۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین اسفندماه سختی خواهیم داشت/ تا ۳ماه دیگر بزرگترین واکسن‌ساز جهان می‌شویم
کد خبر: ۳۴۸۲۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۷ ساعت: ۱۴:۳ ↗ لینک کوتاه

وزیر بهداشت:

اسفندماه سختی خواهیم داشت/ تا ۳ماه دیگر بزرگترین واکسن‌ساز جهان می‌شویم

وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه رعایت نشود، اسفند سختی خواهیم داشت، گفت: قبل از عید گروه‌های آسیب‌پذیر را واکسینه خواهیم کرد و تا سه ماه دیگر یکی از بزرگترین واکسن‌سازان جهان خواهیم شد.

اسفندماه سختی خواهیم داشت/ تا ۳ماه دیگر بزرگترین واکسن‌ساز جهان می‌شویم

به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ مسعود نمکی در ستاد کرونای استان قزوین که ظهر امروز(دوشنبه) در سالن اجتماعات شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد، ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران مقابله با کرونا در استان قزوین اظهار کرد: مردم قزوین در ایام کرونا نشان دادند که جزو فهیم‌ترین اقوام در این سرزمین هستند که در عرصه‌های مختلف رتبه اول را کسب کردند.

وی با بیان اینکه روزهای سختی را گذرانده‌ایم، افزود: علی رغم اینکه عده‌ای اواخر بهمن ۹۸ را برای درگیری با این بیماری در ایران اعلام می‌کنند اما از اواخر دی ماه سال ۹۸ درگیر کرونا هستیم و تا به امروز تمام تیم بهداشت و درمان در شرایط سختی هستند به طوری که بیان این حرکت و حماسه در طول ۱۳ماه بسیار دشوار است.

وزیر بهداشت ابراز کرد: امروز یکی از مدرن‌ترین مجموعه‌های رادیوتراپی کشور در استان قزوین افتتاح شد و در سفر قبل دو قول را بابت راه‌اندازی بیمارستان رحیمیان و مرکز رادیوتراپی داده بودیم که خوشبختانه امروز عملی شد و در این سفر هم قول می‌دهیم هم بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی و هم الحاقی شهید رجایی را راه‌اندازی کنیم.

وی بیان کرد: ۱۳ماه گذشته برای دنیا یک دگرگونی در ثبت هنرمندی کشورها در مدیریت کرونا بود که معادلات مدیریتی جهان را درهم ریخت؛ در اولین روزها مدیران برآورد می‌کردند که اگر این طوفان به کشور رسید چطور مدیریت کنیم، چراکه خزانه ما خالی بود و تحریم‌های ظالمانه داشتیم و ظلمی که بر ایران روا داشتند بعد از عاشورا بر هیچ قومی روا نداشتند به طوری که از هر مبدا که می‌خواستیم اقلامی وارد کنیم امکان نداشت.

قبل از عید گروه‌های آسیب‌پذیر را واکسینه خواهیم کرد

این مقام مسئول عنوان کرد: دشمنان انقلاب منتظر بودند که جمهوری اسلامی در کرونا به گل بنشیند، اما در محاسبات خود چیزهایی را نیاورده بودند که ما خدایی داریم و از رهبری فرزانه و دولتی پایدار و مردمی قوی بهره‌مند هستیم و عزتی داریم که از عشق به اهل بیت(ع) نشات می‌گیرد.

وی اضافه کرد: محاسبه‌ای که بزرگترین موسسات جهانی درباره فوتی‌های کشورهای اروپایی داشتند نیز حداقل هزار و ۲۰۰مورد در روز بود اما روز گذشته امریکا ۵هزار و ۳۰۰ مرگ، انگلیس هزار و ۶۰ و آلمان هزار و ۱۰۰ مرگ کرونایی را تجربه کرد.

نمکی در ادامه تصریح کرد: طی ماه‌های گذشته مرگ‌ و میرهای کرونا در ایران دو رقمی شده که این تعداد هم برای ما زیاد است و یک مرگ هم نباید داشته باشیم، اما کشوری با وجود چنین مشکلاتی چگونه این افتخار را کسب کرد؟ اکنون لیست دو هزار نفری در کشورهای اروپایی در انتظار بازگشت به ایران هستند و هموطنانمان کشور خود را امن‌ترین نقطه می‌دانند و دو روز گذشته اولین هواپیما از انگلیس را پذیرفتیم و بیش از ۲۰ پرواز در انتظار داریم که این عزت و دستاورد ملی است.

وی تصریح کرد: در یک سال گذشته دوهزار و ۵۰۰ تخت آی سی یو به مراکز درمانی در کل کشور اضافه کردیم و در قزوین برابر با تمام سال‌ها تخت اضافه کردیم؛ در گذشته تنها برای ۲۰هزار نفر امکان اکسیژن سازی در کل کشور داشتیم اما اکنون ۶۵ هزار نفر همزمان می‌توانند اکسیژن بگیرند و این نشان می‌دهد که نه تنها در دامن کرونا نماندیم بلکه امکانات و زیرساخت‌های خود گسترش دادیم و امروز ۱۱ هزار تخت بیمارستانی به ما کشور اضافه شده و ۱۴۰۰ پروژه بهداشتی داریم که این یک رکورد است.

این مقام مسئول عنوان کرد: باید این دستاورد عظیم ملی را در حوزه سلامت سرافرازانه بالا نگهداریم، چراکه در آینده مدیریت جهان را بر مبنای مدیریت کرونا تقسیم‌بندی خواهند کرد و در کشورهای که ادعای امکانات و زیرساخت داشتند، اما مریض‌های زیادی آواره ماندند و فروشگاه‌ها تهی شد اما ایران این رتبه جهانی را کسب کرد و یک بیمار در پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان نماند و تمام این عزتمندی علی رغم وجود فتنه‌ها و توطئه‌ها بود.

وی تاکید کرد: ویروس جدید جهش یافته که آمد تلاش کردیم که از هیچ روزنه‌ای به کشور سرایت نکند و از ابتدای کرونا اولین کشوری بودیم که ۳۶ گیت زمینی و هوایی را مجهز به گیت بازرسی بهداشتی کردیم و پروازها را به چین قطع کردیم.

قول می‌دهیم بیمارستان ۷۰۰تختخوابی قزوین را راه‌اندازی کنیم

وزیر بهداشت ادامه داد: اما ویروس ویزا و پاسپورت نمی‌خواهد به طوری که این ویروس در نیوزلند و قطب جنوب هم دیده شد. اولین موارد ویروس جهش یافته در ایران خانم ۷۱ ساله بود که هیچ ارتباطی با خارج نداشته تا اینکه اولین مرگ را در هشتگرد داشتیم که تکان دهنده بود.

وی افزود: ویروس جهش یافته بسیار چموش و سرکش است به طوری که توانست قدرتمندترین‌های جهان را به زانو دربیاورد و باید توجه کنیم که آهنگ گرفتاری این ویروس بسیار تندتر از ساختار بهداشتی است؛ اقدامات خوبی در استان قزوین انجام دادند اما اگر دیر بجنبیم همه بافته‌های ما پنبه خواهد شد و دستاوردها فدای ساده‌انگاری می‌شود لذا هر چه رعایت کم شود هجمه بیماری بیشتر می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه سختی معیشت مردم را درک می‌کنیم، گفت: اما هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد کشور در ایام اپیدمی و پاندمی بدتر از طولانی‌تر شدن پاندمی و اپیدمی نیست و این را باید درک کنیم که کوتاه‌ترین زمان را با هر روشی ایجاد کنیم و سعی کردیم اولین کشور باشیم که پروتکلی بنویسیم که اقتصاد کشور بچرخد و یک روز اجازه ندادیم کارخانه‌ها تعطیل شود.

وی یادآور شد: اسفندماه سختی خواهیم داشت اگر محکم و سخت نایستیم، پایه‌های دستاوردها سست خواهد شد و اکنون اعلام خطر می‌کنم که با این ویروس با سهل‌انگاری نمی‌توان برخورد کرد و مطمئنا به مراتب بیشتر از ۷ مورد ویروس جهش یافته در استان قزوین وجود خواهد داشت و همین هشدار را استان‌های زنجان، تهران و البرز می‌دهیم و این استان‌ها همراه با قزوین باید جلسات مشترک برقرار کنند.

نمکی بیان کرد: باید اطلاع رسانی گسترده به مردم صورت گیرد و افزایش تست‌ها را داشته باشید که مرتب نتایج تست‌ها برای ما ارسال شود و همه موارد در روستای حسین آباد را مثبت تلقی کنید؛ همه تخت‌ها را آماده کنید چراکه راهی که قبلاً در ابتلا به کرونا دو هفته‌ای طی می‌کردیم اما این بار برای این ویروس ۷۲ ساعت است که باید کانون‌ها شناسایی و مراکز ۱۶ ساعته فعال‌تر شوند.

وی اذعان کرد: بحث واکسن را از سه مسیر و از اسفندماه گذشته آغاز و به شدت ساخت واکسن داخلی را دنبال کردیم به طوری که واکسن ستاد برکت فاز اول را به خوبی گذارند و واکسن‌های رازی و یک واکسن در وزارت دفاع و یک واکسن در دو شرکت دانش بنیان ساخت خود را دنبال می‌کنند.

این مقام مسئول عنوان کرد: از طرفی بهترین واکسن را در پاستور خواهیم ساخت که اوایل اردیبهشت وارد بازار کنیم و همزمان واردات را آغاز کردیم چون یکسری گروه پرخطر باید زودتر واکسینه شوند.

وزیر بهداشت ادامه داد: قبل از عید گروه‌های آسیب‌پذیر را واکسینه خواهیم کرد و تا سه ماه دیگر یکی از بزرگترین واکسن‌سازان جهان خواهیم شد و ریل گذاری شده است به طوری که به همه جهان صادر خواهیم کرد؛ تا شهریور اکثر گروه‌های آسیب پذیر واکسینه می‌شوند و تا سه ماه بعد ۷۰ درصد گروه‌های که باید قطع کننده چرخه باشند نیز واکسینه می‌شوند.

وی در پایان گفت: اگر کوچکترین عارضه را در واکسن‌ها ببینیم به هیچ عنوان اجازه استفاده نخواهیم داد و هیچ شهروندی مورد آزمایش واکسن قرار نمی‌گیرد و واکسنی که وارد می‌کنیم اول باید مراحل کلینیک کال را طی کرده و حداقل در پنج کشور استفاده شده باشد.
انتهای پیام/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان