۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین قزوین رتبه نخست کشور در طرح‌‌های دانش‌بنیان را کسب کرد/جمع‌آوری ۲۶میلیارد زکات در استان قزوین
کد خبر: ۳۴۸۳۶۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ساعت: ۱۲:۲۱ ↗ لینک کوتاه

گزارش‌صبح‌قزوین از سفر رئیس کمیته امداد کشور به قزوین؛

قزوین رتبه نخست کشور در طرح‌‌های دانش‌بنیان را کسب کرد/جمع‌آوری ۲۶میلیارد زکات در استان قزوین

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین گفت: با اقدامات موثر انجام شده توانسته‌ایم رتبه اول کشوری در حوزه اجرای طرح‌های دانش بنیان کشوری و رتبه دوم کشوری در حوزه مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را کسب کنیم.

قزوین رتبه نخست کشور در طرح‌‌های دانش‌بنیان را کسب کرد/جمع‌آوری ۲۶میلیارد زکات در استان قزوین

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، مهرعلی حق گویان در جلسه شورای زکات استان قزوین که ظهر امروز(چهارشنبه) با حضور رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور در مسجد شیخ الاسلام قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: کمیته امداد استان قزوین 62هزار نفر را تحت حمایت قرار داده است و تقریبا 30هزار نفر به صورت کمک‌های موردی از این کمیته مساعدت می‌گیرند.

وی افزود: قریب به 53درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد سرپرست خانواده فوت شده، 29درصد سالمند، 11 درصد افراد متارکه و طلاق و یک درصد خانواده زندانیان تحت حمایت کمیته امداد قرار گرفته اند.

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین بیان کرد: 8هزار و 500دانش‌آموز، پنج هزار کودک یتیم و فرزندان طرح محسنین در سطح استان قزوین تحت نظر کمیته امداد هستند و تقریبا 40درصد از مدد جویان کمیته در مناطق محروم با ضریب 6،7، 8 حضور دارند.

حق گویان با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته 144 درصد رشد در زمینه مشارکت مردمی رقم خورده است، تاکید کرد: در امداد با دستورات توسعه مشارکت‌های مردمی در سطح استان طی سال 99 قریب به 97میلیارد تومان درآمدها از ناحیه حوزه مشارکت‌های مردمی تامین شده که این موضوع در سال گذشته به میزان 67میلیارد تومان بوده است.

این مقام مسئول اذعان کرد: در بحث مهم توانمند سازی خانواده‌های تحت حمایت در حوزه اشتغال بالغ بر 6 هزار و 600 نفر مشغول به کار شده‌اند که این آمار نسبت به سال گذشته که به میزان 3هزار و 675نفر بود توفیقات خوبی را رقم زده است.

وی اضافه کرد: با اقدامات موثر انجام شده توانسته‌ایم  رتبه اول کشوری در حوزه اجرای طرح‌های دانش بنیان کشوری و رتبه دوم کشوری در حوزه مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را کسب کنیم.

رشد18درصدی جمع‌آوری زکات در استان

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین تاکید کرد: اقدامانی همچون اهدای وام‌های قرض الحسنه به افراد نیازمند، وام‌های ضروری، مسکن، بدیعه مسکن، دانشجویی و کسب و کار با اعتبار 37میلیارد تومان انجام شده که این اعتبار به میزان 50میلیارد تومان خواهد رسید.

حق گویان درباره تامین مسکن برای نیازمندان در سطح استان قزوین عنوان کرد: بیش از هزار و 375 مورد احداث، تایید، تامین و کمک به احداث مسکن در سطح استان قزوین در طی 11ماه گذشته انجام شده است.

این مقام مسئول درباره اقدامات انجام شده در شورای زکات گفت: قریب به 820روستا در استان وجود دارد که دارای سکنه هستند و با توجه به بررسی‌های انجام شده تعداد 600روستا مشمول زکات مستجب و واجب هستند که از این تعداد 510 روستا پرداخت کننده زکات‌های واجب و مستجبی بودند که کمک‌های آنان دریافت شده است.

وی اضافه کرد: تا کنون دو جلسه شورای زکات استان قزوین، 42 شورای زکات شهرستانی، 45 جلسه در بخش‌ها، بیش از 370جلسه در روستاهای سطح استان و نیز 58همایش آموزش شهرستانی برای مبلغین، کشاورزان و مربیان زکات برگزار شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین بیان کرد: در زمینه‌های تبلیغاتی، دیداری، شنیداری، پخش آگهی، مصاحبه از طریق صدا و سیما به نحو احسنت انجام شده به طوری که در ماه مبارک رمضان 30شب پخش سخنرانی و بیان احکام زکات برگزار شد.

حق گویان گفت: تبلیغات گفتاری، سخنرانی اعضای شورای زکات استان، شهرستان‌ها، روستاهای تابع در استان قزوین انجام شده و طرح مستقر 18مقیم اعزامی از روستاها و شهرهای تابعه صورت گرفته است.

توزیع 25هزار بسته معیشتی در بین مددجویان

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین ابراز کرد: با توجه به برنامه‌ای  که در سال 99 از طریق تهران اعلام شد قریب به 22میلیارد تومان پرداخت زکات پیش‌بینی شده بود که تا کنون بیش از 26 میلیارد جمع آوری زکات در استان قزوین انجام شده است که نسبت به سال گذشته 18 درصد رشد در این زمینه داشتیم.

حق گویان بیان کرد: قریب به  میزان 19میلیارد تومان از زکات جمع آوری شده به محرومین اختصاص داده شد که این میزان 73درصد از زکات جمع آوری شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: اهدای 105 مورد جهیزیه، کمک به درمان 492مورد، کمک به تحصیل 846مورد، آزادی زندانیان دو مورد، احداث مسکن 51مورد، تعمیرات و بازسازی خانه‌های نیازمندان 123مورد و تهیه بسته‌های معیشتی 25 هزار مورد انجام شد.مدیرکل کمیته امداد استان قزوین در پایان گفت: 27 درصد از زکات جمع‌آوری شده به احداث و تعمیر مساجد به میزان 58 مورد، خانه عالم شش مورد، احداث غسالخانه هفت مورد، احداث حسینیه چهار مورد و بهسازی معابر و سایر موارد هشت مورد انجام شده است.

در ادامه فاطمه محمدبیگی اظهار کرد: در بیش از 10کشور مسلمان دنیا می‌بینیم که زکات به شکل قانونی بررسی، اجرا و ابلاغ می‌شود که کمیته امداد قزوین در این زمینه اتفافات بسیار خوبی را رقم زده است.

وی افزود: از ابتدا هدف مجلس این بوده که زکات سازماندهی شود که در این راستا استان‌ها، عملکردها و بازخورد مختلفی داشتند و ما معتقدیم در حکومت اسلامی یکی از ارکان مهم سازماندهی زکات است؛ چراکه زکات باعث برکات مال می‌شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس، درباره مزایای پرداخت زکات و توجه به آن تاکید کرد: اگر در کشورمان سنت زکات را ترویج دهیم، برکت و جوشش نعمت‌های الهی بیش از پیش رقم خواهد خورد.

این مقام مسئول اذعان کرد: جدا کردن بخشی از مال از زندگی انسان به نام زکات با هدف ترویج فرهنگ ایثار انجام می‌شود چراکه اگر فردی بتواند از مال خود بگذرد برای حفظ جمهوری اسلامی نیز از جان خود می‌گذرد.

محمد بیگی در پایان تصریح کرد: امیدوارم که با حمایت‌های علما، روحانیان، مردم و سازمان‌های دولتی بتوانیم فرضیه زکات را به عنوان یکی از پایه‌های اسلامی مستحکم کنیم.

انتهای پیام/1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان