۰۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ چهارشنبه

صبح قزوین زیارت جامعه کبیره کامل‌ترین سبک زندگی اسلامی را بیان می‌کند/ امام هادی(ع) به زیباترین شکل راه هدایت را مشخص کرده است
کد خبر: ۳۴۸۲۷۶ نویسنده: حجت الاسلام عباس باباشاوردی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۷ ساعت: ۸:۵۶ ↗ لینک کوتاه

کارشناس امور دینی در مصاحبه با صبح قزوین:

زیارت جامعه کبیره کامل‌ترین سبک زندگی اسلامی را بیان می‌کند/ امام هادی(ع) به زیباترین شکل راه هدایت را مشخص کرده است

کارشناس امور دینی گفت: زیارت جامعه کبیره مکمل تمام متونی است که ما در بحث امام شناسی داریم یعنی اگر این دعا نبود خیلی از مقامات ائمه اطهار را متوجه نمی‌شدیم.

زیارت جامعه کبیره کامل‌ترین سبک زندگی اسلامی را بیان می‌کند/ امام هادی(ع) به زیباترین شکل راه هدایت را مشخص کرده است

به گزارش  خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ زیارت جامعه کبیره که یکی از زیباترین زیارات است توسط امام هادی(ع) در پاسخ به درخواست فردی برای زیارت بلیغ و کامل امامان بیان شده است.

این زیارت، از زیارت‌های مشهور نزد شیعیان است؛ مضمون زیارت جامعه کبیره، مقام امامت و شأن ائمه اطهار(ع) و وظایف شیعیان در مقابل آن‌هاست. اولین بار این زیارت، توسط شیخ صدوق روایت شد.

به فرموده علامه مجلسی زیارت جامعه کبیره از نظر سند، صحیح ترین زیارات و از نظر موارد، جامع‌ترین آن‌ها و از دیدگاه الفاظ، فصیح‌ترین آن‌ها و از نظر مفهوم، بلیغ‌ترین آن‌ها و از جهت مرتبه، والاترین آن‌ها است.

حجت الاسلام عباس باباشاوردی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به فرازهایی از این دعای پر فضیلت، اظهار کرد: یکی از معتبرترین و قوی‌ترین زیارات ما زیارت جامعه کبیره است که از امام هادی(ع) به یادگار مانده؛ در فرازی از این زیارت امام می‌فرمایند: دین از سیاست جدا نیست، پس براساس این فراز در‌می‌یابیم که شعار جدایی دین از سیاست کاملا غلط است.

وی افزود: در یکی دیگر از فرازهای این دعا امام می‌فرمایند که امن‌ترین راه رسیدن به خدا، راه اهل بیت(ع) است و مسلما برای رسیدن به خداوند راه‌های زیادی وجود دارد اما بهترین، امن‌ترین و سریع‌ترین راه، راه اهل بیت است.

مسیر اهل بیت(ع) محل امن خداشناسی است

این کارشناس مذهبی درباره فراز دیگری از زیارت جامعه کبیره که تاکید موکد بر موضوع  خداشناسی از طریق اهل بیت دارد، اضافه کرد: در این فراز به خداشناسی از طریق اهل بیت تاکید شده است، یعنی هرکس می‌خواهد خدا را بشناسد باید با اهل بیت انس بگیرد؛ چراکه محل امن شناخت الهی از این طریق میسر می‌شود.

باباشاوردی در بیان فراز دیگری از این دعا که بسیار زیبا و هدایت کننده است، گفت: به فرموده امام هادی(ع) بخشش تنها با نظر خاص اهل بیت اتفاق می‌افتد، خداوند گذشت از بندگان را در گرو رضایت اهل بیت قرار داده است، یعنی اگر اهل بیت از کسی راضی باشند خداوند هم از او راضی خواهد بود.

وی ادامه داد: در روایتی از رسول خدا آمده است، هر کس که حضرت زهرا(س) از او راضی باشد خدا هم از او راضی خواهد بود. پس اگر می‌خواهیم رضایت خداوند را جلب کنیم باید دل اهل بیت را شاد کنیم و امام زمان(عج) از ما راضی باشند.

کارشناس مسائل فرهنگی ابراز کرد: مقوله دیگری که امام هادی(ع) در این دعا به آن اشاره دقیق و ظریف داشته‌اند بحث دشمن شناسی است، ایشان فرموده‌اند که دشمن زمان خود و کسانی که ظلم کرده‌اند را بشناسید.

باباشاوردی اضافه کرد: دشمن شناسی در دین ما از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه کسی که دشمن را بشناسد، راه‌های مقابله با آن را نیز پیدا می‌کند اما کسی که دشمن را نمی‌شناسد خیلی ضرر می‌کند که در طول تاریخ هم مصداق‌های آن را دیده‌ایم.

کارشناس امور دینی با اشاره به یکی دیگر از فرازهای زیبای دعای جامعه کبیره که به تمسک جستن از اهل بیت اشاره دارد، گفت: امام هادی(ع) می‌فرمایند که تمسک از اهل بیت باعث نجات از گمراهی‌ها می‌شود، همچنین امام می‌فرمایند که اگر می‌خواهید گمراه نشوید و در مسیر درست قرار بگیرید از اهل بیت تمسک بجویید.

وی افزود: جوانی محضر امام صادق(ع) رفت و به ایشان  گفت چه کار کنیم که در مسیر شما بمانیم، امام صادق در جواب جوان فرمودند که این دعا را بسیار بخوانید:«یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک».

زیارت جامعه کبیره را برای فهمیدن بخوانید

این کارشناس دینی یادآور شد: در فراز دیگر این دعا امام هادی(ع) می‌فرمایند "برترین خلایق خداوند اهل بیت و چهارده معصوم ما هستند"، یعنی با ارزش‌ترین خلقت خداوند هستند.

بابا شاوردی با بیان اینکه اهمیت امام شناسی در زیارت جامعه کبیره بسیار واضح است و مورد تاکید قرار گرفته، عنوان کرد: در حدیثی از رسول خدا آمده که اگر کسی از دنیا برود و امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است و این حدیث به ما می‌گوید که شناخت امامان قرار گرفتن در مسیر الهی است.

وی تصریح کرد: زیارت جامعه کبیره مکمل تمام متونی است که ما در بحث امام شناسی داریم یعنی اگر این دعا نبود خیلی از مقامات ائمه اطهار را متوجه نمی‌شدیم.

باباشاوردی در پایان گفت: ما بسیاری از اعمال مانند اعتکاف و روزه را برای ثواب آن انجام می‌دهیم اما علما توصیه کرده‌اند که زیارت جامعه کبیره را برای فهمیدن بخوانید و صرفا برای ثواب نخوانید، چون جملات آن بسیار متفاوت است و به همین دلیل است که علما و محدثین شیعه به شرح و تفسیر این دعا به زبان‌های مختلف پرداخته‌اند.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان