۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین راه‌های بهره‌مندی از برکات ماه رجب/در لیله‌الرغائب از خداوند چه بخواهیم؟
کد خبر: ۳۴۸۳۸۰ نویسنده: حجت‌الاسلام رضا کاظم‌لو تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۳۰ ساعت: ۱۱:۱۷ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با کارشناس مذهبی مطرح شد؛

راه‌های بهره‌مندی از برکات ماه رجب/در لیله‌الرغائب از خداوند چه بخواهیم؟

کارشناس مذهبی گفت: یکی از اعمال لیله‌الرغائب این است که انسان اعمال گذشته خود را بازخوانی کند؛ گاهی پیش می‌آید برای مبلغ کمی که از دست می‌دهیم ساعت‌ها بی‌خواب می‌شویم؛ اما عمر خود را می‌گذرانیم و فکری برای این سرمایه خدادادی نمی‌کنیم.

راه‌های بهره‌مندی از برکات ماه رجب/در لیله‌الرغائب از خداوند چه بخواهیم؟

حجت‌الاسلام رضا کاظم‌لو در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به برکات ماه رجب اظهار کرد: ماه رجب، شعبان و رمضان، ماه‌های ویژه پروردگار عالم هستند و یکی از دستور‌ات دینی به انسان‌ها در این ماه‌ها توجه به خدا و خویش است؛ در این ماه‌ها باید کمی به خود توجه کنیم زیرا کسی که به خود توجه نکند، طبیعتا توجه او به دیگران نیز ناقص خواهد بود.

وی افزود: یکی از عرفا فرموده‌اند که خداوند تعالی توری انداخته‌اند تا انسان‌ها را جذب کنند؛ ماه رجب یکی از تورهای رحمت پروردگار عالم است؛ وقتی وارد ماه رجب می‌شویم، اولین شب جمعه این ماه لیله الرغائب نام دارد که در زبان فارسی به شب آرزوها می‌شناسیم.

"لیله‌الرغائب" شب برآورده شدن آرزوها

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در لیله‌الرغائب آرزوها برآورده می‌شود؛ لذا چه خوب است که انسان‌ها در این ایام، به ویژه در شب آرزوها، به خود بسیار توجه کنند؛ به این دلیل که کارهای انسان برای خود اوست و اثر آن نیز به خودش بازمی‌گردد.

وی تصریح کرد: ماه رجب، ماه رحمت خداست؛ خداوند نیامرزد کسانی را که سبب شدند راه ما به مکه و مدینه بسته شود؛ خداوند به حق ماه رجب این بلا را از ما دور کند که داشته‌هایمان را نیز کرونا از ما گرفته است.

کاظم‌لو عنوان کرد: برای لیله‌الرغائب اعمالی وارد شده که بسیار باارزش است و در کتاب‌هایی مانند مفاتیح برای بخشش گناهان بر روی آنها اصرار شده است.

وی افزود: یکی از اعمال لیله‌الرغائب این است که انسان اعمال گذشته خود را بازخوانی کند؛ گاهی پیش می‌آید برای مبلغ کمی که از دست می‌دهیم ساعت‌ها بی‌خواب می‌شویم؛ اما عمر خود را می‌گذرانیم و فکری برای این سرمایه خدادادی نمی‌کنیم.

"رجب"، ماه عبادت و اعتکاف است

این مقام مسئول تاکید کرد: کسی که ‌می‌خواهد از ثواب لیله الرغائب بهره‌مند شود؛ بهتر است پنج‌شنبه اول ماه را روزه بگیرد؛ چون شب جمعه داخل شد، میان مغرب و عشا دوازده رکعت نماز مستحبی بگذارد‌؛ بهترین راه برای کسانی که می‌خواهند این عمل را انجام دهند مراجعه به کتاب مرحوم شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان است.

وی ابراز کرد: یکی دیگر از اعمالی که در این شب بسیار سفارش شده است؛ صلوات بر محمد و آل محمد است؛ ذکر این صلوات را شیخ عباس قمی در مفاتیح آورده است "اللهم صلی علی محمدالنبی الامی و علی اله"، بعد از این سجده می‌رویم و پس از سجده از خداوند طلب رحمت می‌کنیم و در نهایت حاجت خود را از خدا می‌خواهیم.

کاظم‌لو بیان کرد: ماه رجب، ماه عبادت و اعتکاف است؛ لذا توصیه‌ام این است که اولین شب جمعه ماه رجب را وقت بگذاریم و به خود، ذخیره‌هایمان و آینده فکر کنیم.

وی ادامه داد: مرحوم دولابی گفته است که خداوند برای جذب بشریت سه وسیله جذب (تار، تور، تیر) دارد؛ تار خدا، صوت‌های خوب به ویژه در دعا و قرآن است؛ گاهی خداوند تور می‌اندازد مانند فرزند، پدر و مادر خوب و تیر خدا این است که اگر انسان متنبه نشد گاهی دچار بلایی می‌شود؛ لذا در قرآن می‌فرماید که اگر دچار بلایی شدید صبر کنید.

طهارت، شرط ورود به مهمانی خدا

مدیرحوزه‌های علمیه خواهران استان قزوین درخصوص دعای لیله‌الرغائب گفت: امیدوارم همه مومنین و مومنات برای یکدیگر دعا کنیم و در دعا بخل نکنیم؛ هرچقدر دعا وسیع باشد به همان اندازه قدرت اجابتش نیز بیشتر خواهد شد؛ پیامبر نیز فرموده‌اند در این شب از خداوند عافیت بخواهیم؛ در کلمه عافیت همه چیز است؛ همچنین قرآن نیز می‌فرماید از خداوند خیر طلب کنید.

کاظم‌لو تاکید کرد: برای اجابت دعاهایمان هرچه خیر برای خود می‌خواهیم برای دیگران نیز بخواهیم؛ بهترین درخواست در ماه رجب این است که بتوانیم مهمان رجب شویم و لایق ورود به ماه شعبان باشیم.

وی در پایان گفت: ممکن است در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان زندگی کنیم اما ورود به مهمانی خدا شرط دارد و آن نیز طهارت دل است که طهارت دل را از خداوند بخواهیم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان