۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین بودجه اصلاح‌شده کشور بازهم تورم‌زا و وابسته به‌نفت است/ متأسفانه دولت‌ در راستای شفاف‌سازی اقدامی انجام نمی‌دهد
کد خبر: ۳۴۸۳۳۴ نویسنده: لطف الله سیاهکلی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۸ ساعت: ۱۵:۲۲ ↗ لینک کوتاه

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درمصاحبه با صبح‌قزوین:

بودجه اصلاح‌شده کشور بازهم تورم‌زا و وابسته به‌نفت است/ متأسفانه دولت‌ در راستای شفاف‌سازی اقدامی انجام نمی‌دهد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بودجه فعلی دولت تورم زاست، گفت: در بودجه ارسال شده و در بحث مالیات، اتفاق خاصی نیفتاده و نسبت به وضعیت معیشتی مردم هم بی‌توجهی شده است.

بودجه اصلاح‌شده کشور بازهم تورم‌زا و وابسته به‌نفت است/ متأسفانه دولت‌ در راستای شفاف‌سازی اقدامی انجام نمی‌دهد

لطف الله سیاهکلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین درباره بررسی کلیات لایحه بودجه با تغییرات اصلاحی دولت برای سال۱۴۰۰ کل کشور اظهار کرد: امروز با تصویب کلیات این بودجه مخالف بودم و سعی کردم با اعلام دلایل مخالفت‌هایم، همکاران مجلس را برای برگشت زدن دوباره بودجه همراه کنم اما نمایندگان مجلس با توجه به شرایط حساس کشور با کلیات بودجه موافقت کردند.

وی افزود: سند بودجه، سند حکمرانی یکساله هر کشوری برای تنظیم شرایط کشور در جهت حل مشکلات، پیشرفت، توسعه، تولید و توجه به اشتغال است که اگر به این موضوع توجه نشود ما دچار مشکلات خواهیم شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین با بیان اینکه در اصلاحیه بودجه۱۴۰۰ اصلاح ساختار صورت نگرفته و این یعنی به دستور مقام معظم رهبری بی‌توجهی شده است، اذعان کرد: سخن موافقان درباره اینکه اکنون شرایط کشور حالت اضطراری دارد و به کلیات این بودجه رأی مثبت دهیم را قبول نداشتم، زیرا کشور همیشه به دلیل تحریم‌ها حالت اضطراری داشته و دولت‌ها باید این موضوع را فهمیده و بودجه را براساس تحریم‌ها تدوین می‌کرد.

وی با گلایه از اینکه دولت بودجه را براساس تحریم‌ها تدوین کرده است، ادامه داد: در بودجه فعلی دولت میزان هزینه‌ها را چند برابر درآمد درنظر گرفته که بر این اساس در سال آینده بیشتر از ۶۰درصد کسری بودجه خواهیم داشت و این یعنی گرانی و تورم و دولت بودجه نداشته را می‌خواهد خرج کند.

وضعیت ارز ترجیحی در بودجه 1400 مبهم است

این مقام مسئول عنوان کرد: در تمام کشورهای دنیا، دولت‌ها خط قرمزی دارند که در مسئله بودجه از آن عبور نمی‌کنند یعنی ابتدا درآمدهای کشور لحاظ می‌شود و سپس هزینه‌ها لحاظ خواهد شد، اما در ایران بیش از ۵۰سال است ابتدا هزینه لحاظ شده و همیشه با کسری بودجه مواجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه بودجه فعلی دولت تورم زاست، بیان کرد: در بودجه ارسال شده و در بحث مالیات، اتفاق خاصی نیفتاده و نسبت به وضعیت معیشتی مردم هم بی‌توجهی شده، همچنین وضعیت ارز ترجیحی در این بودجه مبهم است و مشخص نیست که ارز در سال آینده چهار هزار و ۲۰۰تومانی یا ۱۱هزارتومان یا ۱۷هزار تومان محاسبه خواهد شد.

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: در بودجه فعلی در مورد درآمدهای پایدار مالیاتی و فرار مالیاتی و وابستگی به نفت چیزی دیده نمی‌شود، همچنین این سهم شرکت نفت در این بودجه وجود دارد، یک قانون ۱۴.۵درصدی نگاشته شده و کسی هم جرأت نمی‌کند طی این سال‌ها آن را حتی به ۱۴درصد برساند. در شرکت نفت چه خبر است؟ در این شرایط دولت هم پاسخگو نیست.

وی یادآور شد: همچنین میزان بودجه عمرانی در این اصلاحیه، تغییری نکرده است، در صورتی که بخش عمرانی می‌تواند به تولید و اشتغال بسیار کمک کند و وضعیت اقتصادی را به خوبی رقم بزند.

دولت‌ها در راستای شفاف‌سازی اقدامی انجام نمی‌دهند

عضو کمیسیون صنایع مجلس ابراز کرد: همچنین در این بودجه به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری بی‌توجهی شده و به محض تصویب این بودجه ما در سال آینده شاهد یک تورم جدیدی خواهیم بود، در صورتی که مردم دیگر توان افزایش تورم‌ها و هزینه‌های بیشتر را ندارند.

وی تاکید کرد: برای رفع این بیماری‌ها در کشور باید دولت الکترونیک ایجاد شود که در بودجه سال ۱۴۰۰به این موضوع اشاره نشده و متأسفانه دولت‌ها در راستای شفاف‌سازی اقدامی انجام نمی‌دهند و سیستم سنتی را تغییر نمی‌دهند.

سیاهکلی در پایان گفت: دولت باید در جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها قدم بردارد و این بیماری اقتصادی ما را که ناشی از فرار مالیاتی، رانت و قاچاق و عدم دستیابی به درآمدهای پایدار است را درمان کند اما اقدامی برای رفع این موانع دیده نمی‌شود.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان