۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین سند راهبردی صیانت از باغستان سنتی قزوین باید تبیین شود
کد خبر: ۳۴۸۳۶۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ساعت: ۱۴:۴۰ ↗ لینک کوتاه

معاون دادستان قزوین:

سند راهبردی صیانت از باغستان سنتی قزوین باید تبیین شود

معاون دادستان قزوین گفت: تامین امنیت، صیانت و حفاظت از باغستان سنتی قزوین در تمامی حوزه‌ها، نیازمند تبیین سند راهبردی است و این موضوع باید سریعاً در دستور کار قرار گیرد.

سند راهبردی صیانت از باغستان سنتی قزوین باید تبیین شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، علی فولیان ظهر امروز(چهارشنبه)در دومین نشست کارگروه صیانت از باغستان سنتی قزوین اظهار کرد: این کارگروه در ذیل شورای حفظ حقوق بیت‌المال تشکیل شده و انتظار این است، دستگاه های عضو در نشست‌های این کارگروه حضور مجدانه و همچنین در اجرای مصوبات مربوطه اهتمام ویژه داشته باشند و قطعاً عدم حضور اعضا و عدم اجرای مصوبات قابل قبول نبوده و پیگیری خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه باغستان سنتی قزوین متولیان متعددی دارد و همین موضوع باعث غفلت در صیانت از باغستان شده و باید اقدامات دستگاه‌های دخیل در حفاظت از باغستان مکمل یکدیگر باشد، نه اینکه اقدامات قانونی آنها در مقابل یکدیگر قرار گرفته و در نتیجه تمامی تلاش‌ها بی‌اثر شود.

معاون دادستان قزوین بیان کرد: وقتی دستگاه قضایی و شورای حفظ حقوق بیت‌المال در بحث صیانت از باغستان سنتی ورود کرده، بیانگر این امر است که در گذشته کوتاهی‌ها و ترک فعل‌هایی صورت گرفته، که زمینه تخریب و نابودی باغستان سنتی فراهم شده و به همین خاطر و در راستای پیشگیری از وقوع جرم، احیاء حقوق عامه و صیانت از حقوق باغداران موضوع در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است.

باغستان سنتی قزوین با مسائل و مشکلات متعددی روبروست

فولیان همچنین تصریح کرد: باغستان سنتی قزوین با مسائل و مشکلات متعددی از جمله تغییر کاربری، سیاست‌های ناصحیح برخی دستگاه‌ها و مدیران، آتش سوزی‌های عمدی، خشکاندن عمدی درختان با هدف تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز روبرو است، که تمامی این مسائل نیازمند بررسی و کارشناسی و تبیین اقدامات پیشگیرانه و برخوردی است.

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام شده در مرکز استراتژیک نهاد ریاست جمهوری، یکی از دلایل تخریب و نابودی باغستان سنتی قزوین، کمبود و عدم تامین آب مورد نیاز است، که این موضوع بارها از سوی باغداران نیز مطرح و از دغدغه‌های مهم آنان است.

این مقام مسئول با بیان این که هم اکنون حیات باغستان سنتی وابسته به آب است، اذعان داشت: اگر بخواهیم باغستان سنتی قزوین نفس بکشد و نابود نشود، باید در نشست‌های این کارگروه مصوبات مناسبی در راستای تامین آب و حقابه باغستان داشته باشیم و مرتفع نمودن این موضوع می‌تواند تضمین کننده حیات باغستان باشد.


این مقام مسئول اظهار کرد: هم اکنون برخی برداشت‌های غیرمجاز از سوی دستگاه‌ها و اشخاص از بستر رودخانه‌هایی که از باغستان می گذرد، صورت می‌گیرد و باید تمامی این موارد طی یک هفته آینده شناسایی و نسبت به جمع آوری ادوات آنها اقدام شود.

وی تاکید کرد: برخی پروژه‌های عمرانی در باغستان سنتی و بستر رودخانه‌های مربوطه در حال انجام است، که در راستای صیانت از باغستان می‌بایست در ابتدا برای آنها پیوست زیست محیطی دریافت می‌شد و اگر واقعاً اجرای آنها برای باغستان سنتی مضر و مخالف با اهداف این کارگروه است، باید از اجرای آنها جلوگیری شود و قطعاً این موضوع بررسی خواهد شد.

باید گشت‌های پلیس در محدوده باغستان فعال‌تر شود

فولیان تصریح کرد: دستگاه قضایی نسبت به صیانت از باغستان سنتی حساسیت ویژه‌ای دارد و در این راستا، چنانچه کوتاهی و اهمال در انجام وظایف از سوی دستگاه‌ها صورت گیرد و منجر به بروز خسارت در باغستان شود، قطعاً با مسببین برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین افزود: تامین امنیت، صیانت و حفاظت از باغستان سنتی قزوین در تمامی حوزه‌ها، نیازمند تبیین سند راهبردی است و این موضوع باید سریعاً در دستور کار قرار گیرد.

این مقام قضایی استان گفت: برخی اماکن در باغستان سنتی ایجاد شده، که اقدام به خرید و فروش ضایعات می‌کنند و حتی برخی از آنها متاسفانه دارای مجوز هستند، اما از آنجایی که این مجوزات بدون هماهنگی سازمان میراث فرهنگی صادر شده، باید نسبت به ابطال آنها اقدام شود و اماکن فاقد مجوز نیر باید طی هفته آینده از سوی پلیس نظارت بر اماکن عمومی پلمب و جمع‌آوری شوند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان بیان کرد: در راستای تامین امنیت باغستان سنتی باید گشت‌های پلیس در محدوده باغستان فعال‌تر شود و توصیه می‌شود، با مشارکت تمامی باغداران طرح نگهبان محله در باغستان سنتی نیز اجرایی شود و همچنین محل‌هایی که معتادان در آنجا حضور دارند، باید از سوی باغداران به پلیس مبارزه با مواد مخدر اعلام شود، تا نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام شود.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان