۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تقویت زیرساخت‌های پژوهشی در حوزه‌‌های علمیه مستلزم تقویت علوم عالی است
کد خبر: ۳۴۸۳۰۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۷ ساعت: ۱۵:۱۸ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

تقویت زیرساخت‌های پژوهشی در حوزه‌‌های علمیه مستلزم تقویت علوم عالی است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: تقویت زیرساخت‌های پژوهشی نیازمند تقویت علوم عالی است و لازم است صرف، نحو، معانی، بیان، لغت، رجال، حدیث، منطق و اصول را به بالاترین سطح برسانیم و ضعف‌ها را برطرف و به نقطه قوت تبدیل کنیم.

تقویت زیرساخت‌های پژوهشی در حوزه‌‌های علمیه مستلزم تقویت علوم عالی است

به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی ظهر امروز(دوشنبه) در اختتامیه جشنواره علامه حلی که در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، با تسلیت شهادت امام هادی(ع) اظهار کرد: موضوع پژوهش همواره در حوزه‌های علمیه یکی از موضوعات مهم و محوری بوده است.

وی ادامه داد: با جشنواره‌هایی نظیر جشنواره علامه حلی، پژوهش به صورت سازمان یافته‌تر در حوزه‌های علمیه دنبال می‌شود و استعدادهای طلاب به صورت گسترده‌تری پرورش پیدا می‌کند.

امام جمعه قزوین ابراز کرد: یکی از کارهای مهم انبیاء، کشف گنجینه‌های پنهان انسان‌ها بوده و پژوهش عرصه‌ای است که زمینه بروز و ظهور استعدادهای انسان را فراهم می‌آورد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: حوزه‌های علمیه می‌باید در علم و عرصه‌های پژوهشی در علوم دینی با جدیت عمل کنند و انسان و دین را آن گونه که مورد نظر خدای متعال است، به جهان نشان دهند.

وی عنوان کرد: خداوند تأکید می‌کند که آنانی که در مقابل شما قرار دارند، مستکبران هستند و اهل کلیسا و اهل عبادت را می‌باید دریابید و این آیه مسئولیت حوزه‌ها را بسیار سنگین می‌کند.

عابدینی تصریح کرد: اگر اسلام، تورات و انجیل را آن گونه که خداوند فرموده به مسیحیان نشان دهیم، اتفاقات بزرگی رخ می‌دهد. ما اگر حضرت مریم(س) و حضرت عیسی(ع) را با نگاه قرآن به مسیحیان معرفی کنیم، مورد توجه آنها قرار خواهد گرفت و جذابیت خواهد داشت.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: اگر رسالت حوزوی را درست انجام دهیم، مانع سیطره علمی و جذب آدم‌ها به دست اجانب می شویم و با عرصه‌های علمی می‌توانیم مانع این سیطره شویم.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های پژوهش نیازمند کارهای جدی و عمیق است، تأکید کرد: تقویت زیرساخت‌های پژوهشی نیازمند تقویت علوم عالی است و لازم است صرف، نحو، معانی، بیان، لغت، رجال، حدیث، منطق و اصول را به بالاترین سطح برسانیم و ضعف‌ها را برطرف و به نقطه قوت تبدیل کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: علوم حوزوی تفاوت‌هایی با عرصه‌های دیگر دارد چرا که در حوزه‌های علمیه که پشتوانه‌های الهی و دینی در آن وجود دارد، اخلاص و تهذیب در پیشبرد امور بسیار مؤثر است و هر چه این دو عنصر مهم تقویت شوند، علوم حوزوی نیز بیشتر تقویت می‌شود.

عابدینی افزود: کاری کنیم که طلبه‌ها صرفاً نگاه عبادی به امر پژوهش داشته باشند و برای اعتلا و عظمت بخشیدن به اعتلای دینی به کار پژوهش توجه داشته باشند و اگر نگاه این باشد، همه کسانی که کار پژوهشی انجام داده‌اند، برنده خواهند بود.

وی اظهار کرد: یکی از عوامل موفقیت جشنواره پژوهشی این است که تلاش کنیم ضعف‌ها را مورد شناسایی و بررسی قرار دهیم و فرصت‌های جدیدی ایجاد کنیم. آسیب‌شناسی و شناسایی فرصت‌ها می‌باید جزو برنامه‌های جشنواره قرار گیرد تا شاهد پویایی و ارتقای کیفی در این عرصه باشیم.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: ظرفیت‌های استان قزوین در حوزه پژوهش به خاطر پیشینه‌های علمی، بسیار بالاست و این ظرفیت در عرصه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وجود دارد و با بهره‌گیری شایسته از این امکانات می‌توانیم جایگاه بهتری در حوزه پژوهش داشته باشیم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: برگزاری جشنواره فرصت بسیار مناسبی برای کشف استعدادهاست و فرصتی را ایجاد می‌کند تا تلاش‌های علمی عزیزان ثبت و ضبط شود و محفوظ بماند.

وی با بیان حدیثی از امام باقر(ع) عنوان کرد: حضرت فرموده‌اند برای اینکه به حکمت برسیم، نیازمند تهذیب هستیم و ما به این مهم بسیار نیازمند هستیم.

گفتنی است؛ در پایان از برگزیدگان این جشنواره تجلیل شد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان