۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین گلایه‌های شهروندان قزوینی از مشکلات حوزه تاکسیرانی ادامه دارد/ از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا اخذ کرایه‌های چندبرابری
کد خبر: ۳۴۸۳۷۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۳۰ ساعت: ۱۰:۳۲ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از مطالبات مردم؛

گلایه‌های شهروندان قزوینی از مشکلات حوزه تاکسیرانی ادامه دارد/ از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا اخذ کرایه‌های چندبرابری

بنا بر اعلام ستاد کرونا حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها یکی از کانون‌های مهم در شیوع بیماری کووید۱۹ است؛ اما عدم توجه برخی از تاکسیرانان و اخذ کرایه چندبرابری از مسافران باعث نارضایتی مردم شده است.

گلایه‌های شهروندان قزوینی از مشکلات حوزه تاکسیرانی ادامه دارد/ از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا اخذ کرایه‌های چندبرابری

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با شیوع کرونا بسیاری از مشاغل و صنوف تحت تاثیر قرار گرفتند و برخی مشاغل هم بنا بر نوع خدماتی که به شهروندان ارائه می‌کنند نیز موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی خاصی شدند تا هم از شیوع بیشتری بیماری پیشگیری شود و هم بر حفظ سلامت جامعه کمک کنند که حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها جزو این مشاغل هستند.

چه بسا که بارها در ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا اعلام شد که حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها یکی از کانون‌های مهم در شیوع بیماری کووید۱۹ هستند و حتی در مقطعی از زمان اتوبوس‌های درون‌شهری قزوین از فعالیت منع و تعطیل شدند.

اما مسئله‌ای که شهروندان با گذشت یک سال از شیوع کرونا با آن مواجه هستند عدم پایبندی بسیاری از رانندگان تاکسی بر اصول بهداشتی و از ه‍مه مهمتر رعایت قانون سوار کردن سه مسافر است که گویا به طور کلی هیچ اعتقادی بر وجود کرونا و تهدید جان شهروندان ندارند و صرفا به دنبال نفع اقتصادی خود هستند.

هرساله بر کرایه‌ها افزوده می‌شود و امسال نیز همین روال اتفاق افتاد که رانندگان منصف به این دستورالعمل‌ها و دریافت کرایه تعیین شده عمل کردند اما یکسری از فعالان این حوزه نه تنها دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند بلکه در صورت اعتراض مسافران بر سوار کردن چهار مسافر نیز کرایه مسافر چهارم را از آن‌ها طلب می‌کنند تا سه مسافر را سوار کنند و گاهی هم بیشتر کرایه مصوب از مردم هزینه دریافت می‌کنند.

با شروع کرونا وضعیت مالی و درآمد بسیاری از مردم رو به کاهش رفت و تحت تاثیر قرار گرفت و باتوجه به دستور ستاد مبارزه با کرونا بر تعطیلی اتوبوس‌ها نیز مجبور به استفاده از تاکسی و زیر بار رفتن کرایه‌های چندبرابری خودسرانه برخی از آن‌‌ها شدند.

امروز هم باتوجه به تاکید ستاد کرونا بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و وجود ویروس کرونا که نوع جهش یافته آن هم بر این شرایط اضافه شده نیز بسیاری از مردم باوجود فعالیت‌ پایانه مسافربری درون شهری اما باز هم ترجیح می‌دهند که از تاکسی استفاده کنند که باعث شده همواره با مشکلاتی در این حوزه مواجه باشند.

یکی از شهروندان قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره افزایش کرایه خودسرانه تاکسی‌ها اظهار کرد: متاسفانه انتظارات تاکسی‌ها بعد از اینکه اتوبوس‌ها در شهر فعالیت نمی‌کردند و مردم مجبور بودند روزانه برای رفت و آمد به محل کار و کارهای روزانه خود از این وسیله نقلیه استفاده کنند بسیار فراتر از قانون رفت.

وی افزود: بیشتر تاکسی‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و در مقابل کرایه بیشتری دریافت و کرایه یک مسیر را دو مسیر محاسبه می‌کنند؛ برای مثال از ترمینال قزوین تا شهرک کوثر که یک مسیر محسوب می‌شود و کرایه آن 2هزار و 500 تومان بود و با افزایش نرخ از سوی تاکسیرانی 3هزار تومان شده است اما رانندگان 3هزار و 500تومان تا 4هزار تومان و حتی 5هزار تومان از مسافران کرایه درخواست می‌کنند؛ چرا تاکسیرانی روی قیمت‌ها نظارت ندارد.

یکی دیگر از شهروندان که ساعت‌ها کنار خیابان منتظر تاکسی بود در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با گلایه‌مندی از تاکسی‌ها اظهار کرد: چند ساعتی است که منتظر تاکسی هستم که به غیاث آباد بروم اما هیچ تاکسی حاضر نیست این مسیر را برود.

این شهروند ادامه داد: بعضی از تاکسی‌ها هم برای این مسیر چهارهزار تومان کرایه درخواست می‌کنند درحالی که کرایه این مسیر 2هزار و 500تومان است، یکسری از تاکسی‌ها هم سه هزار تومان دریافت می‌کنند. همسرم کارگر است و با این شرایط اقتصادی چگونه می‌توانم روزانه چهارهزار تومان کرایه رفت و برگشت بدهم.

وی گفت: متاسفانه در چند روز گذشته مبلغی از کرایه را نداشتم و به راننده تاکسی گفتم که من 500تومان کم دارم که مرا در نیمه‌های مسیر پیاده کرد و گفت؛ اگر پول نداشتید چرا سوار شدید. برخورد یکسری از رانندگان با مردم زننده است که باعث شده مردم بیشتر از مسافربران شخصی استفاده کنند.

با شهروند دیگری به گفت‌وگو پرداختیم که اظهار کرد: وقتی سوار تاکسی می‌شویم رانندگان از گرانی لاستیک و روغن و قطعات دیگر ماشین گلایه می‌کنند و در آخر هم که پیدا می‌شویم کرایه را دو برابر از دریافت می‌کنند؛ مگر مقصر مردم هستند که قیمت‌ها بالا رفته است. اگر گرانی است در همه اجناس قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و مردم عامل آن نیستند.

وی گفت: چند روز گذشته از ترمینال قزوین به نوروزیان رفتم که راننده تاکسی شش هزار تومان کرایه دریافت کرد که در پاسخ به اعتراضم گفت؛ سه مسیر محاسبه می‌شود به طوری که از ترمینال تا ولیعصر، از ولیعصر تا هشت بهشت و از هشت بهشت تا صداو سیما که جمعا شش هزار تومان کرایه می‌شود؛ چرا نظارت روی تاکسی‌ها صورت نمی‌گیرد و هر نرخی که دوست دارند را دریافت می‌کنند.

این شهروند در پایان تصریح کرد: با شیوع بیماری کرونا رانندگان باید سه نفر را سوار کنند و اگر چهار مسافر سوار می‌کنند باید رعایت بهداشت را در نظر بگیرند و هر فردی که ماسک ندارد را سوار نکنند درحالی که این اصول رعایت نمی‌شود و درواقع رانندگان تاکسی در افزایش بیماری مقصر هستند و این سازمان باید با رانندگان متخلف برخورد جدی کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ مشکلات مردم با حوزه تاکسی‌ها همچنان لاینحل مانده که باتوجه به شرایط کنونی نیز نارضایتی در ابعاد مختلف وجود دارد که سازمان تاکسیرانی باید به این امر توجه کند.

از طرفی در مقابل هم رانندگان تاکسی مطالباتی دارند که به حق است و سازمان مربوطه باید در پاسخ به آن و کاهش فشار بر روی مردم اقدام جدی کند تا رضایت نسبی ایجاد شود.

انتهای پیام/ ۹۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان