به گزارش خبرنگار دانشگاه صبح قزوین؛ پژوهش به عنوان فعالیتی منسجم برای رسیدن به شناختی روشنتر از مفاهیم به شمار میرود که در گسترش مرزهای دانش و طرح افقهای تازه برای آیندگان اثر دارد بنابراین پژوهشگر با نگاهی نقادانه و موشكافانه به پیرامون خود نگاه میكند تا راه حلها را برای برطرف كردن مسائل جامعه به نهادهای متولی و اجرایی آن پیشنهاد دهد.
علوم انسانی هم یکی از رشتههای بنیادین در هر جامعهای است که تقویت و پژوهش در این عرصه میتواند در شکلگیری تمدنهای مستحکم و حتی ایجاد اقتدار در ابعاد مختلف برای آن جامعه نقشآفرینی کند.
علی قاسمزاده دانشیار و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین و عضو هیئت مدیره انجمن نقد ادبی ایران و انجمن علمی ویراستاری ایران است که توانسته رتبه برتر استاد پژوهشگر در حوزه علوم انسانی، میان رشتهای پژوهشی، فرهنگی و ادبی را به خود اختصاص دهد.
این استاد برتر قزوین در گفتوگو با خبرنگار دانشگاه صبح قزوین؛ با اشاره به اینکه ذات کار دانشگاهی پژوهش است، اظهار کرد: بدون پژوهش، آموزش با نواقصی همراه خواهد بود چراکه آموزش اگر مبتنی بر دستاوردهای پژوهشی نباشد از کیفیت لازم برخوردار نیست؛ بنابراین پژوهش همراه با آموزش در دانشگاهها معنادار میشود.
وی با بیان اینکه پژوهش به روز، به معنای پژوهش مبتنی بر مسئلههایی است که دانشگاههای روز دنیا در آن زمینه کار میکنند، افزود: در دانشگاهها یکی از وظایف و مسئولیت مهم عضو هیئت علمی، رفع گرههای علمی در رشته مربوطه است چراکه کار علمی در دانشگاهها باید همراه با پژوهش رو به جلو حرکت کند.
این استاد پژوهشگر برتر ادامه داد: اگر استادی نتواند خود را متناسب با پژوهشهای روز احیاء و تقویت کند، از رقابت علمی در دانشگاههای دیگر باز میماند و مقبولیتی در حوزه فعالیت خود و حتی دانشجویان پیدا نخواهد کرد. پس لازم است استاد دانشگاه در کنار آموزش به پژوهش هم بپردازد.
علوم انسانی مبتنی بر نیازهای جامعه رشد نکرده است
قاسمزاده تاکید کرد: در حوزه نقد ادبی و پژوهشهای میان رشتهای کار میکنم که با محوریت ادبیات حماسی ایران و اسطوره شناسی پیش میرود که از زمینههای مهم برای بازشناسی فرهنگی و هویت ملی ایرانی است و اگر ما بخواهیم فرهنگ و ادبیات ایران را به جهانیان معرفی کنیم نیز محور اصلی آن ادبیات حماسی است که میتواند هویت ملی ما را بازتاب دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) با اشاره به فعالیتش در حوزه نقد رمان، عنوان کرد: اساسا برای شناخت انسان امروزی چارهای جز شناخت ادبیات و تاریخ هنر آن زمانه نیست که ادبیات معاصر و ادبیات داستانی یکی دیگر از زمینههای فعالیت پژوهشیام است.
وی اضافه کرد: در این حوزه سعی میشود جریانهای فکری و ادبیات داستان نویسی دوره معاصر ایران بازخوانی و معرفی شود چراکه این موضوع زمینهای برای شناخت جریانهای فکری حاکم بر جامعه معاصر ایران است و در بین 50 استاد این حوزه رتبه پژوهشگر برتر را کسب کردم.
قاسمزاده ابراز کرد: یکی از مشکلات حوزه علوم انسانی این است که مبتنی بر نیازهای جامعه رشد نکرده و یک بیتوازنی در نیازها، ضروریات جامعه و رشد رشتههای دانشگاهی وجود دارد.
عضو هیئت مدیره انجمن نقد ادبی ایران تصریح کرد: مشکلات موجود در این حوزه از جمله مشکلات جامعه شناختی، روان شناختی و فرهنگی است که پژوهشگر علوم انسانی باید پژوهشهای خود را ناظر بر حل بحرانهای دوره معاصر انجام دهد تا موثر واقع شود.
وی افزود: یکی از بحرانهایی که در حوزه علوم انسانی وجود دارد این است که این حوزه در دانشگاههای ما پویایی لازم را ندارد و نیاز است که جدیت بیشتری در بین اساتید دانشگاهی وجود داشته باشد تا مسئلههای مهم علوم انسانی کشور بازشناسی شود.
این استاد پژوهشگر برتر قزوینی گفت: مشکل کنونی این است که رشتهها و پژوهشگران حوزههای مختلف از یکدیگر مجزا فعالیت میکنند در حالی که اساسا علم یک امر یکپارچه است و باید پژوهشگران مکمل هم عمل کنند.
امروز دنیا بر مدار آموزش مبتنی بر پژوهش حرکت میکند
قاسمزاده تاکید کرد: ضروریتی که موضوع بین رشتهای ایجاد میکند این است که با هدف ایجاد تناسب بین رشتههایی که سالها از هم تفکیک شده بودند، فعالیت میکند تا پژوهشهای کاربردیتر در حوزه علوم انسانی انجام شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در حوزه علوم انسانی این است که جامعه فرهنگی و جامعه مدیران تصمیمگیر در کشور به علوم انسانی توجه نمیکنند و پژوهشهای این حوزه مورد توجه برخی از متولیان فرهنگی و اجرایی استان و کشور قرار نمیگیرد در حالی که این افراد باید مشاوران فرهنگی و علمی خود را از رشتههای علوم انسانی در حوزه فرهنگ انتخاب کنند.
وی درباره عناوین برتری که کسب کرده است، یادآور شد: حدود هفت سال است که پژوهشگر منتخب دانشکده علوم انسانی هستم و در سال 93 به عنوان پژوهشگر برتر استان قزوین و سال 99 استاد نمونه آموزشی حوزه علوم انسانی انتخاب شدم.
این استاد پژوهشگر برتر تاکید کرد: خوشبختانه با گرایشهایی که اخیرا به سمت پژوهشهای میان رشتهای ایجاد شده نیز عملا از آن حمایتهایی در جامعه عملی و پژوهشی در حال شکلگیری است و از آنجایی که شکلگیری کرسیهای نظریهپردازی مورد توجه مقام معظم رهبری قرار دارد، پیشبینی میشود که در آینده پژوهشهای علوم انسانی به سمت تولید نظریههای بومی و دانش بومی حرکت کند.
قاسمزاده تاکید کرد: آینده خوبی برای علوم انسانی در کشور پیشبینی میشود البته به شرطی که جنبه همگرایی بین رشتههای علوم انسانی و دانشمندان این حوزه ایجاد شود و دانشگاهها در حوزه علوم انسانی با حوزههای علمیه تعامل پیدا کنند تا همراهی بین این دو نهاد شکل گیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) گفت: اگر کرسیهای نظریهپردازی تقویت شود و اتاق فکری و علمی در حوزه و دانشگاه را مشترکا برگزار کنند به نظر میرسد که بسیاری از معضلات فرهنگی و علمی در حوزه علوم انسانی و حتی مدیریتی که یکی از بحرانهای جامعه ما بحران مدیریت است، برطرف شود.
وی ابراز کرد: یکی از مشکلات حوزه مدیریت این است که از مدیران حوزه علوم انسانی استفاده نمیشود در حالی که مدیریت مختص به حوزه علوم انسانی است و اگر مدیران علوم انسانی در حوزه فرهنگ وارد شوند، توفیقات خوبی رقم خواهد خورد.
بیتوجهی به علوم انسانی، پایههای علمی کشور را تضعیف میکند
این استاد پژوهشگر برتر تصریح کرد: جامعه ایرانی بعد انقلاب نیاز به رشد صنعتی داشت که پس از آن تبلیغاتی برای گرایش دانش آموزان به سمت رشتههای فنی در دانشگاهها ایجاد شد و این موضوع موجب شد که بسیاری از نخبگان کشور به جای اینکه در حوزه علوم انسانی تحقیق کنند، وارد حوزههای فنی شوند.
قاسمزاده اذعان کرد: برای رشد در حوزه علوم انسانی نیاز به حمایت داریم که متاسفانه حمایت در این حوزه بسیار اندک است و همچنان گرایش به سمت رشتههای علوم انسانی به سبب اینکه حمایتهای مالی و معنوی وجود ندارد نیز مطلوب نیست و پژوهشگران و اندیمشندان حاضر در این حوزه انگیزه خود را از دست میدهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) ادامه داد: برای ایجاد یک فضای بالنده در حوزه علوم انسانی نیاز به تقویت روحی و مالی اندیشمندان این حوزه است چراکه با فکر آشفته و دغدغه معیشت، انتظار تفکرات بالنده را نباید داشته باشیم و چشمانداز مطلوب نیاز به رفع دغدغههای پژوهشگران و اندیشمندان حوزه علوم انسانی دارد.
وی بیان کرد: اگر بتوانیم در حوزههای مختلف به ویژه در حوزههای فرهنگی و اجرایی از علوم انسانی کشور بیشتر بهرهمند شویم بدون شک تمایل اندیشمندان و نخبگان به این سمت بیشتر خواهد شد؛ رشد در این حوزه نیز شکلگیری جریانهای فکری و علمی منسجم و حمایتهای همه جانبه نهادهای اجرایی کشور را میطلبد.
این استاد پژوهشگر برتر اضافه کرد: برخی فکر میکنند که علوم انسانی اساسا غرب زده است که این موضوع یک نگاه منفی را در جامعه ایجاد میکند در حالی که این طور نیست و اکنون یک ضرورت در جامعه ما ایجاد شده که باید علوم انسانی مانند علوم فنی و تجربی مبتنی بر داشتههای میراث فکری، فرهنگی و علمی ایرانی باشد.
قاسمزاده تاکید کرد: تبادل فکری و ارتباطات بین دانشگاهی و بین مراکز علمی در کشور و حتی ارتباطات بین دانشگاههای ایران و دانشگاههای دیگر در حوزه علوم انسانی کمی ضعیف است که اگر این موارد تقویت شود پژوهشهای علوم انسانی و اندیشمندان بیشتر دیده خواهند شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) در پایان با بیان اینکه اهمیت علوم انسانی در کشور باید از طریق رسانهها و نهادهای آموزشی مانند آموزش و پرورش بیشتر تقویت شود، گفت: اگر آگاهسازی مناسبی صورت گیرد بدون شک علوم انسانی به تناسب ورود یکسری نخبگان در این حوزه تقویت بیشتری خواهد شد.
انتهایی پیام/1700
دیدگاه ها