۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بیش از ۱۱۵هکتار از اراضی رودخانه‌ای قزوین آزادسازی شده است
کد خبر: ۳۴۸۲۷۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۷ ساعت: ۱۰:۲۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان:

بیش از ۱۱۵هکتار از اراضی رودخانه‌ای قزوین آزادسازی شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: آزادسازی و رفع تصرفات بیش از ۱۱۵هکتار از اراضی رودخانه‌ای و همچنین لایروبی و بازگشایی بیش از ۷۰کیلومتر از رودخانه‌های مهم استان از جمله اقدامات مهم دو سال گذشته است.

بیش از ۱۱۵هکتار از اراضی رودخانه‌ای قزوین آزادسازی شده است

یدالله ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به اقدامات مناسب جهت مهار سیلاب‌های رودخانه خررود در سر شاخه اسفرورین اظهار کرد: سال جاری و پس از مهار سیلاب‌های رودخانه خررود، انجام مطالعات جهت احداث بند اسفرورین به شرکت آب منطقه‌ای قزوین واگذار شد.

وی افزود: پس از تکمیل مطالعات و انجام برآوردهای مالی و انتخاب پیمانکار، مراحل اجرایی این بند از اواخر نیمه اول سال جاری آغاز و نهایتاً در ایام الله دهه فجر شاهد افتتاح و بهره‌برداری از این بنده خاکی بودیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین تصریح کرد: بند اسفرورین با هدف تامین حق‌آبه های موجود قابلیت گذردهی بین ۳۰ تا ۳۷مترمکعب بر ثانیه آب را داراست و با اعتباری بالغ بر 12.5میلیارد ریال احداث شده است.

وی در ادامه با اشاره به پروژه‌های افتتاح شده این شرکت در شهرستان بوئین زهرا بیان کرد: دایک خاکی آقچه مزار با طول حدود ۴۷۰متر جهت ایجاد امنیت و آرامش برای مردم روستای آقچه مزار و همچنین ایمن سازی و جلوگیری از خطرات ناشی از سیلاب برای این روستا با اعتباری بالغ بر شش میلیارد ریال در عرض مدت پنج ماه ساخته شده است.

ملکی در ادامه تعهد، وظیفه شناسی و همکاری مشترک بین کارفرما، مشاور و پیمانکار را رمز موفقیت و تسریع در اجرای این پروژه برشمرد وعنوان کرد: آزادسازی و رفع تصرفات بیش از ۱۱۵هکتار از اراضی رودخانه‌ای و همچنین لایروبی و بازگشایی بیش از ۷۰کیلومتر از رودخانه‌های مهم استان قزوین از جمله اقدامات مهمی بوده که با تلاش همکاران ظرف دو سال گذشته صورت گرفته و در دهه فجر سال جاری شاهد افتتاح پروژه‌های ساماندهی رودخانه‌ها در اغلب شهرستان‌های استان بوده‌ایم.

سد نهب پایان سال جاری آبگیری می‌شود

وی همچنین از رودخانه‌های یالیان و زیاران در شهرستان آبیک، رودخانه حاجی عرب در شهرستان بوئین زهرا و رودخانه شریفیه در شرستان البرز به عنوان مهم‌ترین رودخانه‌هایی یاد کرد که ساماندهی در آنها با اعتباری بالغ بر 45میلیارد ریال صورت گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به سد مخزنی نهب بیان کرد: سد نهب که با هدف ذخیره جریانات نابهنگام و سیلابی رودخانه خررود و تنظیم آن برای اراضی کشاورزی دشت و همچنین تغذیه مصنوعی و محیط زیست پایین دست بر روی رودخانه خررود در حال احداث است در اواخر اسفند ماه سال جاری با حضور مقامات کشور و استانی آبگیری می‌شود.

 وی اضافه کرد: با احداث سد نهب سالانه 80میلیون مترمکعب آب جهت مصارف کشاورزی 36 هزار و 800 هکتار از اراضی پایین دست از طریق تلفیق با منابع آب زیرزمینی در شرایط بهبود و 30میلیون متر مکعب جهت تغذیه مصنوعی و حفظ محیط زیست تنظیم می‌شود.

ملکی در پایان گفت: با اجرای سد نهب و تنظیم آب مورد نیاز کشاورزی، کاهش برداشت حدود 90میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی در شرایط بهبود و رعایت الگوی کشت نیز محقق می‌شود.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان