ هزار کارگر قزوینی از کرونا آسیب دیدند/ کارخانجات قزوین با ۳۰هزار نیرو درمعرض تعطیلی هستند

عیدعلی کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین با اشاره به تاثیر کرونا در حوزه اشتغال کارگران اظهار کرد: در بحران کرونا حدود 14هزار کارگر صدمه دیده و از کار بیکار شدند در حالی که برای آسیب‌دیدگان کارگری هیچ سبد معیشتی واریز نشد.

وی افزود: اگر دولت و مجلس با هم همفکری نکنند و جدال سیاسی خود را کنار نگذارند، آینده مجمع کارگری و بازنشسته‌ها بسیار تاریک است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین تصریح کرد: از طرف دیگر دولت کنترل و نظارتی بر روی قیمت‌ تولیدات واحد‌های صنعتی و تولیدی ندارد، به طوری که قیمت تمام شده بسیاری از کالاها 50درصد است اما از طرف تولیدکنندگان با 100درصد افزایش، قیمت‌گذاری می‌شود.

کریمی با اشاره به افزایش سرسام‌آور قیمت لوازم خانگی بیان کرد: متاسفانه قیمت لوازم خانگی از اسفند ماه سال گذشته تاکنون با چندین بار افزایش قیمت همراه بوده، به طوری که تولیدکنندگان تولیدات خود را انبار کرده و بعد از چند ماه با افزایش قیمت‌ وارد بازار کردند که اکنون یخچال دو میلیون تومانی به 10میلیون رسیده است.

بیش از 100واحد صنعتی کوچک و بزرگ در استان تعطیل شدند

وی اذعان داشت: باید برای واحد صنعتی گشایش اعتبار حاصل شود که امروز 10هزار میلیارد تومان است؛ لذا اگر ارز افزایش پیدا کند باز هم همین تولیدکنندگان توانایی تولید خود را از دست می‌دهند و مجدد ضرر آنان به کارگران می‌رسد که باید از کار بیکار شوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین با اشاره به واگذاری‌های غیراصولی واحد‌های صنعتی در استان تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از شرکت‌هایی که از پنج تا 10سال پیش واگذار شدند مانند پوشینه بافت، ایران دوچرخ، تبد، نقش ایران، آبگینه هر کدام با بیش از هزار کارگر و پنج تا ۲۰هکتار زمین اکنون تعطیل شده و به عنوان انباری و سوله اجاره داده می‌شود.

وی عنوان کرد: کارخانجات فرنخ، مه‌نخ و نازنخ که بیش از 30هزار کارگر داشتند، اکنون نازنخ 100درصد تعطیل و تمام سیستم‌ها و دستگاه‌های آن نیز منتقل شده و نازنخ 100کارگر دارد که به صورت پیمانکاری فعال هستند؛ شرکت کنتورسازی هم که 800کارگر داشت به صفر رسیده و صاحبش به دنبال واگذاری زمین است.

کریمی با بیان اینکه بیش از 100واحد صنعتی کوچک و بزرگ در استان تعطیل شدند، اضافه کرد: شرکت کنتورسازی و تولی‌پرس دو شرکتی است که امروز با معضل تعطیلی مواجه‌اند و تولی پرس که سال 93 با هزار کارگر واگذار شد، اکنون 250کارگر فعال دارد که همگی نگرانی و اضطراب تعطیلی را دارند و کنتورسازی با 160کارگر کامل تعطیل شده است.

وی عنوان کرد: امیدواریم رئیس قوه قضاییه قبل از ورود به استان قزوین از صاحبان شرکت‌ها درخواست حضور داشته باشد که این موضوع بررسی شود که بعد از واگذاری، کدام یک از این شرکت‌ها راه‌اندازی شده‌اند چه بسا که برخی با وجود اینکه 10سال از زمان واگذاری‌شان می‌گذرد همچنان تعطیل هستند.

وجود 260 هزار بیمه شده در بخش‌های مختلف خدماتی صنفی و صنعتی

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین ابراز کرد: متاسفانه ما تمام امکانات، خدمات و دستگاه‌ها را در شرکت‌ها داریم اما تعطیل هستند؛ لذا انتظار داریم بازدیدی صورت گیرد و نحوه واگذاری آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: چه بسا که پوشینه بافت، کمپرسور، نقش ایران، شمع نور، لامپ الوند، تبد که بیش از 20هزار کارگر داشتند کاملا تعطیل شده و اکنون به صورت سوله و انباری اجاره داده می‌شود.

کریمی با بیان اینکه در کل 260هزار بیمه شده در بخش‌های مختلف خدماتی صنفی و صنعتی داریم که 150هزار صنعتی و مابقی صنفی هستند، گفت: متاسفانه برخی اصناف در بحران کرونا صدمات شدیدی دیدند، اگرچه ممکن است بخشی از آن‌ها اکنون مجدد به کار برگشته باشند اما این افراد پنج الی شش ماه هیچ درآمدی نداشتند.

وی با تصریح بر اینکه شهر صنعتی البرز 400واحد صنعتی دارد که کمتر از 200واحد آن فعال است، تصریح کرد: حدود سال 1375 شهر صنعتی البرز به عنوان بزرگترین شعبه شهر صنعتی استان 76هزار بیمه شده داشت که امروز به مرز 40هزار رسیده است؛ اگرچه برخی نیروها بازنشسته شده‌اند اما هیچ‌ جایگزینی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده که یکی از دلایل ریزش بیمه شدگان، تعطیلی کارخانه‌هاست.

دبیر اجرایی خانه کارگر در پایان گفت: دولت باید چاره‌ای برای امرار و معاش کارگران داشته باشد و آن‌ها را مانند سایر اقشار ببیند در حالی‌ که در ایام کرونا هیچ کدام از کارکنان دولتی، لشگری و کشوری آسیب ندیدند و اگر هم سر کار حضور نداشتند حقوقشان را دریافت کردند در حالی که قشر کارگران نه تنها حقوقی دریافت نکردند بلکه بیکار هم شدند.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان